Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atomatisk start/stop på Bio 18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af TaagMan » 01 jul 2011 21:54

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:50 skrev: Min tanke er jo at fyret skal starte hvis følgende er opfyldt:

1. At klokken er inden for det valgte tidspunkt. Fyret skal ikke starte kl. 2 om natten når der ikke er brug for varmt vand...

2. At temperaturen i VVB er under fx. 50grader

Jeg har termostat på VVB. Afstand fra fyr til VVB = 16m (en hæk er årsag til at jeg skal gå 50m)

Mit anlæg: http://skynch.com/solvarme%20via%20veks ... %20vvb.pdf

Om sommeren er mine radiatorer lukkede, så de æder ikke den producerede varme. Det gør til gengæld min gulvarme der virker som buffer for solvarmen. Men kun en lille smule. Gulvvarmen er flere dage om at blive kold, så jeg tror ikke at der ryger væsentlige mængder energi i den når jeg vil starte fyret for at varme VVB.

Snakker vi forbi hinanden?
Nej, det tror jeg ikke. Du kan fint opnå det der... man kan vel kalde det for en halv kontrolleret vvb prioritering tihi. Det vil virke udemærket, du får bare ikke beskyttelse mod at trække varmen ud af VVB hvis pumpen ikke bliver stoppet efter VVB er toppet op. Men jeg vil anbefale dig at trække en 5 leder når du alligevel skal trække til føleren, så du kan få en 2 vejs ventil på VVB'en hvis du får lyst senere ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 21:57

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:50 skrev: Min tanke er jo at fyret skal starte hvis følgende er opfyldt:

1. At klokken er inden for det valgte tidspunkt. Fyret skal ikke starte kl. 2 om natten når der ikke er brug for varmt vand...

2. At temperaturen i VVB er under fx. 50grader

Jeg har termostat på VVB. Afstand fra fyr til VVB = 16m (en hæk er årsag til at jeg skal gå 50m)

Mit anlæg: http://skynch.com/solvarme%20via%20veks ... %20vvb.pdf

Om sommeren er mine radiatorer lukkede, så de æder ikke den producerede varme. Det gør til gengæld min gulvarme der virker som buffer for solvarmen. Men kun en lille smule. Gulvvarmen er flere dage om at blive kold, så jeg tror ikke at der ryger væsentlige mængder energi i den når jeg vil starte fyret for at varme VVB.

Snakker vi forbi hinanden?
Jeps, - hvis dine radiatorer er lukkede af, - skal du bare have en føler i beholderen der skal monteres i Scotte styringen, - det er den simple måde, - så vil fyret starte hvis beholderen er kold - MEN KUN I DEN PERIODE DU HAR VALGT HVIS DU HAR DEFINERET TIDER :)

Den lækre løsning er DEDIKERET brugsvandsprioritering, - som også vil være genial om vinteren, - kommer beholderen under set. temp, - så vil motorventilen lukke af for huset, - BOOSTE beholderen varm, - og skifte tilbage til huset når beholderen er varm igen :great:

Som du kan se er der flere muligheder, - og du kan snildt det du ønsker med en Scotte styring, - den kan bare gøre det ENDNU LÆKRERE :great:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Zarge » 02 jul 2011 08:04

Hejsa, bare lige en tanke.. er det muligt at koble et relæ på et sted i styringen, som bliver trukket af føleren i vvb...
Ved ikke om det er praktisk muligt, eller om styringen går i fejl hvis den ikke kan se brænder og snegl (eller når den prøver på at tænde men temp ikke kommer op) for eller kunne man vel bare sætte et relæ i serie med de enkelte udgange, så vvb skal kalde på varme for at trække relæet (eller naturligvis hvis man har aktiveret "bypass" kontakten man jo også har lavet til vinter brug...;-)
Bare en tanke...

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Havmand » 02 jul 2011 08:53

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:50 skrev:Jeg har termostat på VVB. Afstand fra fyr til VVB = 16m (en hæk er årsag til at jeg skal gå 50m)
Så lav hul i hækken :)


Jeg tror Zarge er inde på en billig løsning.
En termostat i VVB der så er luset på f.eks. udgangssiden af timeren.

Så når termostaten kalder på varme bliver fyret aktiveret, som var det inde for tidsrammen...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 02 jul 2011 09:04

Den med at rette i printet er oplagt hvis ellers det er muligt at få fat på et diagram til Bio18 / Pannex styringen. Nogen der har noget?

Den kommer vist fra Polen fra firmaet Elektro-miz...?
Jeg kan også kontakte dem. Det kan jo også være at de imellemtiden har lavet noget der er mere up to date...

Tak for tips og råd i ovenstående :great:

(Hul i hæk er ikke en mulighed :) )
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!


Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 02 jul 2011 09:13

Det ser ud til at det er Płomyk fra Elektromiz'erne der er standard på Bio18.

Skal vist bare ha' en Multi-Ster C.W.U. fra Polen... Den ser ud til at kunne noget med eksterne termostater.
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!

rasser65
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 01 maj 2010 21:54
Mit fyr: Bio18
Areal: 145
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: Løgstør

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af rasser65 » 02 jul 2011 19:08

Har samme problem som dig Gibelgab :-( finder du løsningen så fortæl....... Jeg har tængt på og sætte en termostat på ledningen til sneglen der så afbryder,når man når fx. 6o grader. Så vil kedlen komme med en alarm og brænde ud. Så skal men lige slukke og tænde for strømen. Og har man så sommer tid aktiveret sat en tid ind så starter kedlen op igen....SÅ langt så godt men hvis så man forestiller sig at solvarmen har varmet vvb. Op så vil sneglen ikke køre og tænderen vil måske brænde af??? dette har jeg ikke lige løsningen på hvordan man undgår dette.....

PS. Søren Oldenborg ville have haft en skotte eller woody men desvære var de ikke til og opdrive sidste år.sidst i septemper

levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 02 jul 2011 19:27

Hej Rasser.

Sådan er det jo, - det er farligt at vente til højsæsonen med at købe fyr, - især når det er en Scotte/Woody som nok uden tvivl er det mest populære og mest solgte pillefyr i DK, - i højsæsonen sælges der flere end der kan produceres, - det er desværre ikke et ukendt fænomen.

I År er produktionen sat op med over 40 procent, - og alligevel er der allerede nu leveringstid fra NBE...

Mit bedste råd er, - bestil i god tid, - når vi kommer til September tør jeg slet ikke gisne om leveringstiderne længere :shock:

På Scotte/Woody pillefyrs området er der overhovedet ikke noget der hedder "Finanskrise", - vi sælger pillefyr som aldrig før, - nok pga. de nye oliepriser/regler der er kommet.

Katron
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 nov 2011 17:38

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Katron » 27 nov 2011 18:17

Øhh det var meget at gøre ud af et mindre problem.

Jeg har monteret en go gammel danfoss rumføler på mine VVB'ere. Den model med maks / min relæ funktion. Når maks temp er opnået, cutter relæet for strømmen til styringen, og når temp når ned på min indstilling, så sender relæet strømmen tilbage til styringen.

Jeg ved ikke om det specielt er mit bio18 anlæg der fortsætter sit job, når strømmen kommer tilbage. Kører anlæg ved strømafbrydelse, så tænder anlæg op automatisk, når strømmen vender tilbage.

Ellers kan det klares med en sommerindstilling på 24t.


Besvar