Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 06 aug 2011 12:26

Hej Landlyst

Har ikke fået byggetilladelsen endnu, huset er ikke tegnet færdigt endnu. Men entreprenøren ved hvad der skal til så jeg er sikker på det ikke bliver et problem, plus kvarteret er et af de "nye" hvor lokalplanen er gavmild, man må bygge næsten som man vil dog med max glans 25 på taget. Man må bygge 1 og 2 plan, træ, sten etc etc.

Hvad vil du anbefale af setup? Har læst at til komplet gulvvarme installation skal fremløbstemp ikke være så høj? Jeg tror faktisk at det vil være billigere at installere et pillefyr kontra jordvarme, lad os sige at jordvarme bruger 5000 kwh pr år så er det allerede 10k kr om året i strøm nu, og med stigninger vil det om 5-10 år måske allerede være 12-13k i strøm om året. Det an man da få en del piller for - pillerne stiger nok ikk så hurtigt som el.. Det gir mening det du siger med solvarmen, jeg tænker bare på kan sådan et pillefyr "holde til" at køre sådan noget sjat opvarmning om sommeren? Det er vel en del tænd/sluk.


Tom,

Nå ja så kender du jo området :)

Sådan et scotte pillefyr har den ikk for høj fremløbstemp, eller er det noget pjat? Har læst at Atmos skulle være lidt bedre kvalitet end Orlan, holder det? Mht akkutank, kan man ikke købe en på en 2500-3000 l og så bygge den ind i en kasse med rockwool eller flamingo kugler eller lignende rundtom? Så skal man vel ikke fyre andet end hver / hveranden dag i vintertiden?

Hvis man nu tar fat i en vvs'er og får et samlet tilbud og køber det hele hos ham kan han så mon ikke lave det til omkring 100k? Tvivler på jeg kan installere det selv, vil hellere ha en "prof" til at gøre det så der ikke kommer alt for mange overraskelser, og så man har en man kan ringe til der kender allægget i tilfælde af fejl.


Kan sådan et pillefyr til en 25-30k godt køre "af sig selv" en uges tid hvis der bare hældes piller på? Starte, slukke selv og alt det der? eller skal man op i de der biowin og hva de dyre der hedder for at få stabil drift? hælde piller i en tragt har jeg det fint med og konen synes os det er fint, hun vil næsten gøre alt for at undgå gas :)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af pille bruger » 06 aug 2011 12:52

pille bruger » 05 Aug 2011, 15:37 skrev: Du skal ud og "sparke" til et pillefyr icon_cheesygrin.gif
Tag konen med og bliv overrasket over hvor nemt/enkelt det kan være.

Ps. jeg rensede fyr for første gang denne sommer i går,
så rengøring om sommeren er ikke noget besvær.
Jeg gentager lige mit forslag icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 06 aug 2011 13:09

Hej Michael,

Jamen det er også et fantastisk forslag du kommer med, og det er også hvad jeg vil gøre :) dog vil jeg gerne høre nogle øhm uvildige erfaringer inden jeg kører ud til vvs eksperten etc, for han synes jo at alt det han sælger er det bedste ;-) . Så hvis man havde noget at gå efter, en 2-3 forskellige modeller, så er det lidt lettere :) ligeledes lidt erfaringer evt fra folk der måske har et setup der ku passe i min kommende hytte som de er rigtig glade for :)

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MNielsen » 06 aug 2011 14:34

Jeg har ikke noget mod træpiller - skal selv have stokerfyr når jeg fået mig taget sammen og hive muldvarpen op - men hvis man bekymre sig for prisstigninger, så kan det også komme til at ske for træpiller.
Her er mit personlige fremtidsgæt for træpiller:

I øjeblikket bliver/er allerede flere danske kraftværker igang med at blive ombygget til træpiller, og bare et enkelt af dem vil brænde mere end 3.300 ton træpiller i DØGNET ved fuldlast! Og vi snakker 4-5 danske kraftværker inden for de næste 5 år. Og med tyskernes udfasning af A-kraftværker, så kunne de også finde på at skifte til biomasse (så vidt jeg ved er der ikke besluttet noget).Efterspørgelsen vil stige voldsomt.

