Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Transport af træpiller

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Transport af træpiller

Indlæg af ole_dalmose » 02 aug 2011 07:00

Lige nu er jeg ved at planlægge etablering af helt ny varmecentral på et nedlagt landbrug jeg har overtaget efter mine forældre. Den skal forsyne 150 m2 stuehus og ca. 260 m2 veteranværksted med samlings- og lagerrum, toilet /bad mv.

Lejeren i stuehuset vil bidrage med del-finansiering, da han sidste vinter brugte 3.500 liter fyringsolie!! Det kræver så 50 meter fjernvarmeslanger nedgravet og underført - men han er jo maskinfører, så!!

Jeg har kigget på "færdigpakker" Scotte eller Woody 30kw anlæg. Desuden forestiller jeg mig en akkumuleringtank på 1000 liter - men efter at have læst indlæg her på siden, synes det nok at være noget i underkanten, eller hva'?

I maskinhuset vil jeg opstille en 5 ton silo og få pillerne trukket ind i fyrrummet med en suger - har kigget på en brugt Kongskilde Multivacuator. Kongskilde har ingen erfaringer med transport af træpiller i en sådan svend, men som ingeniøren dernede sagde: "Hvorfor ikke".

Jeg har dog lidt betænkeligheder ift. om den er for kraftig og dermed slår træpillerne i stykker? Hvordan er erfaringerne med dette problem? Der må også være nogle erfaringer med dette problem ift. til indblæsning i silo?

Mange hilsener Ole Dalmose
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Transport af træpiller

Indlæg af Flemming DJ » 02 aug 2011 09:29

De fleste anlæg flytter piller v.h.a. en snegl, som nok er mere skånsom. Kan du bruge sådan en løsning?

Indblæsning gi'r efter sigende i forvejen en del smuld, og du vil ikke ha' for meget.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Transport af træpiller

Indlæg af pille bruger » 02 aug 2011 11:51

ole_dalmose » 02 Aug 2011, 07:00 skrev:Lige nu er jeg ved at planlægge etablering af helt ny varmecentral på et nedlagt landbrug jeg har overtaget efter mine forældre. Den skal forsyne 150 m2 stuehus og ca. 260 m2 veteranværksted med samlings- og lagerrum, toilet /bad mv.

Lejeren i stuehuset vil bidrage med del-finansiering, da han sidste vinter brugte 3.500 liter fyringsolie!! Det kræver så 50 meter fjernvarmeslanger nedgravet og underført - men han er jo maskinfører, så!!

Jeg har kigget på "færdigpakker" Scotte eller Woody 30kw anlæg. Desuden forestiller jeg mig en akkumuleringtank på 1000 liter - men efter at have læst indlæg her på siden, synes det nok at være noget i underkanten, eller hva'?

I maskinhuset vil jeg opstille en 5 ton silo og få pillerne trukket ind i fyrrummet med en suger - har kigget på en brugt Kongskilde Multivacuator. Kongskilde har ingen erfaringer med transport af træpiller i en sådan svend, men som ingeniøren dernede sagde: "Hvorfor ikke".

Jeg har dog lidt betænkeligheder ift. om den er for kraftig og dermed slår træpillerne i stykker? Hvordan er erfaringerne med dette problem? Der må også være nogle erfaringer med dette problem ift. til indblæsning i silo?

Mange hilsener Ole Dalmose
En Scotte er et glimrende valg.
Jeg er glad for min.
Men akkumulerings tank har du ikke brug for.
Transportsystem til piller skal være så skånsomt som muligt.
Pille brændere er lidt følsomme over for smuld fra pillerne.
Når de bliver blæst ind i en silo er der mange der går i stykker, og flyttes de derefter med en grov
blæser, er der endnu mere smuld i systemet.
En snegl er et bedre valg, men er det ikke muligt kan man bore nogle huller og lade smuldet
falde ud i en spand. Det gør det bare dyrere at fyre fordi der er et ret stort spild.
Har du set en Scotte i drift ?
Ellers er du velkommen her.
PS. husk lige at der er Stokerpro rabat når du er bruger på dette forum icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Transport af træpiller

Indlæg af TaagMan » 02 aug 2011 12:14

ole_dalmose » 02 Aug 2011, 07:00 skrev:Jeg har kigget på "færdigpakker" Scotte eller Woody 30kw anlæg. Desuden forestiller jeg mig en akkumuleringtank på 1000 liter - men efter at have læst indlæg her på siden, synes det nok at være noget i underkanten, eller hva'?
Man bruger ikke akkumulering til et pillefyr... den producerer varmen efter behov, og akkumulering er lidt lige som at rende rundt med en amerikaner på ryggen... det er bare dødvægt, og giver kun energitab, uden at have nogen nytteværdi.
I maskinhuset vil jeg opstille en 5 ton silo og få pillerne trukket ind i fyrrummet med en suger - har kigget på en brugt Kongskilde Multivacuator. Kongskilde har ingen erfaringer med transport af træpiller i en sådan svend, men som ingeniøren dernede sagde: "Hvorfor ikke".

Jeg har dog lidt betænkeligheder ift. om den er for kraftig og dermed slår træpillerne i stykker? Hvordan er erfaringerne med dette problem? Der må også være nogle erfaringer med dette problem ift. til indblæsning i silo?
Hm, altså hvis det er en suge maskine, og den rent faktisk kan transportere dem, så er der ingen problemer med det... så gør du bare det. Kan du få den meget billigt, ellers mener jeg du kan få en original Scotte/Woody suger til 12500-15000 kr.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Transport af træpiller

Indlæg af ole_dalmose » 03 aug 2011 07:15

Tak for de inspirerende indlæg.

Det er for bøvlet at flytte træpillerne med snegl fra silo, derfor kiggede jeg på de vakumsugere der forhandles. Prisen er omkring 13K med 10 meter slange - men jeg kan få den brugte Kongskilden for 4K incl. afleveringssluse og filterposer mv. (nypris ca. 30K) Men som skrevet er det jo en stor maskine ift. de der vakumsugere, som mest ligner forvoksede støvsugere. Jeg kan dog nedbringe "brutaliteten" ved at gå op i rørdimension, så nedsættes lufthasigheden tilsvarende.

Grunden til vi ønsker akkumuleringstank er, at en del af veteranværkstedet indrettes som det vi kalder "rent rum" (polering, solfilm, indtrækreparation, lakskaderep. mm.) I det rum vil vi opsætte kaloriferer, så vi hurtigt kan bringe temperaturen op også på en "dyfrossen" bil. Nogen kender det problem at skulle støvsuge sin bil ude på fortorvet - i vinterkulden. Sådanne kaloriferer forbruger op til 60kw, derfor teorien med tank.

Selv om det umiddelbart er unødvendigt med den akku-tank, så er der vel ikke noget til hinder for at integrere den til det formål jeg har beskrevet?

Jeg så en reklame her på siden, og kontaktede også det firma om priser og tilbud. De reagerede med et telefonopkald, hvor Svend tilbød at komme og se på lokaliteterne inden tilbud - det er da bare service, ik'

Har nogen her, erfaringer med selvbyg af fritstående skorstene? eller skal jeg spørge i et andet emne/tråd? (er helt nytilmeldt bruger af dette meget oplysende forum)

Mange hilsener Ole Dalmose

[/img]http://www.dontscrapit.com/Nebraska-/Ko ... -60HZ.php5[/img]
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.


Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Transport af træpiller

Indlæg af ole_dalmose » 03 aug 2011 12:40

Jeg slap ikke særligt godt fra forsøget med at indsætte link, så her er et nyt forsøg http://www.dontscrapit.com/Nebraska-/Ko ... -60HZ.php5

Mange hilsener Ole Dalmose
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Transport af træpiller

Indlæg af TaagMan » 03 aug 2011 13:20

ole_dalmose » 03 Aug 2011, 07:15 skrev:Grunden til vi ønsker akkumuleringstank er, at en del af veteranværkstedet indrettes som det vi kalder "rent rum" (polering, solfilm, indtrækreparation, lakskaderep. mm.) I det rum vil vi opsætte kaloriferer, så vi hurtigt kan bringe temperaturen op også på en "dyfrossen" bil. Nogen kender det problem at skulle støvsuge sin bil ude på fortorvet - i vinterkulden. Sådanne kaloriferer forbruger op til 60kw, derfor teorien med tank.

Selv om det umiddelbart er unødvendigt med den akku-tank, så er der vel ikke noget til hinder for at integrere den til det formål jeg har beskrevet?
Nope, det er en glimrende ide. Så har du også et formål, og så er det ok med lidt ekstra dødvægt :)
Jeg så en reklame her på siden, og kontaktede også det firma om priser og tilbud. De reagerede med et telefonopkald, hvor Svend tilbød at komme og se på lokaliteterne inden tilbud - det er da bare service, ik'
Jo, der er mange firmaer aktive på denne side som har et utrolig højt service niveau :) Det er helt normalt, og jeg er ikke overrasket ;)
Har nogen her, erfaringer med selvbyg af fritstående skorstene? eller skal jeg spørge i et andet emne/tråd? (er helt nytilmeldt bruger af dette meget oplysende forum)
Der er masser herinde der har gjort det... så opret et nyt emne, og spørg ind til det, og du skal få svar ;)


Det er da i øvrigt en enorm suger hihi... men billig pris ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Transport af træpiller

Indlæg af Landlyst » 03 aug 2011 13:25

Det er for bøvlet at flytte træpillerne med snegl fra silo, derfor kiggede jeg på de vakumsugere der forhandles. Prisen er omkring 13K med 10 meter slange - men jeg kan få den brugte Kongskilden for 4K incl. afleveringssluse og filterposer mv. (nypris ca. 30K) Men som skrevet er det jo en stor maskine ift. de der vakumsugere, som mest ligner forvoksede støvsugere. Jeg kan dog nedbringe "brutaliteten" ved at gå op i rørdimension, så nedsættes lufthasigheden tilsvarende.
Øh nu er det vel allerede et 6 eller 8 tommer rør på den.... At gå op i størrelse er måske noget voldsomt?? :shock:

Hvorfor er det for bøvlet at flytte dem med snegl?

Hvad med et bånd eller en redler så?

Snegle ka jo fåes som flex, fra foder anlæg...

Men ingen tvivl om at du får mere suger for pengene i de der spøgelse, meeeeeen..... icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Transport af træpiller

Indlæg af triumph » 03 aug 2011 20:39

woody´s snegl er rimelig følsom over for smuld, dvs at den dosere uens når der er smuld i piller. derfor er jeg ikke sikker på at en en kongskildeblæser er optimal. (jo mindre transport jo bedre)

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Transport af træpiller

Indlæg af Fer » 03 aug 2011 21:04

Jeg smider mine piller igennem 7 meter 50mm PP rør,med 3x 90 graders drej. Derudover 1,5 meter flex slange, via vacuum. Jeg ser ikke noget smuld ved mine piller. De er faktisk overraskende hele efter transporten.

Den der kongskilde blæser virker ret voldsom :) Men jeg ville ikke udelukke et vacuum system.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar