Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 30 jul 2011 07:54

Zarge skrev:Humm, jeg kan godt følge det med hastighedsregulering i forhold til fyrings fasen, men jeg har i min orlan (jeg ved godt at det ikke er den emnet går på, men bare så folk er opmærksom på forskellen...) observeret at hvis jeg ikke lader laddomaten køre på trin 3 under opstarten så pletkoger den hurtigt..
Jeg kender godt fænomenet (udéfinerlige blop - blop lyde fra kedlen), men har det som regel kun når kedlen er oppe på fuld knald. Jeg tror det skyldes belægninger og/eller andet snavs på vandsiden i kedlen. Hos mig er kedlen den laveste komponent i systemet, og jeg har haft anlægget tømt og fyldt mange gange for diverse ombygninger.
Jeg skal snart have re-arrangeret mit fyrrum, og skal der have flyttet Vigas'en. Når den er frakoblet vil jeg forsøge at rense den på vandsiden. Måske med nogle kemikalier (med fare for levetidsforkortelse ? ? :| ). Den vil ihvertfald blive gennemspulet med vand det bedste jeg har lært. Skal nok prøve at huske at fortælle her i forum om, hvad jeg finder ud af til den tid.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Laddomat

Indlæg af Zarge » 30 jul 2011 09:53

Ok i min opstår det kun når jeg har bundlågen åben og bypassen trukket ud for at få gang i fyret, når først underforbrændingen kører har jeg ikke oplevet det

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2011 11:24

Det bør ikke være nødvendigt at regulere på en ladeventilpumpe. Den bør i sin konstruktion have en funktion der gør at den køler kedlen optimalt under alle driftbetingelser.
En mulig årsag kan være at en Laddomat ikke har den ekstra drøvleventil indbygget som en Termovar har. Den ekstra drøvleventil sikre et lavt flow når kedelvandel ikke er fuldt opvarmet og et ekstra højt flow når kedlen kører på fuld ydelse. Jeg har selv en kammerat der også har problemer med at finde det korrekte flow med hans laddomat.
Den ekstra drøvleventil er også nævnt i den termovar beskrivelse Flemming Thomsen lagde op i denne tråd

/John

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 30 jul 2011 15:16

Hvad er jeres fremløbstemperatur i slutfasen, når fyret er brændt helt ud næsten og pumpen er slukket pga. røggassen er blevet lav.
Hvis den nu er noget høj, kunne det jo godt være en god ide at køre med pumpen i meget lave hastighed, ik´
Hvis det naturlige flow ikke er helt nok.
Jeg kan ikke skimte den mindste foreskel på de to ladeventiler :
http://918330.shop09.dandomain.dk/image ... t%2021.pdf
De er jo bygget op, så de gør præcist det samme... :wink:
Når pumpen køre er der konstant det samme flow over kedlen, hvad enten den recirkulere, blander eller tager fra kedlen. Ellers har jeg misforstået noget, hvilket er meget mulig :)
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2011 15:38

Beklager, den beskrivelse jeg henviste til som Flemming Thomsen har lagt op forklarer faktisk slet ikke termovar ladeventilens ekstra drøvleventil og dennes funktion.
Prøv at læse denne
http://dvcenter.dk/upload/2-termovarladeventil.pdf
Drøvleventilen er omtalt som Balancing valve i denne beskrivelse

/John


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 30 jul 2011 17:29

Min Esbe ladeventil holder kedelretur på 62-65 gr.C uanset om pumpen kører langsomt eller hurtigt, og uanset om fremløbstemp. er 65 gr.C eller 90 gr.C, så den gør det den skal, nemlig beskytter kedlen mod lav temp.
Termostaten i ladeenheden har ingen indflydelse på fremløbstemp. fra kedel til akku.!
Det eneste den gør er, at snuppe så meget af fremløbsvandet som der er behov for, for at holde returtemp. over 60 gr.C.
Det jeg taler med Skovløber om er, at holde fremløbstemp. til akku. konstant. Lav pumpehastighed ved lav effekt og høj pumpehastighed ved høj effekt.
Hvis jeg holder konstant pumpehastighed, er min temp. 70-75 gr.C i opfyringsfasen og ca. 85 gr.C når det går derudaf. Hvis jeg ikke lige er i nærheden når der skal genfyldes med brænde, kan temp. falde til ca. 70 gr.C inden den igen får fuld gas.
Total opvarmning af mine akku.tanke kræver normalt en opfyring og 2 genfyldninger, da kedlen jo desværre ikke er vokset i takt med udvidelserne af akku. kapaciteten.
Hvor meget udsving i fremløbstemp. egentlig betyder er jeg ikke klar over, men pricipielt vil konstant temp. til akku. medføre den mest optimale lagdeling. For perfektionistisk ? - Måske, men det er mig i en nøddeskal icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2011 17:50

Det er netop også det jeg mener en termovar ladeventil er bedre til end andre ladeventiler, netop pga den ekstra drøvleventil der giver mere flow ved stigende temperatur og igen lavere flow ved faldende temperaturer.
Men at man kan opnå en yderlig optimeret konstant fremløbstemperatur fra kedlen ved at regulere på pumpehastigheden er jeg også overbevist om.

/John

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 30 jul 2011 18:15

Jeg tror at drøvlefunktionen er i alle ladeventiler, blot mere eller mindre tydeligt illustreret.
I min Esbe (som jeg har haft adskilt for at blive dus med dens funktion) trykker termostatindsatsen på en fjederbelastet glider, så der i den ene yderstilling er lukket helt for returvand og fuldt åben for fremløbsvand, og i den anden yderstilling er fuldt åben for returvand og helt lukket for fremløbsvand. I mellemstillingerne drøvler den på begge strømme, f.ex. (30% returvand + 70% fremløbsvand) eller (80% returvand + 20% fremløbsvand).
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 30 jul 2011 18:28

Jeps, du har helt ret Flemming, jeg tror også alle ladeventiler er bygget op på samme måde.
Og lige meget hvordan den regulere med pumpen i drift er flowet det samme over kedlen, som du skriver:
f.ex. (30% returvand + 70% fremløbsvand) eller (80% returvand + 20% fremløbsvand).
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 30 jul 2011 18:33

John Skov Jensen » 30 Jul 2011, 17:50 skrev:Det er netop også det jeg mener en termovar ladeventil er bedre til end andre ladeventiler, netop pga den ekstra drøvleventil der giver mere flow ved stigende temperatur og igen lavere flow ved faldende temperaturer.
Men at man kan opnå en yderlig optimeret konstant fremløbstemperatur fra kedlen ved at regulere på pumpehastigheden er jeg også overbevist om.

/John
Hej John, sad lige og kiggede på dine fine billeder, hvorfor har du alle de trykekspansionsbeholdere....
Og hvad går dit sandlager ud på, har du gulvvarmeslanger til at varme undergrunden op...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar