Orlan VS Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

abn » 01 Aug 2011, 22:46 skrev:Forskellen er jo den at en vigas kan godt køre videre selv om tanken er fuld eller uden tank. Den kører bare ned i blæserhastighed. Det kan en atmos ikke. Den slukker bare når den er varm eller hvis røgtemp kommer under det den er instillet til. Har selv skiftet en Vigas ud med en Atmos. Jeg kiggede også lidt på Orlan, men der var slet ingen tvivl om at det skulle være en atmos. Bedre kvalitet og så er der altså ikke ret mange herinde der har haft problemer med en atmos. Og i forhold til en vigas hvor det koster et par tusind hver gang display eller print går til. så er der slet ikke sådan noget dyrt elektronik på en atmos.
Jeg vil godt uddybe abn forklaring
En Atmos slukker ikke bare, den har en trækregulator der åbner og lukker for indsugningsspjældet afhængig af temperaturen. Dette modsvarer Vigas/Orlan regulering af blæserhastighed. Begge principper ændre luftmængden der tilføres forbrændingen og dermed kedlernes ydelse

/John

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af Flemmingth »

abn skrev:Og i forhold til en vigas hvor det koster et par tusind hver gang display eller print går til. så er der slet ikke sådan noget dyrt elektronik på en atmos.
Der er heller ikke noget dyr elektronik på min Vigas. Det brændte af for noget tid siden. Erstattede det bare med en on-off kontakt, og en trinløs regulering af shuntpumpen. Den buldrer fint derudaf, bedre end nogensinde. :dance:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
rørbæk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk »

Tak for jeres kommentarer, jeg er glad for, at der er dette forum, da det er folk der har prøvet kedlerne 1:1 der udtaler sig og ikke en sælger hos den lokale kedel pusher.
Jeg er ret sikker på, at det er en Atmos 32 kwh den lander på, godt nok er min 1.200 liter akk. tank ikke helt stor nok, men det må gå, da der ikke er for meget plads til mere.
Jeg håber, at sugekedelen vil begrænse røget i fyrrummet til et minimum, så man kan fyre uden at komme til, at lugte som et lejrbål :-)

Ja, og så roder jeg også med tanken om solvarme, har købt Ernst Drastrups fine bog om det, men det er jo en helt anden historie :-)

Er der nogen der brænder inde med noget, hører jeg gerne fra jer!

M.v.h. Allan

Besvar