Jeg spår en kraftig prisstigning på træpiller.

Afgiftmæssigt for træpiller: jeg tror ikke på afgifter på træpiller. Politikerne går efter et grønt image i disse år.

Mit personlige gæt for elpriser:

Elprisen (uden afgifter) vil falde svagt.

Der begyndes snart på en ny forbindelse mellem Norge og Jylland, så de i gennemsnit lavere priser i Norge vil slå mere igennem i DK1 (Jylland/Fyn). Samtidig går det nye mega-A-kraftværk i Finland (svarende til mere end havldelen af det danske sommer-elforbrug) i drift om kort tid, samt at de nye havvindmøller kommer til at presse spot-prisen på Nordpool mere og mere i nedretning i både DK1 og DK2.

Elafgifter vil stige svagt.

Staten mangler altid penge og pristillægget til de flere vindmøller skal også betales af afgifterne (PSO). Med den kommende nye regering kan også forventes en øget lyst til at øge afgiften (staten mangler stadig penge).

Så samlet set vil mit gæt være at inden for de næste 5 år vil træpiller stige mere end inflationen. Elprisen inkl. elafgifter vil følge eller være lidt under inflationen.

Mine toldfrie gæt er ud fra hvad jeg hører på jungletrommerne i den branche jeg arbejder i.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af pille bruger » 06 aug 2011 15:39

Ørn » 06 Aug 2011, 13:09 skrev:Hej Michael,

Jamen det er også et fantastisk forslag du kommer med, og det er også hvad jeg vil gøre :) dog vil jeg gerne høre nogle øhm uvildige erfaringer inden jeg kører ud til vvs eksperten etc, for han synes jo at alt det han sælger er det bedste ;-) . Så hvis man havde noget at gå efter, en 2-3 forskellige modeller, så er det lidt lettere :) ligeledes lidt erfaringer evt fra folk der måske har et setup der ku passe i min kommende hytte som de er rigtig glade for :)
Jeg er ikke af den overbevisning at vvs eksperten er det sted du kan få mest for pengene,
og slet ikke hjælp efter købet.
Og nej han har ikke det bedste.
Hvorfor har mange af cheferne et fyr firma ved siden af og tjener selv på at tage ud og ordne fyr for
de kunder de lige har solgt fyr til?
Kontakt http://www.dvcenter.dk/ og få rabat som bruger på dette forum.
Han er en ærlig mand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 07 aug 2011 12:57

Ørn » i går 12:26

Hej Landlyst

Har ikke fået byggetilladelsen endnu, huset er ikke tegnet færdigt endnu. Men entreprenøren ved hvad der skal til så jeg er sikker på det ikke bliver et problem, plus kvarteret er et af de "nye" hvor lokalplanen er gavmild, man må bygge næsten som man vil dog med max glans 25 på taget. Man må bygge 1 og 2 plan, træ, sten etc etc.

Brug for guds (og din egen fremtidige økonomi) skyld tid og penge på at få det isoleret bedst muligt, da du nu har alle muligheder for at gøre den mest rentable investering, Isolering og døre/vinduer...

Hvad vil du anbefale af setup? Har læst at til komplet gulvvarme installation skal fremløbstemp ikke være så høj?

Korekt du burde nok kunne nøjes med 25-30 grader fremløb... (mit ubegrundede gæt)

Jeg tror faktisk at det vil være billigere at installere et pillefyr kontra jordvarme, lad os sige at jordvarme bruger 5000 kwh pr år så er det allerede 10k kr om året i strøm nu, og med stigninger vil det om 5-10 år måske allerede være 12-13k i strøm om året. Det an man da få en del piller for - pillerne stiger nok ikk så hurtigt som el.. Det gir mening det du siger med solvarmen, jeg tænker bare på kan sådan et pillefyr "holde til" at køre sådan noget sjat opvarmning om sommeren? Det er vel en del tænd/sluk.

