Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr drypper

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
rukumi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 mar 2007 23:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bagsværd

Mit fyr drypper

Indlæg af rukumi » 07 aug 2011 20:56

Hjælp - mit fyr drypper
Jeg har et - måske to - problemer med mit fyr/varmeinstallation. Det drypper og fyret taber tryk.
Jeg har to "overløbsrør", der går til et gulvafløb. Det ene af dem - det der er forbundet til fyret - er begyndt at dryppe ganske langsomt, men alligevel. Det har ikke tidligere dryppet.
Normalt står fyret til 1,5 bars tryk, men her i sommervarmen har jeg slukket for cirkulationspumpen og trykket er nu faldet til 0,5 bar. Vi har dog stadig masser af varmt vand, så det er ikke det store problem. Jeg er blot nysgerrig på, om det mon er overtryksventilen - som er på 2,5 bar - eller min ekspansionsbeholder, der trænger til en udskiftning. Jeg har også bemærket at min "automatudlufter" i perioder "fiser" og lyder som om den lukker luft ud. Skal den gøre det? Installationen er omkring syv år gammel. (se billede 1)
Det andet problem handler også om drypperi, men her er det - så vidt jeg kan gennemskue - mit brugsvand - der drypper og i et noget højere tempo. Her er installationen oldgammel med en art vippeventil (se billede 2) som overtryksventil. Så vidt jeg kan gennemskue, må det være den der er defekt.
Er det korrekt at sådan en størrelse normalt er på 10 bar og er det korrekt, at den blot kan skiftes ud med en almindelig 10 bars model?
Jeg går ud fra et jeg gerne selv må skifte de dele der vedrører varmeinstallationen, men overtryksventilen til brugsvandet, skal der vel strengt taget en autoriseret VVS-mand til at udskifte?
Vedhæftede filer
Billede 2.JPG
Billede 1.JPG


rukumi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 mar 2007 23:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bagsværd

Mit fyr drypper

Indlæg af rukumi » 10 aug 2011 15:31

Sorry - jeg fik byttet rundt på billederne. Det er det øverste billede der er billede 2.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mit fyr drypper

Indlæg af pille bruger » 10 aug 2011 16:12

Når du slukker pumpen, plet koger fyret nemt.
Måske det der derfor ventilen slipper lidt luft ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Mit fyr drypper

Indlæg af kadett 76 » 10 aug 2011 19:03

det er også cirkulationspumpen der skal flytte varme op igennem varmtvandsbeholder, så den skal du ikke slukke uden at slukke fyret også, som pillebruger siger kan nogle fyr have meget svært ved at styre temp uden pumpe og derfor koge i kortere perioder, prøv at fylde vand på til ca 1.5 bar og tænd pumpen og se om det så stabiliserer sig, hvis ikke skal du nok have tjekket ekspansion, det er meget nemt, tag hætten af den lille cykelventil og tjek at der kommer vand eller luft ud, der skal komme luft, men luk ikke for meget ud da der skal være et vist fortryk, hvis der kommer luft ud så lad en smed tjekke om fortrykket er korrekt, ellers virker sådan en ekspasion ikke og der vil være meget store trykændringer i anlægget hvilket gør at en sikkerhedesvetil vil åbne og lukke overtryk ud hvorefter der er for lidt tryk, sikkerhedsventilen på varmesiden kan også være defekt, hvis den ikke har været motioneret i lang tid og så pludselig åbner på overtryk sætter der sig skidt i den ikke ligefrem fleksible gummipakning og ventilen er færdig
ang sikkerhedsventilen på vand, ja den er færdig og normalt vil man montere en 10 bar, men få lige en smed til at kigge på det, den gamle ventil åbner sikkert allerede ved 6 bar og hvis rørene er ved at være trætte er det ikke godt pludselig at hæve max tryk fra 6 til 10 bar, i sådan et tilfælde er det bedre at få monteret en ny 6 bars ventil

man må selv reparere på varmen, men ikke på vand, men hvis man ikke har helt styr på det er det nu ofte billigere at alliere sig med en smed

rukumi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 mar 2007 23:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bagsværd

Mit fyr drypper

Indlæg af rukumi » 11 aug 2011 19:51

Tak for svar.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad plet koger vil sige. Mit fyr kommer aldrig over 67 grader - uanset, at jeg har slukket cirkululations-pumpen. Det er en BioComfort brænder med 100-trinsregulering. Og så kan jeg i øvrigt konstatere, at jeg sparer en hulens masse træpiller, når cirkulationspumpen er slukket her i sommertiden. Gulvvarme er der så ganske vist ikke noget af, men det kan vi sagtens undvære.

