Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Iltstyring Woody& Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 28 jun 2011 16:03

Bach » 28 Jun 2011, 04:32 skrev:I princippet har du ret - idet blæserhjulet ikke har skovlforstilling er det jo omdrejningerne der er afgørende.
Skorstenstrækket burde ikke varierer - det er jo derfor vi sætter en trækstabilisator på dyret... :wink:
Lån en træk måler af skorstensfejeren, så bliver du klogere. Den jævner trækket ud, men tro mig... den er ikke de 10 Pa du har sat den på... og jo, den svinger. Hvor meget kommer lidt an på hvor styr lysning du har på din skorsten og hvor høj den er.
Min iltsonde sidder 40 - 50 cm fra bagkanten af kedlen og selv i stormvejr svinger iltprocenten ikke voldsomt - selv om min trækstabilisator "banker" frem og tilbage.
Jeg ved ikke hvad version af chippen du har, men hvis dit korrektionstal på iltstyringen er højere end 2-3 sekunder, så har du ikke noget reelt billede af hvad din iltprocent er... så får du bare et vægtet udjævnet tal at se... ikke noget reelt billede.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af frølårsraketten » 28 jun 2011 16:22

Bach » 28 Jun 2011, 04:32 skrev:Skorstenstrækket burde ikke varierer - det er jo derfor vi sætter en trækstabilisator på dyret...
Jamen det gør det. En trækstabilisator kan ikke kompensere 100% for trækændringer; det er derfor der i grelle tilfælde sættes to trækstabilisatorer op i samme skorsten.
Du bliver nu stadig hurtigt ked af det hvis du regner med at tjene investeringen ind igen - 3150,- er stadig en slat... MEN VI SKAL JO IKKE GÅ NED PÅ GREJ :D
Jeg synes osse listeprisen er alt for høj; specielt da styringen stadig ikke - så vidt jeg ved - afbryder for lambdasondens varmelegeme når fyret er stoppet normalt, selv om det kun drejer sig om et bette relæ til en tyver. Ved sommerdrift gir det et unødigt højt strømforbrug.

Har lige fået et par tilbud på 10 kW BS med iltstyring, og med den rabat der gis ved samlet køb, æder jeg merprisen for iltstyring (selv om NBE's løsning langtfra er optimal).

Så jeg kan kun gi dig ret: man skal ikke gå ned på grej - det mener selv DR's bonderøv...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Bach » 29 jun 2011 00:19

TaagMan » 28 Jun 2011, 16:03 skrev: Lån en træk måler af skorstensfejeren, så bliver du klogere. Den jævner trækket ud, men tro mig... den er ikke de 10 Pa du har sat den på... og jo, den svinger. Hvor meget kommer lidt an på hvor styr lysning du har på din skorsten og hvor høj den er.
Jeg ved ikke hvad version af chippen du har, men hvis dit korrektionstal på iltstyringen er højere end 2-3 sekunder, så har du ikke noget reelt billede af hvad din iltprocent er... så får du bare et vægtet udjævnet tal at se... ikke noget reelt billede.
Jeg havde en trækmåler på skorstenen sidste år, da jeg ikke kunne finde ud hvorfor min trækstabilisator aldrig bevægede sig en milimeter... inde bag fyret op mod væggen fandt jeg sørme hullet til det gamle fyr! Og det var ikke lukket til igen!!!

Du har ret i dine argumenter - og jeg forsøger heller ikke at modsige dine synspunkter! Mit første indlæg kom egentligt pga. det du skrev om de "dyre" pillefyr - jeg ville egentligt bare pointerer at de har nøjagtig de samme betingelser at arbejde under som vores "billige" scotter og woody'er...

En korrekt visning af iltprocent er noget man opnår ved lab-opstillinger med det rigtigt dyre målegrej, og ikke vores 1000-kroners bosch lambda sonder...

Vi kommer aldrig i nærheden af den korrekte visning, uanset om vi tror det eller ej. Vi får et billede af "ilt-området" hvori forbrændingen foregår, og ikke mere end det.

Personligt har det betydet en anden farve aske i kedlen og stor set ingen kondens i skorstenen - det synes jeg er positivt! Og måske nok også de 3150,- kr værd i længden - men det er min personlige holdning.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Bach » 29 jun 2011 00:26

frølårsraketten » 28 Jun 2011, 16:22 skrev: Jeg synes osse listeprisen er alt for høj; specielt da styringen stadig ikke - så vidt jeg ved - afbryder for lambdasondens varmelegeme når fyret er stoppet normalt, selv om det kun drejer sig om et bette relæ til en tyver. Ved sommerdrift gir det et unødigt højt strømforbrug.
Jeg har undret mig over selv samme problematik, og jeg fandt ud af at sonden tilsyneladende ikke kan holde til tænd-sluk-tænd-sluk... hele tiden, så bliver den unøjagtig...(løjerligt argument ovenstående diskution taget i betragtning).

...Har dog roddet lidt i sonder med samme type nr, og gæt en gang - de kan faktisk fåes billigere end de 1000 kr. hos div. forhandlere i dk.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Fer » 29 jun 2011 19:17

Bach » 29 Jun 2011, 00:26 skrev: Jeg har undret mig over selv samme problematik, og jeg fandt ud af at sonden tilsyneladende ikke kan holde til tænd-sluk-tænd-sluk... hele tiden, så bliver den unøjagtig...(løjerligt argument ovenstående diskution taget i betragtning).

...Har dog roddet lidt i sonder med samme type nr, og gæt en gang - de kan faktisk fåes billigere end de 1000 kr. hos div. forhandlere i dk.
Lidt sjovt at min lambda sonde har holdt i 3 år nu (godtnok kun 1 år med mig som ejer) Mit fyr slukker for lambda sonden når der ikke er drift. I disse tider har den vel mellem 0 og 5 starter om dagen. (Varmt vand og når konen er hjemme skal der jo være gulvvarme :roll: )
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar