Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tips til rensning af TwinHeat stoker

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Heki
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 aug 2011 19:29
Mit fyr: TwinHeat M20i, 700L magasin
Areal: 161
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Tips til rensning af TwinHeat stoker

Indlæg af Heki » 08 aug 2011 22:21

Mit M20i TwinHeat fyr har haft det lidt hårdt det seneste års tid. Det er egentlig en længere historie, men kort fortalt, så er det sodet noget så gevaldigt til og jeg har store problemer med at holde det rent.
Jeg har prøvet at rode med indstillingerne og det har da også nedbragt osen betydeligt.

1: Har I nogle fif til hvordan man nemmest for renset rørene i røgkøleren, når det er helt galt?

I røgkøleren har jeg "banket" en masse hård slagge ud med en tentorstålpind i en slagboremaskine. Så prøvede jeg at bøje spidsen for at få resten ud. Det virkede da også fint, men boremaskinens hoved stod af (de tre tapper sidder fast, uanset hvor meget jeg drejer på hovedet) og jeg havde ondt i håndledene et par dage efter.. Nu er der en masse sod tilbage. Der er nogen der siger at man kan stikke lidt zink (f.eks. et stykke tagrende) ind i flammerne, hvilket skulle gøre den aske-grå og nem at få ud..

Den er også gal med brænderrøret, som tidligere ejer ikke har vedligeholdt ordentligt. Jeg har forsøgt at afmontere den der ring for enden af brænderrøret inde i kedlen, men jeg kunne ikke trække det hullede rør ud den vej. :/

2: Kan man afmontere den hullede del af brænderrøret for nemmere at kunne rense det? Jeg har en lumsk mistanke om at mange af lufthullerne er stoppede.

--------------------------------------------------------------------

Nu skal jeg have mig en ny skorsten! Jeg har kig på http://www.vvs-eksperten.dk/index/scanc ... isk-p45001 som jeg så nogen snakke om i den her tråd viewtopic.php?f=51&t=10837
Så får jeg keramik på indersiden, til hvis jeg engang skulle finde på at fyre med korn igen. Det ved man jo aldrig. Så er det fjollet ikke at have brugt lidt mere på den, når det nu skal være, ikke..? :>

Tidligere ejer fyrede forresten med et frøafrensningsprodukt og så mente han at det var smart kun at drysse et halvt kilo kalk i toppen af hans 700L magasin, "for det bliver jo blandet". Nok ikke, når der ingen vinger er monteret.. Jeg har selv kørt noget af samme korn igennem, men med meget mere kalk i, indtil den der sodkop faldt af på grund af tæring. Da gik jeg over til træpiller, for da det gik op for mig hvor ilde tilredt skorstenen egentlig var.

Det var måske et lidt rodet indlæg, men jeg håber at det giver mening og at I kan hjælpe mig :)
TwinHeat M20i, fyrer med div. træpiller


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Tips til rensning af TwinHeat stoker

Indlæg af Bigfoot » 09 aug 2011 06:33

til rensning af røgrørene, har twinheat faktisk en speciel rensebørste til formålet.
Den er udformet med tre vinger, i noget tyndt stål, som flekser hvis de sidder fast, men samtidig har de funktion som en spartel, og kan skrabe alt sod ud. Den er ret så effektiv.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Heki
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 aug 2011 19:29
Mit fyr: TwinHeat M20i, 700L magasin
Areal: 161
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Tips til rensning af TwinHeat stoker

Indlæg af Heki » 09 aug 2011 12:55

Perfekt, jeg må se om jeg kan rekvirere sådan en!

Findes der også noget smart til brænderrøret?
TwinHeat M20i, fyrer med div. træpiller


Besvar