Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Iltstyring Woody& Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Fer » 25 jun 2011 07:42

krog » 23 Jun 2011, 23:44 skrev:Vil kun have svar fra folk som har købt Woody eller Scotte aanlæg ellers er det for mig ikke særlig overskuelig da dette pillefyr har mange muligheder, så derfor saglig information, hverken for eller imod.
Så må du da meget undskylde.....tsk..
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 25 jun 2011 10:44

TaagMan » 24 Jun 2011, 18:50 skrev: Det er fordi de manipulere med de udlæste data... prøv bare at åbne lågen og se hvor langsomt den stiger i iltprocent.
Så er det jo godt, at forbrændingen ikke foregår med iltprocent-ændringer, der svarer til at åbne/lukke toplågen.

Måske var fejlen ved tidligere chipversioner netop, at de prøvede at tage højde for 'toplåge åbne/lukke'-situationer.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Fer » 25 jun 2011 19:22

Til andre læse af dette forum end trådstarter:

Det er lidt sjovt at se at folk der har iltstyring mener det er et godt stykke udstyr, og dem der ikke har mener det er spild af penge... Det kan man jo så tænke lidt over.

At de avancerede fyr af flowmålinger på luften, er lige så meget for at kunne styre forholdet imellem primær og sekundær luft.

Hvis ilt procenten er høj, så har man for meget ilt i bålet eller for lidt piller. Uanset hvad. Hvis det f.eks. er pga det blæser den dag og skorstenstrækket er højt (og stabilisatoren står lodret osv) Så vil det da give fornuft at have en iltstyring der drosler ned for blæseren, da trækket er for højt.

Jeg er helt enig i at det er ekstraudstyr, der kan undværes. Det er en fartpilot i en bil også... meeeen den er dælme lækker :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Oldgaard » 25 jun 2011 22:43

Jamen Fer ;) tro mig, hvis jeg havde tiden ( læs penge ;) ) så sad det også på min scotte, dog kun fordi at man ikke må gå ned på udstyr/gadges :) men igen efter min mening så kan prisen kan desværre ikke opveje gevinsten.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 25 jun 2011 23:03

Fer, jeg har Iltstyringen, og jeg prøvede egentlig at sige det var noget møg på en Scotte/Woody. Det er bestemt ikke de penge værd de tager for det. Jeg slap nådigt, med de 1800 jeg gav for mit i sin tid, men jeg har egentlig fortrudt det... så jeg er jo ikke lige i den lejer du beskriver der.

Problematikken ligger I at pga. brænderens udformning køres der ikke med konstant samme iltprocent. Ved lavlast køres der måske med 14% rest ilt, og ved højlast køres der måske med 7% rest ilt for at give en komplet forbrænding... når du så har en fjeder snegl som doserer ujævnt... 10-20% forskel fra dosering til dosering, og du samtidig har et skorstenstræk der varierer løbende... (og jo, det gør det også selvom man har en træk stabilisator)... så ender du ud i at du ikke aner om det er fordi sneglen har doseret anderledes, eller at trækket har ændret sig. Jeg ved ikke om du forstår hvad jeg mener?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Fer » 25 jun 2011 23:33

Lyder lidt tosset med den fjerder snegl til doseringen :S

Mit fyr har også variabel ilt procent, hvilket jeg egentligt også troede Scotte styringen havde.. Giver dig ret i at det ikke giver mening at gå efter samme ilt overskud ved alle laster.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 25 jun 2011 23:41

Fer » 25 Jun 2011, 23:33 skrev:Lyder lidt tosset med den fjerder snegl til doseringen :S

Mit fyr har også variabel ilt procent, hvilket jeg egentligt også troede Scotte styringen havde.. Giver dig ret i at det ikke giver mening at gå efter samme ilt overskud ved alle laster.
Der sidder en intern snegl som er en fast snegl med aksel i... men fra magasin til brænder er det bare en flekssnegl... og den doserer IKKE jævnt.

Jo, styringen har variabel ilt procent. Man kan faktisk sætte den for lav, mellem og høj. Problemet er bare at når doseringen ikke kører jævnt, så har du ingen anelse om hvor stor doseringen på herden er, så bålets størrelse er altså foranderlig selvom der måske står 30% ydelse på display'et hele tiden, og ja, det er muligt ved 30% den skal forsøge at holde 12% iltoverskud, men hvis den så doserer meget lidt i en periode er den reelle ydelse måske kun 15%, og så er det måske hensigtsmæssigt den holder et iltoverskud på 13,4%... eller hvis den pludselig doserer rigtig meget, så snakker vi måske en reel ydelse på 50%, og så skal den måske holde en iltoverskud på 9%...

Det kombineret med at trækket samtidig er foranderligt, gør det KOMPLET umuligt at lave en fornuftig regulering. Det virker IKKE... og det kommer ikke til det.

Hvis de satte en luftmasse måler på, så kunne de regne ud hvor meget ilt der blev tilført bålet... så har man lige pludselig et fikspunkt, og kun én ubekendt... og så var det lige pludselig muligt at styre forbrændingen... men det har den altså ikke. Så det er altså bare dyrt skrot... man ville tjene meget mere på at få lavet en ordentlig skorsten.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Ollii » 26 jun 2011 04:47

TaagMan » 25 Jun 2011, 23:41 skrev: Der sidder en intern snegl som er en fast snegl med aksel i... men fra magasin til brænder er det bare en flekssnegl... og den doserer IKKE jævnt.

Jo, styringen har variabel ilt procent. Man kan faktisk sætte den for lav, mellem og høj. Problemet er bare at når doseringen ikke kører jævnt, så har du ingen anelse om hvor stor doseringen på herden er, så bålets størrelse er altså foranderlig selvom der måske står 30% ydelse på display'et hele tiden, og ja, det er muligt ved 30% den skal forsøge at holde 12% iltoverskud, men hvis den så doserer meget lidt i en periode er den reelle ydelse måske kun 15%, og så er det måske hensigtsmæssigt den holder et iltoverskud på 13,4%... eller hvis den pludselig doserer rigtig meget, så snakker vi måske en reel ydelse på 50%, og så skal den måske holde en iltoverskud på 9%...

Det kombineret med at trækket samtidig er foranderligt, gør det KOMPLET umuligt at lave en fornuftig regulering. Det virker IKKE... og det kommer ikke til det.

Hvis de satte en luftmasse måler på, så kunne de regne ud hvor meget ilt der blev tilført bålet... så har man lige pludselig et fikspunkt, og kun én ubekendt... og så var det lige pludselig muligt at styre forbrændingen... men det har den altså ikke. Så det er altså bare dyrt skrot... man ville tjene meget mere på at få lavet en ordentlig skorsten.
Dette lyder også helt korrekt.
Også fra en med scotte styring og iltstyr. :great:
Og nu tager jeg på ferie så jeg kan ikke forsvare mine skriverier.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Fer » 26 jun 2011 07:30

Jeg kan godt se problematikken, men jeg vil nu stadig mene at din forbrænding bliver bedre ved at forsøge at holde iltprocenten rigtigt. Lad os sige den dosere plus minus 10%... Så vil din luft tilførsel også variere plus minus 10%. (Det bør ikke have betydning at du måske burde regulere dit setpunkt et par procent i forhold til ydelsen)

Når du ikke har iltstyring, opstår problemet med den varierende snegl dosering jo også, altså du kører periodevis med ilt overskud og ilt underskud. Kan ikke helt se hvorfor det ikke kan svare sig at kompensere for det problem?

Ved i hvordan iltreguleringen griber ind i styringen på scotten? På mit Biotech ændre den først og fremmest på setpunktet for luft. (i fast forhold primæer og sekundær) Hvis der er stor difference på ilten reguleres der også på sneglen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Ollii » 26 jun 2011 07:54

På min gamle 4.13 styring reguleres snegletiden. Hvilket jeg ser som helt ubrugelig.
På styring fra 4.99og op mener jeg regulerer på blæser. Hvilket nok er væsentlig bedre. Hvilket jeg ikke kender. (så busted jeg har ikke erfarring med den. Da min interface ikke virker på nyere styringer) Jeg vil dog stadig mene at det kommer til at tage adskilige år at tjene en iltstyring ind igen.
Hvis man bare har lidt fornemmelse omkring forbrændingen uden iltstyring.

Men selvfølgelig har du ret fer. Iltstyring der virker korrekt kan kun give en bedre forbrænding. Der er vel en grund til at alle nyere biler kører med samme koncept.

Men som taagman siger er der for mig at se for mange ubekendte/eller for dårligt kalibrerede/ faktorer i en standart scotte iltstyring.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar