Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumpen skal ikke slukke

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Kenneth J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 mar 2011 20:09
Mit fyr: Bio 18
Areal: 120
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Djursland

Pumpen skal ikke slukke

Indlæg af Kenneth J » 03 aug 2011 20:36

Hej alle


Jeg har et spørgsmål jeg ikke helt selv kan hitte..

jeg har en panex styring DTC2102 til min solvarme, Den slukker pumpen når temp i solvarmen er under temp i vandtanken. Jeg har en 3vejs ventil på som skifter når temp i vandtanken når de 65 grader så kører det ned i en schount og videre til min gulvvarme.

Så jeg skal have den til ikke at slukke for pumpen før at temp i solfangeren er meget lav så den ikke kan trække varme over i gulvvarmen.

Kan man det med den styrring jeg har eller kan man evt købe en anden der kan ???

Mvh
Kenneth Jensen


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Pumpen skal ikke slukke

Indlæg af John Skov Jensen » 05 aug 2011 07:03

Nu kender jeg ikke den panex styring du har, Er det den der også styrer 3vejs ventilen?? Hvis ventilen er styret af solvarmestyringen ville jeg montere en Danfoss kp 78 til at styre 3vejs ventilen og så flytte den solvarmeføler der nu sidder i vvb ned til gulvarmen
http://www.danfoss.com/Denmark/Business ... 3218d.html

/John

Kenneth J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 mar 2011 20:09
Mit fyr: Bio 18
Areal: 120
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Djursland

Pumpen skal ikke slukke

Indlæg af Kenneth J » 05 aug 2011 13:43

Hej

Ja styrringen jeg har nu styrer både 3 vejs ventilen og pumpen.

Hvis jeg flytter føleren fra VVB og ned i gulvvarmen så ved den vel ikke hvornår den skal slå 3 vejsventilen om så der ikke kommer mere varme i VVB ????

/Kenneth

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Pumpen skal ikke slukke

Indlæg af John Skov Jensen » 05 aug 2011 19:31

Nej, jeg tænkte at den kp 78 kunne styre ventilen i stedet for panex styringen således at den sendte alt varme i gulvet når temp. i bunden af tanken er over f.eks 50 grader. Når så bund af beholder bliver koldere end de 50 ville ventilen skifte tilbage til vvb priotet

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pumpen skal ikke slukke

Indlæg af Flemming DJ » 06 aug 2011 11:05

Din styring er tilsyneladende kun forprogrammeret til at flytte overskudsvarme og kan i princippet ikke virke i.f.m. et kombianlæg, hvis vi skal tro VVS-eksperten.dk og denne manual: http://www.vvs-eksperten.dk/upload/solv ... manual.pdf

Men, hvis du er MEGET modig (og holder FULDSTÆNDIGT styr på faserne i styringen), kan du sætte solvarmepumpen (P1) til begge udgange i styringen - så vil den køre både, når solvarmebeholderen kan aftage varme OG når trevejsventilen trækker.

OBS: Hvis der bli'r den mindste forveksling af faserne til pumpen, brænder styringen af!!!

Jeg har ingen idé om andre faremomenter eller lovligheden i dette - her må en elektriker eller installatør nok byde ind. :wink:

Løsningen forudsætter, at sensoren T1 sidder i fangeren, T2 i bunden af tanken og T3 i toppen af tanken som i manualen.
Jeg forudsætter også, at din elektriske trevejsventil sidder på returløbet til solfangeren og omdirigerer solvæsken til en varmeveksler mellem solvarmekredsen og din rumvarmekreds.
Og, at trevejsventilen rent faktisk styres af udgangen P2 i styringen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar