Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan VS Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 20:59

rørbæk » 31 Jul 2011, 17:00 skrev:Hej John

Tak for dit svar :-)

Røgsugeren på Orlanen er til undertryk i forbindelse med fyringen....... er det ikke sådan det er bygget op?

Jeg er da også ved, at vende i vadestedet mht kedel, da sugekedel er det har brug for.

Kender du nogen der har det rensesystem der er på Orlan Super? Det lyder fristende!

Jeg kan se, at du har 350 kvm hus, går ud fra, at du har en 22kwh kedel, er den stor nok? Akkutank størrelse? Er huset velisoleret?

Atmos og Orlan er vel begge fra øst ikke?

Mvh Allan
min 22kw kedel har fået eftermonteret en røggaskøler der gør at det samlede system yder omkring 40kw. Men hvis jeg skulle ud og købe ny kedel i dag ville jeg vælge en atmos dc50s aht mængden af træ der kan være i fyrkammeret er meget større på en 50kw end på min 22kw.
Min akkutank er 2500l, lige i underkanten, men det var ikke muligt at presse en større tank ind i mit fyrrum. Mit hus er fra 1999 og rimelig godt isoleret, men jeg bor ude på landet og vinden spiller en stor rolle for mit varmeforbrug da jeg ikke ligger i læ.

/john


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af Zarge » 31 jul 2011 21:15

Jeg har en Orlan, og jeg er sådan set godt tilfreds, men skulle jeg købe idag ville jeg nok ha købt en Atmos, alene ud fra sugeren... Jeg har fyret i kælderen, og jeg vil ikke sige at det lufter af røg eller noget, men et kan ikke undgåes at der kommer noget ud i rummet når der skal fyldes brænde på...

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af Flemmingth » 31 jul 2011 22:07

Jeg har en Vigas 25, som har tjent mig trofast siden foråret 2004, hvor den kostede mig 6.800,- kr.
Eneste vedligeholdsudgifter har været ny glassnor til renselemmen et par gange og så ny dysesten og sten til herden sidste forår, ialt ca. 1.000,- kr.
Den buldrer stadig derudaf, mere effektiv end en ny pga. hjemmelavede turbolatorer i røgrørene og nogle mursten i forbrændingskammeret til bedre fordeling af røggassen. Nyrenset er røggas ca. 180 gr.C, og når røggassen sniger sig op over 200 gr.C, er det tid til rensning, ca. hver 10.-12. opfyring.
Startede med 1350 L akku. hvilket var OK til kedlen. Er nu oppe på 3.750 L. Desværre er kedlen ikke vokset i samme takt. Lever dog med at der skal 3 fyldninger træ til en komplet opvarmning af akku., så længe den gør det så godt som den gør.
Skal jeg på et tidspunkt have ny kedel, vil markedet selvfølgelig blive nærstuderet, men pt. ville jeg hælde mest til en Vigas 40, evt. 60 (som dog er ca. 50% dyrere)
Hvorfor ikke en Orlan ?
Fordi jeg mener Vigas'ens forbrændingskammer er mere robust indrettet. Dysesten og stenene i herden er enklere end i Orlan'en.
Hvorfor ikke en Atmos ?
Jeg har en tro på, at overtryksforbrænding er bedre end undertryksforbrænding (blæseren er ihvertfald mindre udsat), og jeg kan tåle lidt røgudslip i fyrrummet pga. dets placering (adskilt fra beboelsen).
"Stentøjet" i forbrændingskammeret er mere kompliceret og kostbart.
Røggas temp. er ikke så nem at reducere (ingen røgrør = ingen turbolatorer). Ser her bort fra røggaskøler da en sådan vil være en gevinst på enhver brændekedel, nok mest på en Atmos.

Men nå - Så længe den gamle Vigas fortsætter så godt som den gør, er jeg dejligt fri for at skulle ud at vælge :D
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 23:11

Tak for jeres kommentarer, absolut brugbart.
Jeg hælder rigtigt meget til en Atmos efter jeres indlæg, der står dog noget omkring den simple styring den har, hvor simpel er den?? Jeg har en Vigas25 fra 2004 og meget simplere end den kan det dårligt blive.

Omkring hullet i min Vigas kedel, så er det ca. midt i højre side det er gået galt, men med en maskinskrue ca. 4mm, en stor spændeskive og lidt pakfedt eller hvad det nu hedder, så har den holdt ca. 6 uger uden yderligere utætheder, men jeg går ikke til vinter med den kedel :-)

mvh. Allan

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 23:17

Hvad koster en røggaskøler og hvordan er den koblet på systemet?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af pelle » 01 aug 2011 00:14

rørbæk » 31 Jul 2011, 23:11 skrev:Tak for jeres kommentarer, absolut brugbart.
Jeg hælder rigtigt meget til en Atmos efter jeres indlæg, der står dog noget omkring den simple styring den har, hvor simpel er den?? Jeg har en Vigas25 fra 2004 og meget simplere end den kan det dårligt blive.

Omkring hullet i min Vigas kedel, så er det ca. midt i højre side det er gået galt, men med en maskinskrue ca. 4mm, en stor spændeskive og lidt pakfedt eller hvad det nu hedder, så har den holdt ca. 6 uger uden yderligere utætheder, men jeg går ikke til vinter med den kedel :-)

mvh. Allan
Har du husket at shunte vigasen. For hvis ikke er " helevede løs i laksegade" Den tærer op i løbet af "no time" Ca 3 år..Det holder den ski ikke til ..
Ok.. jeg er på Flemmings parti. Er drønglad fore min Vigas.. Den gør det godt og ser stadigvæk ud som ny. Kedlen er 6 år gl.
Men, det jeg læser om de Atmos.. Tjaaa.. Det lyder jo til at denne kedel type
gør det rigtig godt. Når man læser lidt...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 01 aug 2011 07:15

rørbæk » 31 Jul 2011, 23:17 skrev:Hvad koster en røggaskøler og hvordan er den koblet på systemet?
En røggaskøler eller economiser som det hedder på store fjernvarme kedelanlæg er blot en ekstra køleenhed der monteres mellem kedel og skorsten for at suge de allersidste dråber energi ud af den varme røggas.
En kedel, afhængig af mærke og model har en røggas temperatur på 180-350grader når der fyres for fuld skrald. Det er muligt at sænke denne temperatur ved at afkøle røgen noget mere i en køler. Hvor meget røgen kan køles uden at der opstår kondensering og dermed løbesod er din skorsten der afgør. Har man en gammel muret skorsten uden isoleret kern kræves der forholdsvis høj temperatur. Men har man en velisoleret skorsten som f.eks. en dobbeltblok scheidel eller tilsvarende kan man nøjes med en betydlig lavere røggastemperatur uden at komme under kondenceringstemperauren der er ca 70grader målt en meter nede i skorstenen.

En røggaskøler kan købes, der ligger en stokerfabrikant ikke langt fra hvor jeg bor som jeg ved laver dem til en pris fra omkring 7000. Jeg vil ikke skrive han navn her da jeg på ingen måder skylder ham den tjeneste, men interesserede kan sende en pb.

Her på sitet var Pelle i lang tid den første, bedste og eneste der havde fået lavet en køler.
viewtopic.php?f=17&t=4594

Efterfølgende byggede jeg selv en sidste år
viewtopic.php?f=183&t=8262

/John

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 01 aug 2011 17:51

Den er shuntet Pelle, så det er ikke årsagen.

Nogen der har kommentarer til styringen på Atmosen?

Jeg har desværre kun en 1.200 liters akk. tank, så vil de tænde og slukke for meget?

Min Vigas 25 går ned på 36% blæser og futter afsted med det når tanken er fuld af varmt vand!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 01 aug 2011 19:58

rørbæk » 01 Aug 2011, 17:51 skrev:Den er shuntet Pelle, så det er ikke årsagen.

Nogen der har kommentarer til styringen på Atmosen?

Jeg har desværre kun en 1.200 liters akk. tank, så vil de tænde og slukke for meget?

Min Vigas 25 går ned på 36% blæser og futter afsted med det når tanken er fuld af varmt vand!
En Atmos har nok den mest simple styring af alle godkendte kedler. En kedel helt uden alt det elektronik fis. Denne kedel virker ved hjælp af en trækregulator og 2 røggastermostater, en røgsuger og et spjæld der fordeler primær og sekundær luft.

Ikke noget tvivlsomt østeeuropa elektronik
Simpel og driftsikker, og set over en årrække med garanti også den billigste løsning.

/John

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Orlan VS Atmos

Indlæg af abn » 01 aug 2011 22:46

Forskellen er jo den at en vigas kan godt køre videre selv om tanken er fuld eller uden tank. Den kører bare ned i blæserhastighed. Det kan en atmos ikke. Den slukker bare når den er varm eller hvis røgtemp kommer under det den er instillet til. Har selv skiftet en Vigas ud med en Atmos. Jeg kiggede også lidt på Orlan, men der var slet ingen tvivl om at det skulle være en atmos. Bedre kvalitet og så er der altså ikke ret mange herinde der har haft problemer med en atmos. Og i forhold til en vigas hvor det koster et par tusind hver gang display eller print går til. så er der slet ikke sådan noget dyrt elektronik på en atmos.
Mvh Anders


Besvar