Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af anderswitt » 05 aug 2011 21:36

du kan være helt sikker på at de anlæg fx. dong tilbyder er skruet helt op i pris har set priser tæt på 200.000 kr
det skulde jo mødigt vare til og betale.. har også hørt flere skræik historier om at inverterne skulde koste 30.000
men den er med i de komplette sæt og dårlig virkningsgrad kan jo være ligemeget bare den årlige produktion passer
anlæget fra wellmore kender jeg ikke men mener det ligger rimeligt højt i pris

på solarpanels.dk er der også anlæg som yder 7381kwh men inverteren giver ikke mere end 6kw og går derfor ind for et 6kw anlæg men yder mere

har selv et lille solcelle anlæg til batteri drift og er vilt inponeret over produktionen af el


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 05 aug 2011 22:00

Ørn » for 46 minutter siden

Hej Landlyst - tak for dit svar.

Jo, mener selvfølgelig bygmesteren/entreprenøren. Han har 2 valg af jordvarme, 1 til under 170 kvm og 1 til over. deraf det store og lille anlæg. Det er henholdsvis 300 og 400 meter slanger. Det er dog af mærket Danfoss, som du ikke virker begejstret for?

Så ville jeg godt nok finde en anden at handle med for sådan fungere en dimentionering af jordvarmeanlæg IKKE :evil: Der skal laves en energiberegning på huset og jeres krav til temperatur! Det er nemlig lige nøjagtigt den der form for "dimetionerin" som kan give de skræk eksempler man høre om....

Jeg er lidt nervøs for vindmøllerne at de kan skabe splid i kvarteret hvis de larmer, jeg har arbejdet i vindmølle industrien og har hørt forskellige meninger. Dog synes jeg ikke de vindmøller jeg har været oppe i (de store..) larmer. Men måske sådan en lille hidsig en larmer? Ville være træls hvis naboerne er generet af det, det er jo trods alt et villa kvarter. Men det lyder fristende, 15000 kwh så kan man jo nærmest installere el gulvvarme i hele hytten

<Hmm ja så er det jo ikke sikkert man får lov at stille en mølle op, men der er jo forskellige typer, nogle vertikale også, men nu har jeg ikke været ved en af de små endnu, men der er nogle som mener at det er de store vinger forbi en stor masiv mast (tårnet) som giver den store larm, så de små skulle ikke kunne lave den samme larm, hvis man så har en gitter mast i stedet for skulle det være ´meget mindre...

Ja det lyder interessant, men om de holder kommer også an på mange ting, så som de lokale vindforhold...


Har du nogen erfaring med hvad et nyt hus i den størrelse bruger af energi i forbindelse med jordvarme?

Der skal forlægge en energiberegning på huset inden det bygges, sammen med tegningerne... Har du fået tegnet huset? Bygge tilladelse? Hvor i landet er det?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Keld » 05 aug 2011 22:13

hvar det ikke noget med at der var en egen skov? Hvad med en flisstoker og et stort lager med cirkeludmader på ca 60 m3 så er han kørene med gratis brændsel og et lager til et års forbrug. skoven bliver så også passet. Hvis han ikke har egen traktor og flishugger er der selvfølgelig her en udgift til en skoventrebenør.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 05 aug 2011 22:29

Tjoe men der er lige det der med villakvarteret.....

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 23:09

Hej igen :)

Jeg har en traktor, min familie har benyttet træ i mange år. Dog plejer vi at kløve det, men har tit tænkt på flis, men kræver det ikke en kæmpe maskine at lave flis?`Der skal jo nogle kræfter til for at flå bøg fra hinanden?

Og hvad med plads, det fylder vel helt vildt?

Mht huset så er det udenfor Kolding (vi hører dog under vejle storkommune), vi har selv tegnet huset, byggefirmaet laver så rentegning med deres forslag til forbedringer / rettelser og ordner byggetilladelsen for os.


Hvis man nu installerer en gasogen kedel med en 2-3000 liter akkutank, hvad kan man have som backup så? Et pillefyr? fruen kan godt hælde piller i en tragt, men tror ikk hun har lyst til at fyre i en gasogen kedel.. Vil det være plausibelt at ha en gasogen kedel til de kolde mdr og så et pillefyr til sommerperioderne og til når fruen er alene hjemme? eller er det et tosset setup..?

Jeg er virkelig glad for alle de forskellige input fra dette forum, man får virkelig vendt alle scenarier.

Mvh
Søren


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Keld » 05 aug 2011 23:34

Et flislager kan også laves så lugerne er i jordhøjde. flisfyring sviner ikke mere end fyring med piller , det vil dog være godt at opbevare stammerne 1 til 2 år før flisning så har du en fugtighed omkring 20% hvorved du undgår svampespore. våd grenflis kan dog opbevares udendørs og tøre i stak i en højde på 4 til 5 meter der vil så opstå svampespore i flisen når det tøre ned. en flishugger til 30 cm. stammer vil kræve en traktor på ca 150 HK En skoventrebanør vil kunne flise over 100 m3 på en dag når det er stammeflis, de bruger flishugger med kran på en 300 HK traktor og en hugger der kan tage 50 cm stammer eller støre.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 06 aug 2011 00:23

Ørn,

Tør man spørge hvor du kommer fra? Ågård måske? :-)

Jeg er stadig selv stor tilhænger af ideen med brændekedel suppleret af pillefyr, eller evt kun pillefyr. Jeg tror du kører træt i flis. Der skal fyldes i magasinet hele tiden, og har du ikke pladsen på grunden er det også noget bøvl. Flis fylder voldsomt meget.

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 06 aug 2011 08:20

Hej Tom,

Er du synsk? :) Ja Ågård er pletskud. Jeg tror også jeg er for nervøs for at smide 300.000 efter solceller + jordvarme, hvor man kan nøjes med 100k ca for et gasogen plus pille anlæg. Der kan jo immervæk købes en del piller for 200.000. Jeg har hele tiden i baghovedet at staten indfører skat på solcelle anlæg ligepludselig - f.eks. CO2 afgift for det producerede el.

Med et pillefyr plus en gasogen ovn har jeg så pillefyret til når fruen er alene hjemme eller jeg brækker en arm og ikk ka skove træ en sæson.

Men kan man godt lave så gasogen ovnen kører på akkutank og vvb, og pillefyret kører på vvb alene evt sammen med en solfanger der puster varme i vvb om sommeren så man ikke behøver fyre? Eller kan solfanger sågar kobles på akkutank?

Så har jeg jo mulighed for at fyre med eget træ, samt komforten ved pillefyr..

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 06 aug 2011 08:35

Har du fået byggetilladelsen?

Altså hvis du har et anlæg med fastbrændsel og pillefyr så er der ingen grund til at smide penge efter solvarmen, de få piller der skal bruges til varmt vand, giver solvarmen en vildt lang tilbetalingstid....

Men hvis du har plads til to kedler og en ordentligt akku tank, så er det klart det billigeste og en velfungerende løsning.... Og der skal bare en ordentlig styring på det så kan du få det sådan at når tanken kommer under en given temp. så lukkes der for den og pillebrænderen starter på og klare det, så længe der er piller i magasinet.... :great:

Flis løsningen er en pladskrævende løsning og nok ikke velegenet i et villakvarter.... icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 06 aug 2011 10:04

Ørn » 06 Aug 2011, 08:20 skrev:Hej Tom,

Er du synsk? :) Ja Ågård er pletskud. Jeg tror også jeg er for nervøs for at smide 300.000 efter solceller + jordvarme, hvor man kan nøjes med 100k ca for et gasogen plus pille anlæg. Der kan jo immervæk købes en del piller for 200.000. Jeg har hele tiden i baghovedet at staten indfører skat på solcelle anlæg ligepludselig - f.eks. CO2 afgift for det producerede el.

Med et pillefyr plus en gasogen ovn har jeg så pillefyret til når fruen er alene hjemme eller jeg brækker en arm og ikk ka skove træ en sæson.

Men kan man godt lave så gasogen ovnen kører på akkutank og vvb, og pillefyret kører på vvb alene evt sammen med en solfanger der puster varme i vvb om sommeren så man ikke behøver fyre? Eller kan solfanger sågar kobles på akkutank?

Så har jeg jo mulighed for at fyre med eget træ, samt komforten ved pillefyr..

Har boet de første 20 år af mit liv i Ågård, så jeg gættede lidt hehe. Og så er der heller ikke ret mange byer i koldingområdet, der ligger i vejle kommune :-)

Du kan sagtens holde dig under 100000,- med en Atmos-kedel og et pillefyr. fx koster en Atmos 32KW omkring 20000,- Og regn med 25000,- for et scotte pillefyr. Så har du godt 50000,- til akkutank, shunt, pumper, ventiler, rør osv.. Men regn med en pænt stor regning til VVS manden hvis du ikke selv vil installere skidtet :-)


Besvar