Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og Naturgas sammen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Solvarme og Naturgas sammen

Indlæg af hudle » 28 jul 2011 08:56

halløjsa..

Nu har jeg været ude og vise mit solvarme frem for nogle venner og de er noget lune på ideen..

Jeg har jo fortalt stolpe op og stolpe ned om anlægget, men så kommer mit spørgsmål så....

Hvordan er det med solvarme og naturgas sammen... Fungere det på samme måde som med pillefyr og solvarme, så den selv kalder på varme osv eller skal der bruges noget specielt til kobling mellem de to anlæg??

Hvordan med følere osv til at varme VVB op når der ikke er sol.. kan naturgassen finde ud af det eller er den mere simpel...

Nogen der har erfaring med dette??

Håber på lidt input..

Min overbevisning er at det fungerer på fuldstændig samme måde som med pillefyr så den bare varmer tanken op når solen ikke er der osv... ligesom naturgassen gør nu.. at når den kommer under en hvis temp, så varmer den tanken op osv....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


levi

Solvarme og Naturgas sammen

Indlæg af levi » 28 jul 2011 09:26

Solvarme passer ind alle steder, - det er fuldstændig lige meget om du har pillefyr eller naturgas :great:

Gyzz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jul 2011 11:48
Mit fyr: Naturgas
Areal: 270
Brændsel: Gas/Solvarme
Fremviser gerne i postnummer: 4632
Årligt forbrug: 1400m³
Geografisk sted: bjæverskov

Solvarme og Naturgas sammen

Indlæg af Gyzz » 28 jul 2011 11:01

det fungerer fint hos mig tihvertifald ;-))

jeg har en solvarmestyring der styrer hele setuppet, som beder fyret om at levere varme til Buffer beholder, hvis temperaturen i toppen af tanken falder under ~50°C

MVH
Gyzz

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme og Naturgas sammen

Indlæg af Flemming DJ » 28 jul 2011 11:32

Ellers kan man jo altid gøre det helt oldschool som hos os:

1) Solvarmen stillet til 65 grd. max.* = højeste temperatur i systemet.
2) Elpatronen varmer toppen af tanken fra ca. 46 til 55 grd. (kobles evt. fra om vinteren) = laveste temperatur i systemet.
3) Centralvarmevand på 60-65 grd.* varmer toppen til 57 grd.* styret af en returventil (Watts-princippet) = højere end Elpatronen.
4) Og så er der oliefyr som backup stillet til en 45-50 grd., hvis pillefyret går ud/under temperaturen = okay, den er så lavest, men kun i nødstilfælde.

*afhængigt af fyrbøderens humør :wink:.

Det er så i princippet fire styringer, der klarer hver deres område. Utroligt kompliceret og dog så enkelt. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Solvarme og Naturgas sammen

Indlæg af hudle » 28 jul 2011 15:44

så var min opfattelse rigtig nok... jeg skal jo bare sikre mig inden jeg skal i gang med min tale om anlægget.. folk er noget imponerede over det solvarme halløj og kan godt se fordelen i at man laver en investering og når den så er tilbagebetalt så er det ren overskud.. og speciel med dem der har naturgas osv i dag... så fandt jeg altså også alternativer..

Tror jeg kører versionen ligesom med mit eget pillefyr... lader naturgassen tage over nårstyringen når min. temp. og så varme tanken op.. og er solen på så siger det jo sig selv, at så slapper naturgassen af... mon man skulle sætte en varmtvandsprioritering på anlægget så den sparer lidt der og kun prioritere det den skal...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar