Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Lunte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 jun 2008 14:10
Mit fyr: Bennekov R15
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller fra Ribe
Dagligt forbrug: opstart
Årligt forbrug: opstart
Geografisk sted: Vester Ørum, Jylland

Akkumuleringstank

Indlæg af Lunte » 29 jul 2011 22:38

Hejsa

Jeg er ved at tage tilløb til at lave en akkumuleringstank, den skal være ca. 2000 liter. Jeg har søgt med lys og lygte for at finde noget information om hvordan vand opfører sig i sådan en tank, men det eneste jeg har kunnet finde er er nogle løse kommentarer om at koldt vand er tungere en varmt vand..., er der ikke nogen er kan hjælpe lidt her, det jeg er ude på er at få en tank med optimal lagdeling uden kuldebroer og gerne til en fornuftig pris. Jeg har kigget lidt på den tank Solvis laver til solvarme med indløbsrør i bunden og lavet en lille tegning med en ide til hvordan jeg forestiller mig tanken skal se ud. Det er planen at der også skal en radiator/solspiral i bunden.

Mvh.
Thomas
Vedhæftede filer
Tank 1.jpg


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 23:22

Vil du have alle rørende til at komme op i bunden af tanken, ind i siden- det vil nok skabe bedst lagdeling.
Husk prelplader, eller at de røde rør puster op i tanken.
Jo højere tank, jo bedre.
Dette er bare mine løse kommentare :lol:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

Akkumuleringstank

Indlæg af jwr » 30 jul 2011 07:57

her er et link af en tank der ses indeni, måske du kan lure lidt af der,
http://www.solmaxx.de/artikel,solmaxx_s ... 5.11500-1W

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 30 jul 2011 15:45

Du får lige thums upp for din tegning.. :great:
En af fordelene ved at lave rørtilslutningerne ved bund er jo også at beholderen kan pakkes godt ind i isolering. Kuldebroer er ikke eksisterende. Også smart lige at hæve returløbet tilbage til kedlen lidt over bunden af tanken så slam ikke render ned i røret. Men, beholderens bund skal jo så over toppen af kedlen hvis det er til åben eks. Ellers skal det rør til den åbne gå direkte fra kedlen og op. Skal beholderbund og kedelbund, stå i samme højde skal det være så du kan ud lufte fremløbet.
Men, var det ikke dig der snakkede lidt i selvc. Så er det der jo helt perfekt. Ingen bøjninger..
Det eneste der kan være. (Ok det er da nok en bagatel. Rørene har jo ikke så stor en overflade)..Men, for allerbedste lagdeling bør de to fremløb op i gennem tanken isoleres. Måske nogle stumper løgstørrør kan bruges. De er jo godt isolerede.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af Skovløber » 30 jul 2011 18:37

Enig med Pelle.
Hvis man kunne montere grove riste to steder i beholderen, ville det ikke også være fint, mod omrøring altså.
Men der skal jo også være plads til noget vand :-)
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af Zarge » 31 jul 2011 09:56

Tja, jeg har en gammel 1200ltr med fremløbet skruet på en af de gamle studser i toppen og retur fra en ny studs i bunden, og lagdelingen er indenfor et par cm, så jeg mener ikke det behøver at være så avanceret... Tilgengæld har jeg stor omrøring fra radiator kredsen, så jeg mener at det er langt vigtigere at bruge noget krudt på den, da temperatur forskellen på frem i retur her er langt mindre så det er nærmere til at smadre lagdelingen...

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 31 jul 2011 11:34

Zarge » 31 Jul 2011, 09:56 skrev:Tja, jeg har en gammel 1200ltr med fremløbet skruet på en af de gamle studser i toppen og retur fra en ny studs i bunden, og lagdelingen er indenfor et par cm, så jeg mener ikke det behøver at være så avanceret... Tilgengæld har jeg stor omrøring fra radiator kredsen, så jeg mener at det er langt vigtigere at bruge noget krudt på den, da temperatur forskellen på frem i retur her er langt mindre så det er nærmere til at smadre lagdelingen...
Enig med dig, Zarge.
Er ved at lave hele huset om og der bliver tænkt grundigt i hvorledes returen kan gå tilbage i akkutanken, så koldt som muligt.
Godt isoleret hus og gulvvarme, gode store radiatorer. Skal man hive mest varme ud af en radiator tilsluttes frem i bunden og retur i bunden så flovet render igennem ved bunden. Så er radiatoren godt varm ved toppen og kold ved bunden. i hvertefald teoretisk set..
Varmtvandsbeholderen er der ikke til at drille mig. Den er placeret ovenover akkutank( en kappebeholder anno. 1978.)
Den modtager varmen fra akkutanken via selvc.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lunte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 jun 2008 14:10
Mit fyr: Bennekov R15
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller fra Ribe
Dagligt forbrug: opstart
Årligt forbrug: opstart
Geografisk sted: Vester Ørum, Jylland

Akkumuleringstank

Indlæg af Lunte » 04 aug 2011 23:50

Løgstørrør ville nok være en rigtig god ide både til frem og retur, evt. med huller ind i siden på returrøret og så lade den gå hele vejen op, så burde vandet selv kunne finde på plads ved den rigtige temperatur. Det er planen at tanken skal placeres med bunden ca. 2 m over kedel top. Tanken skal være ca. 1 m i diamter det giver en højde på ca. 254 cm.
Det er også radiatorkredsens retur der bekymre mig mest, men det ervel bare et spørgsmål om at have så langsomt et flow som muligt, altså store rørdim når man når til tank også bare lade vandet selv klare resten.
Som Pelle nævner, ved at føre rørene op i bunden er det nemt at pakke tanken rigtig godt ind.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 05 aug 2011 00:24

Lunte » 04 Aug 2011, 23:50 skrev:Løgstørrør ville nok være en rigtig god ide både til frem og retur, evt. med huller ind i siden på returrøret og så lade den gå hele vejen op, så burde vandet selv kunne finde på plads ved den rigtige temperatur. Det er planen at tanken skal placeres med bunden ca. 2 m over kedel top. Tanken skal være ca. 1 m i diamter det giver en højde på ca. 254 cm.
Det er også radiatorkredsens retur der bekymre mig mest, men det ervel bare et spørgsmål om at have så langsomt et flow som muligt, altså store rørdim når man når til tank også bare lade vandet selv klare resten.
Som Pelle nævner, ved at føre rørene op i bunden er det nemt at pakke tanken rigtig godt ind.
358.JPG
Jeg har været ved at lege med det du nævner ude ved en kammerat..Men, fandt aldrig ikke ud af hvor godt det virker.. Hans håndklædetørrer kørte konstant.. Så er det hele ødelagt..

Men, solvis har da systemet.
http://www.vvfs.dk/assets/jpg_tif/solvi ... rincip.JPG

Kan du ikke få nogle justerbare radiator ventiler så flovet kan justeres ved hver radiator. Det er den model der hedder RA-N der kan det..

http://www.dvcenter.dk/index/radiator-ventiler-1803
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akkumuleringstank

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 aug 2011 10:45

Hej Lunte
Jeg har gennem mange år arbejdet en hel del med at opnå en god lagdeling i akkumuleringstanke, og fundet frem til, at en af de bedste er som vist i et diagram til Søren P.

Det lodret stående 2" rør, der er tegnet udenfor selve tanken, kan udmærket være et godt isoleret Løgstørrør, som monteres indvendigt i tanken.
Men det fungerer rigtig godt, som det er tegnet.
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(45 KiB) Downloadet 177 gange
Der er rigtig mange diagrammer i bogen om solvarme, som jeg nu har solgt ca. 200 stk. af.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar