Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af lille_smed » 31 jul 2011 15:55

Manden50 » 30 Jul 2011, 21:22 skrev:Puhhhhaaa..... Skal lige ganske kort ridse op hvad vi har til at fyre op med. I mit hus har jeg en Salamanderkedel til brænde samt en med et gammelt oliefyr på. Jeg har gulvvarme i en stor del af huset med klinker på. Jeg har ca 190 m2 jeg varmer op og det har da gået okay. Når det har været koldest udenfor har jeg brugt oliefyret til at holde varmen i gulvene. Men ellers har en fyring når jeg kom hjem samt en inden jeg går i seng været nok til at holde varmen på ca 21°. I det andet hus har de kun haft en salamanderkedel samt en brændeovn. Deres hus er på ca 110 m2. De har radiatorvarme men har næsten kun brugt brændeovnen hele den kolde vinter. Må vist også´lige indskyde at ingen af husene er specielt velisolerede. Afstanden mellem husene er kun ca 10 meter så det er ikke ret langt det skal føres i jorden. I første omgang vil vi lave et system med to brændefyr tilkoblede samt en 1200 liter gammel olietank som akkutank. Vil selvfølgelig prøve at skaffe en mere for at få lidt mere komfort. Og vi ved godt at vi mindst skal fyre op en gang om dagen. Tanken er så senere at installerer en pillebrænder på det ene af kedlerne når finanserne gir lov...... Selvfølgelig vil vi da helst invisterer i noget nyt og effektivt og som der også kunne give os en bedre komfort...... Men brændet henter vi i skoven der ligger op af vores jord til ikke ret mange penge..... Kan faktisk give en ide om hvad vi bruger til at varme op med. Hele den sidste vinter brugte vi 8 paller brikketter samt lidt brænde til brændeovnen......

Årsagen til de to pumper er at det ene hus har første sal på så er nødt til at adskille det med en varmeveksler...... Ekspansionbeholderen skal jo være ret tæt på fyret så vidt jeg har forstået....

Det system jeg vil lave her i første omgang er at bibeholde mine to kedler i mit hus, placerer aklku tanken i det der senere skal være fælles fyrrum og så tilslutte de to huse derfra...... Måske vi næste år så kan flytte kedlerne ud til akkutanken men det kræver en ny skorsten..... Og JA vi har ikke de store midler at lave det hele med......

Det her blev vist et ret så langt indlæg men håber i læser det alligevel og kan finde rundt i det der er min plan....


Henrik
hej

de salamander kedler er nogen møg kedler lige meget hvad man vil bruge dem til ud over koks som de er bygget til .. jeg har selv lige smidt en ud sidste år .. fandt en atmos i stedet for .. hvis penge ikke er til det nu .. så lav det på den måde at det kun er kedlerne du skal skifte .. .. find 3x 1200 tanke .. 1200 er alt for lidt .. til 350 m2 er din salamander den udgave som kan tage 1 meter. hvis ikke kan den nok ikke magte en 1200 tank .. den jeg har smidt ud kunne ikke magte en 600liter ... spar op og lavet det ordenligt første gang ..


Besvar