Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Fer » 05 aug 2011 15:48

Hvis du køber et biowin/biotech/andet fuldautomatisk, kombineret med en indbygget silo i huset. (Lukket rum der suges fra og blæses piller ind) Så er du nede på at tømme en aske skuffe hver ½ år! (Jeg formoder 4 tons forbrug og min askeskuffe skal tømmes for ca. hver 2 tons.)

Det koster vel ca. det samme som jordvarmen, men jeg tror dine ricisi er væsentligt lavere ved at vælge træpillefyr.

Især når du nu bygger nyt, vil det give mening at købe et fyr der kan lave variabelt fremløbs temperatur. (Scotte osv. har typisk 55-60 grader fremløb) Du har ikke brug for mere end måske 35 grader når det er koldest. Måske mindre da du sikkert har gulvvarme over alt.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 05 aug 2011 15:55

Fordelen ved scotte/woody fyr er at de er ekstremt billige... og det er reservedelene også, og der er utrolig mange der har dem, plus der er også utrolig mange service folk derude, så... hvis der ryger en el-tænder, eller en fotosensor, ja så kan konen bare ringe til en service tekniker hvis du er væk, og få ham til at fikse det.
Et 16 kW fyr har en listepris på 27,5k... det gør også at du ikke er så bundet til teknologien.. hvis du køber jordvarme for 100-150k, så kan du heller ikke retfærdiggøre at skifte hvis elpriserne stiger til det dobbelte... fordi du har så mange penge ud og hænge...

Pillepåfyldning kan hun fint klare... og rens kan man sagtens vente måneder med, også i vinterperioden. Specielt hvis man køber kompressorrens med. Der er intet farligt ved det, og det er yderst simpelt og stabilt.

Mht. variabel fremløbstemperatur, så kan en Scotte/Woody også det med et 3 vejs VVB prioriterings kit... det vil du også have meget gavn af til varmtvands produktion om sommeren. Med det kit sætter man bare kedeltemperaturen til f.eks. 40 grader, og ønsket VVB temperatur til f.eks. 60 grader, så øger den bare temperaturen når den skal lade tanken :)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Fer » 05 aug 2011 16:20

Kommer der ikke tærringer af at kører med 40 grader på kedlen?

Mit fyr har 70 grader på kedelkredsen, men blander så fremløbet. Hvis man ser bort fra tærringer, ville det være rigtigt smart med lav kedeltemperatur, da der så vil kommer mindre tab i skorstenen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 05 aug 2011 16:25

Fer » 05 Aug 2011, 16:20 skrev:Kommer der ikke tærringer af at kører med 40 grader på kedlen?

Mit fyr har 70 grader på kedelkredsen, men blander så fremløbet. Hvis man ser bort fra tærringer, ville det være rigtigt smart med lav kedeltemperatur, da der så vil kommer mindre tab i skorstenen.
Puha, fisk. Det vil nok afhænge meget af omgivelserne osv. Jeg har i længere perioder kørt med 40 i fremløbstemperatur, jeg havde ingen problemer med tærring... men, det kan være jeg har været heldig, nu du siger det... Det er iøvrigt ikke dyrt at lave en blandekreds, hvis man vil shunte fremløbet ned i temperatur.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 16:41

Mange tak for jeres indlæg!

Kan man få en kombinationskedel så man kan fyre med piller når fruen er alene hjemme og så fastbrændsel når jeg er hjemme? Lagde mærke til den der blev linket tidligere men tror den var både til olie, fast og piller? Altså en kedel der er fornuftig også i kvalitet ydelse og udnyttelse af brændet.

Jeg betænker at putte solfanger på taget til varmt vand om sommeren men det er vel en dårlig ide hvis man ingen akkutank har? har sådan et pillefyr godt af at køre "sommerdrift"? skal det ikk ha nogle klø for ikke at sode til?

undskyld hvis der er dumme spørgsmål imellem, lærer stadig ;)

sætter stor pris på jeres input!

mvh
søren


Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 16:44

Hvad siger i pille folk - kører pillefyr stabilt eller er i tit ude og rode med det udover opfyldning? Er der nogen af jer der kender nogen der har sådan en kombi kedel?

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MNielsen » 05 aug 2011 16:52

Jeg ville ikke vælge pille- eller brændefyr, hvis jeg var dig. Du vil forbløffes hvor lidt varme du har brug for hvis huset opfylder de nye krav, og er udført af gode håndværkere.

Hvis jeg stod med et nybygget hus med fuld guldvarme efter dagens energi-standard, ville jeg uden tvivl vælge frekvensstyret jord-varmepumpe (IKKE Danfoss for guds skyld!) og så en god mindre kvali-brændeoven til stuen, til når man syntes man gider at lave noget brænde. Gulvvarmen skal så helst være med gulvføler, så gulvarmen ikke lukker helt ned når man fyrer godt op.

Jeg vil også sætte en varmeflade i ventilationsanlæget der kører på varmepumpen, i stedet for den urimelig dyre elvarmer (men billig i indbygning) de ofte udføres med.

Ved at man selv bestemmer hvor meget der skal fyres i brændeovnen, kan man selv delvis styre sit elforbrug, hvad der kan være en fordel hvis man benytter netto-måler-ordningen til et solcelleanlæg.

Jeg ville dog så samtidig gå op til max-grænsen på 6kW på solcelleanlæget (og de 6kW er på nettilslutningen ikke solcelleydelsen), da den sidste ydelse er den billligeste. Det er jo bare en lidt større converter og lidt flere celler. Opstilling, kabler, tilslutning og alt andet er jo det samme.

Du har så brændt +250.000kr af, men du skal så ikke tænke på varmeanlæg og elregninger (næsten) de næste 18-20 år, hvis du er bare lidt heldig med teknikken og ikke mindst politikerne! Dancedancer07.gif

MaskinmesterNielsen
-

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 17:01

Hej Nielsen,

tak for dine input.

Jeg er bare bange for sådan en jordvarme bruger væsentligt mere end 6000 kwh på et år til ~300 kvm hus på trods af det er super got isoleret?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 05 aug 2011 17:33

Ørn » 05 Aug 2011, 16:44 skrev:Hvad siger i pille folk - kører pillefyr stabilt eller er i tit ude og rode med det udover opfyldning? Er der nogen af jer der kender nogen der har sådan en kombi kedel?
Jeg rodede meget med min i starten, men det var mest interesse.. og når jeg roder med den i dag, er det fordi jeg tester en af deres nye chip... fejler aldrig noget, kører bare :)

En kombi kedel skal stadig have en akku-tank på, hvis du vil fyre med træ i den. Jeg ved ikke om der er nogen med en go virkningsgrad. Det er ikke rigtig på mode mere, med mindre man køber noget hærde dyrt stoker værk som kan køre på alt muligt. Typisk sætter man en gasogen kedel op med akku tank, og så et pillefyr til backup. Jeg har selv fyret med træ, og jeg gør det aldrig igen.. jeg gider simpelthen ikke save, flække, stable, slæbe, optænde etc... det tar forbavsende meget af sin tid. Jeg endte med at kyle hele lortet ud efter 2 år med det bøvl, og sætte en bette 10 kW Scotte ind her i begyndelsen af vinteren, og det har jeg ikke et sekundt fortrudt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 17:35

Ørn » 05 Aug 2011, 16:41 skrev:Mange tak for jeres indlæg!

Kan man få en kombinationskedel så man kan fyre med piller når fruen er alene hjemme og så fastbrændsel når jeg er hjemme? Lagde mærke til den der blev linket tidligere men tror den var både til olie, fast og piller? Altså en kedel der er fornuftig også i kvalitet ydelse og udnyttelse af brændet.

Jeg betænker at putte solfanger på taget til varmt vand om sommeren men det er vel en dårlig ide hvis man ingen akkutank har? har sådan et pillefyr godt af at køre "sommerdrift"? skal det ikk ha nogle klø for ikke at sode til?

undskyld hvis der er dumme spørgsmål imellem, lærer stadig ;)

sætter stor pris på jeres input!

mvh
søren

Det er jo netop sådan en kedel jeg linker til i starten af denne tråd. En Atmos gasogen kedel med mulighed for tilslutning af pillebrænder. Men jeg ville aldrig vælge sådan noget stads.


Besvar