Det med fortrykket i ekspansionsbeholderen var jeg ikke klar over. Er der nogen måde hvorpå jeg selv kan kontrollere det? og er det normalt at sådan en opgiver ævret efter omkring syv år. Jeg kan se på nettet at en ny kan købes for under 500 kroner. Kan man så bare selv udskifte med en identisk model. Det vil formentlig være billigere end at tilkalde en smed der skal kontrollere den nuværende.

Rørføringen i huset er fra midten af 60'erne, men virker i øvrigt sund og frisk. Det er jernrør til varmedelen og - så vidt jeg kan se - kobberrør - til brugsvandet. Tror du/i stadig at jeg kan nøjes med en 6 bars ventil til brugsvandet?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mit fyr drypper

Indlæg af pille bruger » 11 aug 2011 20:13

rukumi » 11 Aug 2011, 19:51 skrev:Tak for svar.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad plet koger vil sige. Mit fyr kommer aldrig over 67 grader - uanset, at jeg har slukket cirkululations-pumpen. Det er en BioComfort brænder med 100-trinsregulering. Og så kan jeg i øvrigt konstatere, at jeg sparer en hulens masse træpiller, når cirkulationspumpen er slukket her i sommertiden. Gulvvarme er der så ganske vist ikke noget af, men det kan vi sagtens undvære.

Det med fortrykket i ekspansionsbeholderen var jeg ikke klar over. Er der nogen måde hvorpå jeg selv kan kontrollere det? og er det normalt at sådan en opgiver ævret efter omkring syv år. Jeg kan se på nettet at en ny kan købes for under 500 kroner. Kan man så bare selv udskifte med en identisk model. Det vil formentlig være billigere end at tilkalde en smed der skal kontrollere den nuværende.

Rørføringen i huset er fra midten af 60'erne, men virker i øvrigt sund og frisk. Det er jernrør til varmedelen og - så vidt jeg kan se - kobberrør - til brugsvandet. Tror du/i stadig at jeg kan nøjes med en 6 bars ventil til brugsvandet?
Når brænderen sender varmen af sted, rammer den kedel vægen.
Her i et lille område bliver der mere en 100 gr. og vandet vil koge.
(Også selv om styringen er stillet til 67 gr.)
Det skaber bobler, ligesom du kan se på bunden af en gryde når du koger æg new15
Hvorfor sætter du ikke pumpen til styringen, og lader styringen tænde og slukke pumpen ?
Ekspansions beholderen må og kan du selv skifte icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Mit fyr drypper

Indlæg af kadett 76 » 11 aug 2011 23:38

en ekspansionsbeholder kan man ikke give nogen nøjagtig levetid på, den grove kontrol kan du selv, det var det jeg skrev, kommer der vand, luft eller intet ud af ventilen, hvis der kommer vand er den 100% død, kommer der ntet er der ikke noget fortryk og det er ikke sikkert den vil holde til at fylde fortryk på igen men det er forsøget værd, kommer der luft, virker beholderen endnu men det er ikke sikkert at det er korrekt fortryk, kontrol af korrekt fortryk, trykket tages af varmeanlægget (vandet tappes af) så ekspansionsbeholderen er trykløs, med et manometer (feks til bilventiler) tjekkes fortrykket, det står på ekspansionen hvad din beholder er lavet til, typisk 0,5 bar hvis trykket er for lavt (det er det sikkert efter 7 år) efterfyldes, du kan selv pumpe den op med en alm luftpumpe, men fabrikanter anbefaler at man bruger noget gas (som alle smede med respekt for sig selv har) da atmosfærisk luft angiveligt kan tære på gummimembranen, når der er fyldt tryk på så vent en halv time og tjek igen, hvis trykket er fint så er det bare vand på og så kører du igen, hvis det er væk er den død, brug ikke kompressor da der ikke er ret meget plads til luft i sådan en fætter

hvis alle dine vandrør er kobberrør er der intet problem med at forøge til 10 bars sikkerhedsventil, de fejler næsten aldrig noget, gamle galvaniserede er noget helt andet


Besvar