Jamen ingen tvivl om at du laver den billigeste instalation med en pillebrænder... Men har du træet gratis og ka lide det så er det den billigeste i længden, Så ka du lære hende den gasforskrækkede at fyre, så ville jeg gøre det... Men ellers altid så stor en kedel som muligt til passende stor akku tank (kan man varme tanken op på en fyldning er det jo meget let... ) Og er tanken stor nok ka man vente en dag eller tre mellem når det er koldt og om sommeren måske 14 dage?
Men ka hun ikke lære at fyre så ville jeg vælge en scotte og så lave en styring som lader den tage over når tanken kommer under en givent temp, denne styring ka så gøre meget simpel eller avanceret efter lyst... Men også give dig mulighed for at bestemme hvor varmt hun har det når du er på den anden side af jorden... icon_cheesygrin.gif
Og jo jordvarmen skal du vælge fordi at du ikke vil bruge tid på at holde et fyr kørende og synnes det er godt for dig... For hvis ikke man kombinere det med en el produktion så er den næppe rentabel... desværre... Men du skal kun gøre en af delene, altså brænde eller varmepume, kombinationer giver bare endnu længer tilbagebetalingstid på det hele...

Med hensyn til tænd og sluk tro jeg ikke du skal være bekymret, se på TaagMan og Fer, de har pillefyr i hver ende at prisskalaen og de bruger ikke meget pt... Og tror heller ikke de har problemer med tænder (?)


Tom,

Nå ja så kender du jo området

Sådan et scotte pillefyr har den ikk for høj fremløbstemp, eller er det noget pjat? Har læst at Atmos skulle være lidt bedre kvalitet end Orlan, holder det? Mht akkutank, kan man ikke købe en på en 2500-3000 l og så bygge den ind i en kasse med rockwool eller flamingo kugler eller lignende rundtom? Så skal man vel ikke fyre andet end hver / hveranden dag i vintertiden?

Jo større den er jo længere mellem fyringer.. Kig på Mejeristen han forstår at isolere en tank.. :great:

Hvis man nu tar fat i en vvs'er og får et samlet tilbud og køber det hele hos ham kan han så mon ikke lave det til omkring 100k? Tvivler på jeg kan installere det selv, vil hellere ha en "prof" til at gøre det så der ikke kommer alt for mange overraskelser, og så man har en man kan ringe til der kender allægget i tilfælde af fejl.

Det er nok i det leje, afhængigt at hvordan du skiller det af fra hele gulvarmeanlæget... :wink: Men det er som ikke så svært hvis man har lidt finger snilde og sætter sig godt ind i det, og her inde er der meget hjælp at hente... Men du skal vælge den professionelle med omhu, for det er godt nok langt fra alle som her den viden man troede de burde have...
Men du kunne jo kontakte dvcenter.dk Den gode Levi/søren kan både give dig gode råd og gode priser ( ik Søren icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )



Kan sådan et pillefyr til en 25-30k godt køre "af sig selv" en uges tid hvis der bare hældes piller på? Starte, slukke selv og alt det der? eller skal man op i de der biowin og hva de dyre der hedder for at få stabil drift? hælde piller i en tragt har jeg det fint med og konen synes os det er fint, hun vil næsten gøre alt for at undgå gas

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Fer » 07 aug 2011 17:29

MNielsen » 06 Aug 2011, 14:34 skrev:Jeg har ikke noget mod træpiller - skal selv have stokerfyr når jeg fået mig taget sammen og hive muldvarpen op - men hvis man bekymre sig for prisstigninger, så kan det også komme til at ske for træpiller.
Her er mit personlige fremtidsgæt for træpiller:

I øjeblikket bliver/er allerede flere danske kraftværker igang med at blive ombygget til træpiller, og bare et enkelt af dem vil brænde mere end 3.300 ton træpiller i DØGNET ved fuldlast! Og vi snakker 4-5 danske kraftværker inden for de næste 5 år. Og med tyskernes udfasning af A-kraftværker, så kunne de også finde på at skifte til biomasse (så vidt jeg ved er der ikke besluttet noget).Efterspørgelsen vil stige voldsomt.

Jeg spår en kraftig prisstigning på træpiller.

Afgiftmæssigt for træpiller: jeg tror ikke på afgifter på træpiller. Politikerne går efter et grønt image i disse år.

Mit personlige gæt for elpriser:

Elprisen (uden afgifter) vil falde svagt.

Der begyndes snart på en ny forbindelse mellem Norge og Jylland, så de i gennemsnit lavere priser i Norge vil slå mere igennem i DK1 (Jylland/Fyn). Samtidig går det nye mega-A-kraftværk i Finland (svarende til mere end havldelen af det danske sommer-elforbrug) i drift om kort tid, samt at de nye havvindmøller kommer til at presse spot-prisen på Nordpool mere og mere i nedretning i både DK1 og DK2.

Elafgifter vil stige svagt.

Staten mangler altid penge og pristillægget til de flere vindmøller skal også betales af afgifterne (PSO). Med den kommende nye regering kan også forventes en øget lyst til at øge afgiften (staten mangler stadig penge).

Så samlet set vil mit gæt være at inden for de næste 5 år vil træpiller stige mere end inflationen. Elprisen inkl. elafgifter vil følge eller være lidt under inflationen.

Mine toldfrie gæt er ud fra hvad jeg hører på jungletrommerne i den branche jeg arbejder i.
Den sang har været spillet før. Den med kraftværkerne. Tilbage i 3-4 stykker begyndte Avedøre 2 at spise MANGE træpiller. Alligevel påvirkede det ikke det danske markede synderligt.

Som du selv skriver lidt højere oppe skiftes der til træpiller på kraftværkerne, og A kraften lukkes ned. Der er er ingen tvivl om at det er meget dyrere at producere el på træpiller end på stenkul. Derudover gives der gunstige priser til grøn el. Jeg tror bestemt at strømmen kommer til at stige mere end inflationen. Det store finske A kraft værk, tvivler jeg på kommer til at give ret meget på prisen i DK1 og DK2. Det svenske højspændingsnet har ikke kapacitet til at flytte strømmen ned igennem landet, der er allerede problemer idag.

Jeg arbejder også i branchen (også maskinmester), og det er hvad jeg afkoder af "jungletrommerne" :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 07 aug 2011 20:47

Tak for alle jeres indlæg. Er ved at smede det bedste af alle kommentarerne sammen :)

Hvad siger i til sådan et anlæg her til 200+100 nybygget godt isoleret hus med fuld gulvvarme og fuld genvex/varmegenvinding:

Scotte pillefyr 20kw (primært til sommerfyring samt når konen er alene hjemme)
Atmos Gasogen DC32 + 3000 liter akkutank (primær varmekilde i de kolde måneder)

Tror i ikke et Scotte 20 kw pillefyr er nok til sådan et hus? Så at dvcenter.dk fyrede hans 750 kvm butik op med 30 kw modellen. Hvordan foregår prioriteringen, fylder begge fyr VVB op med varmt vand først før de henholdsvis arbejder på gulvarme / akkutank?

Når man fyrer med gasogen kedlen, og banker varme i akkutanken, bruger man så varmen fra akkutanken til VVB, eller sidder den på en "kreds" for sig selv som også bliver varmet op af gasogen kedlen? Det sidste scenarie tror jeg ikke rigtig på da man jo kun fyrer hver / hveranden dag i de kolde mdr, og så løber man jo tør for varme i VVB? Så jeg går ud fra VVB på en eller anden måde får vand fra akkutanken?

Mht dvcenter.dk, det er jo et "øst" foretagende, hva med os jyder :) vil de handle med os, jeg tænker installation / opstart eller har de samarbejdspartnere herovre i det mørke?

Tak allesammen for jeres input. Jeg tror jeg nærmer mig ;-)

Mvh
Søren

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 07 aug 2011 21:03

Ørn » for 7 minutter siden

Tak for alle jeres indlæg. Er ved at smede det bedste af alle kommentarerne sammen

Hvad siger i til sådan et anlæg her til 200+100 nybygget godt isoleret hus med fuld gulvvarme og fuld genvex/varmegenvinding:

Scotte pillefyr 20kw (primært til sommerfyring samt når konen er alene hjemme)Det skal være nok! Men det finder du ud af når huset er projekteret færdig og energiberegninge er lavet...
Atmos Gasogen DC32 + 3000 liter akkutank (primær varmekilde i de kolde måneder)Jo større tank jo længere mellem fyringer... Jo større fyr, jo færre fyringer pr tankfuld...

Tror i ikke et Scotte 20 kw pillefyr er nok til sådan et hus? Så at dvcenter.dk fyrede hans 750 kvm butik op med 30 kw modellen. Hvordan foregår prioriteringen, fylder begge fyr VVB op med varmt vand først før de henholdsvis arbejder på gulvarme / akkutank?Ved pillebrænderen skal du have varmvandspriotering på og den arbejder uden om akkutanken (der lukkes for den) Ved brændekedlen varmer den akkutanken op og så tager man gulvarmen der fra og til VVB der fra...

Når man fyrer med gasogen kedlen, og banker varme i akkutanken, bruger man så varmen fra akkutanken til VVB, eller sidder den på en "kreds" for sig selv som også bliver varmet op af gasogen kedlen? Det sidste scenarie tror jeg ikke rigtig på da man jo kun fyrer hver / hveranden dag i de kolde mdr, og så løber man jo tør for varme i VVB? Så jeg går ud fra VVB på en eller anden måde får vand fra akkutanken?

Mht dvcenter.dk, det er jo et "øst" foretagende, hva med os jyder vil de handle med os, jeg tænker installation / opstart eller har de samarbejdspartnere herovre i det mørke?Hvis han vil sælge må han jo sende og tror også han at han har nogle samarbejdspartnere her overe... Ik. Levi :wink:

Tak allesammen for jeres input. Jeg tror jeg nærmer mig ;-)

Mvh
Søren

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MNielsen » 07 aug 2011 21:40

Hej

@Ørn: jeg håber det er ok med dette er lidt off topic i din tråd. Hvis ikke, så sig bare til.

@Fer

Tak for din gode kommentar.

Grunden til at jeg gætter på stigende træpillepriser er at med 1,4-1,6 mio. ton træpiller pr år er Danmark en stor importør af træpiller ud af et forbrug på 10 mio ton i EU. Hvis det forbrug øges med mindst 1-1,5 mio ton (mit løse gæt) på kraftværker, samt at det private forbrug fortsætter den nuværende kraftige stigning, så har jeg svært ved tro det ikke påvirker pilleprisen. Desuden kommer pillefabrikkerne nok også til at forholde sig til stigende brug af træ til biobrændstof, som man ser det i Sverige.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bbb.277/pdf

I denne raport forventes det at det europæiske forbrug vil gå fra 10 mio. ton træpiller i 2010 til 25 mio ton i 2020.
Samme raport siger dog også at det er meget svært at spå om prisudviklingen (men den forventes at stige), så det kan såmænd godt være din spådom der bliver den rigtige.

Omkring elprisudviklingen:
Omkring det at det er dyrere at lave støm på træpiller, så er det fjernvarmekunderne der kommer til tage langt det meste af udgiften. Der er en grund til at træpiller kun kommer på de kraftværker der har en stor fjernvarmeleverance.

Omkring nord/syd problemerne i sverige, så går Fenno-Skan 2 (søkabel Finland - Sverige) ganske snart i drift med 800MW, så smalhalsen bliver bypasset for billig finsk A-kraft til sydsverige.

Grunden til at 4-5 danske kulkraftsværkblokke bliver lagt i graven eller mølpose i disse år er kun en: Elprisen forventes at blive så lav at ejerne kan ikke kan få dem til at give overskud. Og med de kraftigere og kraftigere udlandsforbindelser kan de ikke på denne måde tryne markedet og presse prisen op på de tilbageværende.

Så nej, jeg tror stadig at elprisen ikke stiger.

Hvad elafgiften angår... fisk...

Nielsen


Besvar