Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Manden50
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 jun 2008 09:15
Mit fyr: Salamander brændefyr
Areal: 350
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Dianalund

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af Manden50 » 25 jul 2011 15:25

Hejsa,

Har siddet og set alle de forskellige anlægstegninger igennem og der er også nogle jeg helt sikkert kan anvende. Men ville lige høre om der er en der har et par gode råd og vejledning til det jeg nu skal i gang med. Et fyrrum med brændefyr oh akkumulatortank forbundet til 2 seperate huse. Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til. Min ide er at hus 1 og hus to skal have hver deres cirk. pumpe og trække fra samme studs på akku. tank. (1200 liter gammel olietank). Hvis der skulle være nogen der ligger inde med en tegning over det jeg skal i gang med ville jeg blive glad. Det samlede areal er ca. 350 m2 fordelt på 180 og 120 m2. :D

Henrik fra Niløse


jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af jwr » 25 jul 2011 16:59

350m2 tilsammen, så er 1200ltr. akkutank nok for lille, medmindre det er superlavenergi huse, eller du vil fyre hele tiden? måske har du også en stoker siden indlægget ligger under stoker,

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af Skovløber » 26 jul 2011 12:09

En pumpe til hvert hus, hvorfor det. Er der forskelligt varmekrav da. Hvis ikke hvorfor så ikke bare en pumpe og en fremløbstemperatur regulering.
Hvad med varmt vand....
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af Albert » 26 jul 2011 17:13

Det er vel forhåbentlig ikke en gammel Salemander der skal fyre 350 m2 op,det vil vist kræve fast bemanding af fyrrummet :shock:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af John Skov Jensen » 26 jul 2011 18:46

Manden50 » 25 Jul 2011, 15:25 skrev:Hejsa,

Har siddet og set alle de forskellige anlægstegninger igennem og der er også nogle jeg helt sikkert kan anvende. Men ville lige høre om der er en der har et par gode råd og vejledning til det jeg nu skal i gang med. Et fyrrum med brændefyr oh akkumulatortank forbundet til 2 seperate huse. Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til. Min ide er at hus 1 og hus to skal have hver deres cirk. pumpe og trække fra samme studs på akku. tank. (1200 liter gammel olietank). Hvis der skulle være nogen der ligger inde med en tegning over det jeg skal i gang med ville jeg blive glad. Det samlede areal er ca. 350 m2 fordelt på 180 og 120 m2. :D

Henrik fra Niløse
Nu skriver du jo ikke om det er nye velisolerede huse eller gamle rønner du vil fyre op med et fælles kedelanlæg.
Men jeg har selv 350 kvm der er opvarmet, et stuehus på 186 kvm opvarmet til 22 grader, et værksted/fyrrum på 100kvm opvarmet til 20 grader og en garage opvarmet til 12 grader.
Alt varme til stuehuset løber igennem 70m løgstørrør, varmen til garagen løber igennem halvdelen af løgstørrørene.
Til dette har jeg en Atmos dc22s og en 2500L akkutank, og den akkutank er pattet tom for varmt vand om morgenen når det er koldt udenfor.
Så køb en Atmos 50 eller 75 kw kedel, dertil en 4000-5000L akkutank.
Hvis din kedel eller akkutank er for lille ryger komforten fløjten, så skal du stå ovre i fyrrummet hele tiden, og der ingen varme tilbage om morgenen.
Hvis jeg kunne gøre det om, blev der indkøbt en dc50s i stedet. Det er ikke ydelsen jeg er utilfreds med, men mængden af træ der kan være i fyrkammeret syntes jeg er for lille. Og jo mere træ der kan være i kedlen af gangen, jo længere går der mellem fyrrumsbesøgene.

/John


Manden50
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 jun 2008 09:15
Mit fyr: Salamander brændefyr
Areal: 350
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Dianalund

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af Manden50 » 30 jul 2011 21:22

Puhhhhaaa..... Skal lige ganske kort ridse op hvad vi har til at fyre op med. I mit hus har jeg en Salamanderkedel til brænde samt en med et gammelt oliefyr på. Jeg har gulvvarme i en stor del af huset med klinker på. Jeg har ca 190 m2 jeg varmer op og det har da gået okay. Når det har været koldest udenfor har jeg brugt oliefyret til at holde varmen i gulvene. Men ellers har en fyring når jeg kom hjem samt en inden jeg går i seng været nok til at holde varmen på ca 21°. I det andet hus har de kun haft en salamanderkedel samt en brændeovn. Deres hus er på ca 110 m2. De har radiatorvarme men har næsten kun brugt brændeovnen hele den kolde vinter. Må vist også´lige indskyde at ingen af husene er specielt velisolerede. Afstanden mellem husene er kun ca 10 meter så det er ikke ret langt det skal føres i jorden. I første omgang vil vi lave et system med to brændefyr tilkoblede samt en 1200 liter gammel olietank som akkutank. Vil selvfølgelig prøve at skaffe en mere for at få lidt mere komfort. Og vi ved godt at vi mindst skal fyre op en gang om dagen. Tanken er så senere at installerer en pillebrænder på det ene af kedlerne når finanserne gir lov...... Selvfølgelig vil vi da helst invisterer i noget nyt og effektivt og som der også kunne give os en bedre komfort...... Men brændet henter vi i skoven der ligger op af vores jord til ikke ret mange penge..... Kan faktisk give en ide om hvad vi bruger til at varme op med. Hele den sidste vinter brugte vi 8 paller brikketter samt lidt brænde til brændeovnen......

Årsagen til de to pumper er at det ene hus har første sal på så er nødt til at adskille det med en varmeveksler...... Ekspansionbeholderen skal jo være ret tæt på fyret så vidt jeg har forstået....

Det system jeg vil lave her i første omgang er at bibeholde mine to kedler i mit hus, placerer aklku tanken i det der senere skal være fælles fyrrum og så tilslutte de to huse derfra...... Måske vi næste år så kan flytte kedlerne ud til akkutanken men det kræver en ny skorsten..... Og JA vi har ikke de store midler at lave det hele med......

Det her blev vist et ret så langt indlæg men håber i læser det alligevel og kan finde rundt i det der er min plan....


Henrik

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af TaagMan » 30 jul 2011 22:53

Undskyld, men hvorfor køber i ikke bare en 20 kW Scotte pillefyr, og konverterer til trykekspansion...? Så er i fri for varmeveksler og alt det bøvl med akkutanke osv... og mit umiddelbare gæt er at i sagtens kan klare jer med de 8-9 paller træpiller, til at fyre hele lortet op med... og en 20 kW Scotte kan altså sagtens erhverves for en 30k...?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 07:24

TaagMan » 30 Jul 2011, 22:53 skrev:Undskyld, men hvorfor køber i ikke bare en 20 kW Scotte pillefyr, og konverterer til trykekspansion...? Så er i fri for varmeveksler og alt det bøvl med akkutanke osv... og mit umiddelbare gæt er at i sagtens kan klare jer med de 8-9 paller træpiller, til at fyre hele lortet op med... og en 20 kW Scotte kan altså sagtens erhverves for en 30k...?
Nok fordi han skriver at de har nem og billig adgang til træ. Ikke lige en Scotte pillebrænders kernekompetente vel :lol:

/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2011 07:36

Manden50 » 30 Jul 2011, 21:22 skrev:Puhhhhaaa..... Skal lige ganske kort ridse op hvad vi har til at fyre op med. I mit hus har jeg en Salamanderkedel til brænde samt en med et gammelt oliefyr på. Jeg har gulvvarme i en stor del af huset med klinker på. Jeg har ca 190 m2 jeg varmer op og det har da gået okay. Når det har været koldest udenfor har jeg brugt oliefyret til at holde varmen i gulvene. Men ellers har en fyring når jeg kom hjem samt en inden jeg går i seng været nok til at holde varmen på ca 21°. I det andet hus har de kun haft en salamanderkedel samt en brændeovn. Deres hus er på ca 110 m2. De har radiatorvarme men har næsten kun brugt brændeovnen hele den kolde vinter. Må vist også´lige indskyde at ingen af husene er specielt velisolerede. Afstanden mellem husene er kun ca 10 meter så det er ikke ret langt det skal føres i jorden. I første omgang vil vi lave et system med to brændefyr tilkoblede samt en 1200 liter gammel olietank som akkutank. Vil selvfølgelig prøve at skaffe en mere for at få lidt mere komfort. Og vi ved godt at vi mindst skal fyre op en gang om dagen. Tanken er så senere at installerer en pillebrænder på det ene af kedlerne når finanserne gir lov...... Selvfølgelig vil vi da helst invisterer i noget nyt og effektivt og som der også kunne give os en bedre komfort...... Men brændet henter vi i skoven der ligger op af vores jord til ikke ret mange penge..... Kan faktisk give en ide om hvad vi bruger til at varme op med. Hele den sidste vinter brugte vi 8 paller brikketter samt lidt brænde til brændeovnen......

Årsagen til de to pumper er at det ene hus har første sal på så er nødt til at adskille det med en varmeveksler...... Ekspansionbeholderen skal jo være ret tæt på fyret så vidt jeg har forstået....

Det system jeg vil lave her i første omgang er at bibeholde mine to kedler i mit hus, placerer aklku tanken i det der senere skal være fælles fyrrum og så tilslutte de to huse derfra...... Måske vi næste år så kan flytte kedlerne ud til akkutanken men det kræver en ny skorsten..... Og JA vi har ikke de store midler at lave det hele med......

Det her blev vist et ret så langt indlæg men håber i læser det alligevel og kan finde rundt i det der er min plan....


Henrik
I kan sagtens lave et fyrrum med en brændekedel og en gammel olietank som akku. De 2 kedler du skriver om, er det gamle kedler til brænde og olie??. I skal huske at de ikke må flyttes aht de gældende regler. Så hvis det er gamle kedler i påtænker at genbruge skal de allerede forefindes i det der bliver jeres fyrrum. Ellers er der ingen vej uden om en ny godkendt kedel til den tid.
Fra akkutank kan der sagtens være 2 udtag, et til hvert hus. Men begynd omgående at lede efter en tank mere, de 1200 er at for lidt, 2400 vil passe bedre.

/John

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Tilslutning af to seperate huse til et anlæg med

Indlæg af TaagMan » 31 jul 2011 11:25

John Skov Jensen » 31 Jul 2011, 07:24 skrev:Nok fordi han skriver at de har nem og billig adgang til træ. Ikke lige en Scotte pillebrænders kernekompetente vel :lol:
Ah, det havde jeg ikke lige set. Bed bare mærke i de 8 paller briketter de havde brugt... det koster jo næsten det samme som træpiller. Anywho, den endelige plan er at de fyrer med piller. Jeg vil anslå det kommer til at koste dem ca. 7000-8000 kr pr. hus, at fyre det op med træpiller... så, hvor meget løber brændet op i, det ved jeg ikke... men, hvis han skal til at købe nye brændefyr, og veksler måske, og så om nogle få år smide det hele væk, da man ikke bare må sætte en pillebrænder på et hvilket som helst fyr mere, så er det måske nogle dyrt sparede penge han har gjort sig....? Og man skal jo heller ikke glemme alt arbejdet i det... (jeg nævner det bare, så må han selv vurdere... jeg kan jo i grunden være ligeglad)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar