Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af holberg19 » 08 aug 2011 14:55

Fer » 07 Aug 2011, 17:19 skrev:Men hvorfor vælge en kombi vandvarmer? Du vil alligevel aldrig bruge el staven. Du laver varmtvand til ca. 0,50kr pr kwh med en scotte, og lidt over 2 kroner med el staven.

Jeg havde købt en uden elstav.
Husk at medregne el-omkostningen til at have fyret kørende, hvis det alene kører for at lave varmt vand. Læg dertil en el-tænder eller to over et par sæsoner. Der er vel en del optændinger i sommerperioden.

Hvori har du medregnet omkostningen til pillerne?


MaxP
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 91
Tilmeldt: 27 jul 2011 20:32
Mit fyr: Hapero
Areal: 135
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 4683
Geografisk sted: Rønnede
Givet likes: 4 gange

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af MaxP » 08 aug 2011 15:59

Et stort tak til alle der har brugt tid på at besvare, forklare rette og kommentere mit indlæg.
Om jeg er blevet meget klogere,- ja det er spørgsmålet, men måske er interessen for Woody/Scotte fyr næsten ovre på 100%

Tak igen, men kom bare med mere hvis det berører emnet

Hilsen

MaxP

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af Fer » 08 aug 2011 19:19

holberg19 » 08 Aug 2011, 14:55 skrev: Husk at medregne el-omkostningen til at have fyret kørende, hvis det alene kører for at lave varmt vand. Læg dertil en el-tænder eller to over et par sæsoner. Der er vel en del optændinger i sommerperioden.

Hvori har du medregnet omkostningen til pillerne?
En træpille koster ca. 2 kroner pr kilo. De indeholder ca. 4,8kwh pr kilo. virkningsgraden er omkring 90%. Dvs. effektivt 0,9*4,8=4,32kwh. for 2 kroner. Dvs. 2/4,32= 0,46kr/kwh... Jeg skrev 0,50kr/kwh da der så er lidt usikkerhed.

Et bad koster omkring 3kwh. at opvarme. (Har jeg regnet ud tidligere) en 110 liters beholder er omkring 5kwh at varme op.

Nu er jeg så heldig jeg har mig opstart med varmluftblæser, der ikke går i stykker i tide og utide. Jeg kan fortælle dig at jeg på en typisk dag med kun varmvands drift. (4 opstarter på en dag. 2 voksne og 1 barn i bad) koster 1,45kr kroner i strøm og ca 1,5 kilo piller. (0,66kwh el, har online måling på mit fyr, og jeg har gættet mig til pille forbruget.)

Dvs. en udgift på ca. 4,5 krone.

Havde jeg haft en elpatron i istedet havde udgiften været omkring 16 kroner.

Så ja du har da ret at de ting også spiller lidt ind, men det er stadig LANGT billigere at lave sin varme på piller end på strøm.

Antager vi at man brænder en eltænder til 150 kroner af over sommeren, så skal du stadig kun lave varmtvand i 15 dage før det er tjent hjem.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af TaagMan » 08 aug 2011 19:45

Jeg har set mange regnestykker på det her. Det er ikke helt så simpelt.

Typisk har man en VVB der skal lades, og typisk er kedlen nået at falde i temperatur. Hvis man så har en kedel der er 30 grader, og den skal op på 60, så har man alt kedelvandet, og vandet i rørene der skal varmes op til de antal grader... ved ikke hvad der kan være i din kedel Fer, men lad os sige 100L... og så noget rørføring... der kan fint være en 20-30L igen... så har vi hele kedlen, og det stål/jern den er lavet af... det har også en varmekapacitet, og det skal også varmes op. Når man så engang har fået varmet tanken op igen, så står "dødvægten" bare og taber energien til næste gang.. så den del skal regnes med i regnestykket. Man kan ikke regne en pris pr. kW ud, da det afhænger af hvor meget der skal varmes op... hvis det er meget lidt, er kW prisen væsentlig højere, end hvis den skal varme rigtig meget op... pga. dødvægten. Det kan bestemt betale sig at begrænse antal opvarminger. 4 synes som meget.

Det var da i øvrigt et imponerende strømforbrug... er det med pumpe, styring og hele svineriet? En Scotte bruger kun 0,0257 kWt pr. optænding.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af Fer » 08 aug 2011 20:12

Skidtet bruger omkring 12W til styringen i tomgang.. Så det bliver de første 250W på døgnet. Optændingerne bruger ca. 50wh.. eller 0,050kwh.. Ca. det dobbelte.

Fyret har 2 cirkulationspumper, hvis radiator kredsen er i drift, det mener jeg dog ikke at den var den på gældende dag.

Fyret bruger 40-50W når det er i drift. med 1 pumpe. (ca. 10W mere når der er 2 pumper.) Det er en del af prisen med de fuldautomatiske fyr, der skal varme til iltmåler, derudover røgsuger og sekundærluftblæser... Der skal også lidt strøm til diverse ventiler

Jeg er helt enig med dig i at 4 gange på en dag er for meget, men det var en dag hvor vi gik i bad af 3 omgange. Af en eller anden årsag var der 2 opstarter om morgenen, kan ikke helt forstå hvorfor den ikke klarede det på en optænding.

Jeg ville rigtig gerne have mig en 300liters VVB istedet for min 110 liters. Den er bare for bette. Fyret starter ligegyldigt hvor kort dit bad er.

Du har helt ret i at hvis fyrets vand indhold er kølet helt af så er der også en medudgift der, den tog jeg ikke med. Den er ret svær. mit fyr har dog en meget lille vandkreds i kedlen. Jeg kan ikke lige finde det, men mener det er 28 liter.(Edith.. fandt det.. 25 liter er der kun på kedlen) Derudover syntes jeg mit fyr holder rigtigt godt på varmen i kredsen. Tror flowet er ret lille, da sugeren jo heller ikke kører eller blæseren.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af TaagMan » 08 aug 2011 22:07

Fer » 08 Aug 2011, 20:12 skrev:Skidtet bruger omkring 12W til styringen i tomgang.. Så det bliver de første 250W på døgnet. Optændingerne bruger ca. 50wh.. eller 0,050kwh.. Ca. det dobbelte.

Fyret har 2 cirkulationspumper, hvis radiator kredsen er i drift, det mener jeg dog ikke at den var den på gældende dag.

Fyret bruger 40-50W når det er i drift. med 1 pumpe. (ca. 10W mere når der er 2 pumper.) Det er en del af prisen med de fuldautomatiske fyr, der skal varme til iltmåler, derudover røgsuger og sekundærluftblæser... Der skal også lidt strøm til diverse ventiler
Mja, en Scotte kan også æde noget strøm. Specielt iltsonden er slem til at sluge strøm døgnet rundt... også selvom fyret er slukket, da man er nødt til at forhindre der trænger fugt ind i den... siger de... ser du samme mønster for din?
Jeg er helt enig med dig i at 4 gange på en dag er for meget, men det var en dag hvor vi gik i bad af 3 omgange. Af en eller anden årsag var der 2 opstarter om morgenen, kan ikke helt forstå hvorfor den ikke klarede det på en optænding.

Jeg ville rigtig gerne have mig en 300liters VVB istedet for min 110 liters. Den er bare for bette. Fyret starter ligegyldigt hvor kort dit bad er.

Du har helt ret i at hvis fyrets vand indhold er kølet helt af så er der også en medudgift der, den tog jeg ikke med. Den er ret svær. mit fyr har dog en meget lille vandkreds i kedlen. Jeg kan ikke lige finde det, men mener det er 28 liter.(Edith.. fandt det.. 25 liter er der kun på kedlen) Derudover syntes jeg mit fyr holder rigtigt godt på varmen i kredsen. Tror flowet er ret lille, da sugeren jo heller ikke kører eller blæseren.
Hm, en 300L VVB... tjah, det kunne man nok få. Typisk er det vel solvarme beholdere i den størrelse, og der sidder centralvarme spiralen stadig kun i toppen...?

Anywho, 25L er ikke meget, og ja, jeg synes egentlig også min kedel, der vist nok har 45L, er rimelig go til at holde på varmen, men der er jo et naturligt træk, så noget taber den i hvert fald. Afhænger også meget af temperaturen i fyrrummet.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af thoken » 08 aug 2011 22:27

Hej!
Fer, en 300l vvb er altså stor! Med mindre der er stort badekar, eller I tager monster lange bade.
Kan du ikke justere hysteresen(forskellen mellem start og stop) i din styring, så der er lidt mere at give af? Eller flytte føleren længere ned af beholderen? Lyder som om den sidder meget højt i beholderen, og har en meget lav hysterese.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af frølårsraketten » 09 aug 2011 02:44

Er der ingen der bruger "instant" el-kedel? Dvs et aggregat, der varmer vandet op, efterhånden som der blir bedt om det. Sådan et bruger jeg om sommeren, og hvis jeg bader i 10 min. bruger jeg 6kWt/6 = 1 kWt ~ 1 kr pr. bad. Det kan vist ikke gøres meget billigere!
TaagMan » 08 Aug 2011, 22:07 skrev: Mja, en Scotte kan også æde noget strøm. Specielt iltsonden er slem til at sluge strøm døgnet rundt... også selvom fyret er slukket, da man er nødt til at forhindre der trænger fugt ind i den... siger de...
Når jeg har installeret mit nye fyr om en god måneds tid, vil jeg eksperimentere med iltstyring uden lambdasondeopvarmning. Med en lille afbryder kan jeg så sætte strøm på ved kalibrering. Da iltværdierne alligevel bare noteres ved høj og lav last uden iltstyring ved indkøringen, har det jo ingen betydning om iltværdierne er korrekte. Bare de relative værdier er valide for styringen, må det kunne lade sig gøre.

Det med fugten er vist ikke et problem. Den sonde jeg bruger pt har siddet i en defekt katalysator, som har ligget nogle år i hjørnet af værkstedet. Og den virkede fra dag et.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af Fer » 09 aug 2011 06:30

Min. Slukker vist for opvarmningen når fyret ikke kører. Den måler ihvertfald helt skævt hvis den ikke er aktiv som styringen kalder det.

Min hysterese er Svjh fra 42 til 58 grader ( den skyder gerne 2 graders over)

Problemet er lidt når man står i et bad og der kun er 4: grader i potte. Så er der ikke langt til koldt bad. Fyret bruger vel 3 min på at starte op også, der udover kan min VVB ikke tage imod mere end 6KW så der er også lidt en hæmsko.

Pierre det er vist rigtig mange år siden at 1kwh har kostet 1 krone.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Kan man,- og må man selv montere et pillestoker?

Indlæg af TaagMan » 09 aug 2011 09:10

Ja, her i mit forsyningsområde koster 1 kWt faktisk 1,92 kr. Av...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar