Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan VS Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 14:32

Hej Med jer

Jeg har en Vigas 25 kedel, som er sprunget læk.

Jeg er kommet frem til, at det skal være gasogen igen, 25 kwh er lige i underkanten, jeg skal gerne have kedelen sneget over 30 kwh.

Jeg har besluttet mig for en Orlan 40 Super....... indtil videre....... var ved, at kigge på røggassuger i dag til den og faldt over Atmos 32 kedelen som har en røggassuger indbygget.

Er der nogen der kender fordele og ulemper på disse kedler?

Jeg kan se følgende:

Orlan: Rensning med udv. håndtag, umiddelbart et plus, billig kedel men hvis røggassuger kobles på er den dyrere end Atmos kedelen, stort brændkammer.

Atmos: Indbygget røggassuger, bedre kvalitet???


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af Havmand » 31 jul 2011 15:05

ATMOS !

Jeg har INTET at holde det i, udover jeg selv har en bestilling på en Atmos DC25 hos DVC, men jeg var også inde over om jeg skulle vælge en Orlan, men faldt også for røggassugeren...
DVC forhandler heller ikke Orlan, så er det jo så nemt :) icon_cheesygrin.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 15:24

Tak for svar Havmand, man må sige, at det er lidt en jungle, men var jeg faldet over det med røggassugeren lidt før, havde jeg nok lavet det nye hul i skorstenen efter det!!!
Vil stadig gerne have en kommentar fra andre der har erfaringer med disse 2 typer, da hullet i skorstenen kan laves om :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 16:14

hvorfor i alverden vil du bygge en røggassuger på en kedel der er bygget op omkring en blæser.
Det lyder lige så tosset som at ønske sig en dieselbil, købe en på benzin for så at købe en dieselmotor og lægge den i sammen med benzinmotoren bagefter.
Enten er det en sugekedel eller en trykkedel.
Personligt ville jeg aldrig vælge en med blæser med mindre kedlen stod udenfor under et halvtag.
Mht en orlan, den ser bare ringere ud på alle måder, lak, svejsninger hængsler, håndtag osv.

/john

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 17:00

Hej John

Tak for dit svar :-)

Røgsugeren på Orlanen er til undertryk i forbindelse med fyringen....... er det ikke sådan det er bygget op?

Jeg er da også ved, at vende i vadestedet mht kedel, da sugekedel er det har brug for.

Kender du nogen der har det rensesystem der er på Orlan Super? Det lyder fristende!

Jeg kan se, at du har 350 kvm hus, går ud fra, at du har en 22kwh kedel, er den stor nok? Akkutank størrelse? Er huset velisoleret?

Atmos og Orlan er vel begge fra øst ikke?

Mvh Allan


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 18:03

Overordnet set findes der 2 forskellige typer gasogen kedler, dem med røggassuger, hvor sugeren sidder på bagsiden af forbrændingsstedet og suger luft/røggasser gennem keden og dem med blæser der sidder på forsiden af forbrændingsstedet og blæser/trykker luft/røggasser gennem kedlen.

Der findes 2 forskellige Orlan kedler med røggas blæser, en "alm" til åben ekspantion og en "super" med kølesløjfe til trykekspansion. Super modellen har også udvendig rensehåndtag. Blæseren sidder og trykker luft ind i kedlen. Blæserens skovlhjul sidder i luft der er rumtemperatur. Det betyder at der altid er overtryk inde i kedlen.

Atmos kedlerne har røggassuger, dvs at sugeren sidder på bagsiden af kedlen og suger mens dens skovlhjul er inde i den 300-350 grader varme røggas. Det betyder at der altid er undertryk inde i kedlen.

/John

rørbæk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 jul 2011 14:01

Orlan VS Atmos

Indlæg af rørbæk » 31 jul 2011 18:10

Suger Atmosen i opvarmet luft?

Jeg kan se du fyrer med bøg.... det er jo klasse!! Jeg fyrer med gran og har ca 300 kvm middelisoleret beboelse... bør jeg ikke gå efter en 32 kwh?

Mvh Allan

levi

Orlan VS Atmos

Indlæg af levi » 31 jul 2011 19:56

rørbæk » 31 Jul 2011, 18:10 skrev:Suger Atmosen i opvarmet luft?

Jeg kan se du fyrer med bøg.... det er jo klasse!! Jeg fyrer med gran og har ca 300 kvm middelisoleret beboelse... bør jeg ikke gå efter en 32 kwh?

Mvh Allan
Det kommer lidt an på din akkutank størrelse, - jo større tank, jo større kedel.

Jeg vil helt klart anbefale Atmos fremfor Orlan, - det er tydeligt når man han kigget på begge produkter IRL hvor forskellene ligger!

Som John også er inde på, - Orlan er et "billig produkt". - Som ikke er så billigt endda!

Husk også at Atmos ALTID er "SUPER" - Dvs. godkendt til trykekspansion, - hvor du skal betale ekstra på en Orlan for at få den godkendt til trykekspansion!

Atmos er langt at foretrække fremfor Orlan, - jeg kender begge kedler, - og der er ingen tvivl i mit sind om at jeg til hver en tid ville vælge en Atmos fremfor en Orlan!

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Orlan VS Atmos

Indlæg af Albert » 31 jul 2011 20:42

Hvor er din kedel sprunget læk?

Orlan har et svagt punkt inde bag blæseren,men det er let at reparere,hvis det er der den er læk.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan VS Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 20:43

rørbæk » 31 Jul 2011, 18:10 skrev:Suger Atmosen i opvarmet luft?

Jeg kan se du fyrer med bøg.... det er jo klasse!! Jeg fyrer med gran og har ca 300 kvm middelisoleret beboelse... bør jeg ikke gå efter en 32 kwh?

Mvh Allan
man kan lidt firkantet beskrive luftens vej således.
Indsugning-forbrænding-udstødning
i en orlan sidder skovhjulet i indsugningsfasen, dvs rumtempereret luft på vej ind til forbrændingen ca 20grader
i en atmos sidder skovlhjulet i udstødningsfasen, dvs varme røggasser på vej ud i skorstene ca 300grader

/john


Besvar