Iltstyring Woody& Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Oldgaard »

det er jo det jeg forsøger at give dig ;) men meget undskyld skal da gerne slette mine indlæg hvis du ikke mener de er saglige.
jeg har jo også kun ;) haft min scotte i et halvt år tid, så min viden må jo ligge på et lille sted ;) (ironi kan forkomme)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Emborg41 »

Hej krog

Prøv at kigge på profilen på de folk der allerede har svaret dig :-) de har næsten alle Scotte/Woddy.

Jeg kan kun sige det samme som de andre. Trækstabilisator er et must, og iltstyring er "gejl".

Peter
KennethIvan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 11 nov 2010 08:53
Mit fyr: 10 kW Scotte med BlackStar Kedel
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Geografisk sted: Salling
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af KennethIvan »

Jeg er lidt uenig med dem der mener at ilt-styring kun er for sjov. Jeg har kørt uden ilt-styring (Scotte 10 kW) i nogle måneder før jeg fik den installeret. Efter jeg fik den installeret har min forbrænding været meget mere jævn og pæn. Men det kræver klart en del tid til at indstille den perfekt.
Med venlig hilsen

Kenneth Pedersen
http://www.siriusmiljoe.dk
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Oldgaard »

KennethIvan » 24 Jun 2011, 08:14 skrev:Jeg er lidt uenig med dem der mener at ilt-styring kun er for sjov. Jeg har kørt uden ilt-styring (Scotte 10 kW) i nogle måneder før jeg fik den installeret. Efter jeg fik den installeret har min forbrænding været meget mere jævn og pæn. Men det kræver klart en del tid til at indstille den perfekt.
Vi siger ikke at den kun er for sjov, men at hvis man ser nøgternt på det, så vinder du ikke det store i besparelse med iltstyring.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
KennethIvan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 11 nov 2010 08:53
Mit fyr: 10 kW Scotte med BlackStar Kedel
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Geografisk sted: Salling
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af KennethIvan »

Nej men umiddelbart bliver der lagt op til at det blot er en ekstra "gadget" og ikke andet.
Fordelen ved ilt-styring, som også Fer er inde på, er at man kan skifte brændselsproducent eller lignende uden at skulle stå og regulere voldsomt hver gang. Så det øger klart komforten. Desuden har ting det med at holde bedre, hvis kørslen er jævn, fremfor store udsving.
Med venlig hilsen

Kenneth Pedersen
http://www.siriusmiljoe.dk

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af pille bruger »

KennethIvan » 24 Jun 2011, 11:48 skrev:Nej men umiddelbart bliver der lagt op til at det blot er en ekstra "gadget" og ikke andet.
Fordelen ved ilt-styring, som også Fer er inde på, er at man kan skifte brændselsproducent eller lignende uden at skulle stå og regulere voldsomt hver gang. Så det øger klart komforten. Desuden har ting det med at holde bedre, hvis kørslen er jævn, fremfor store udsving.
Jeg skifter ofte brændsel, uden at regulere på andet end pille afvejning.
Så det kalder jeg ikke en voldsom ændring.
Iltstyring er på sin plads hvis man har fyrings forhold der skifter meget.
F.eks. skorsten der er påvirket af vindskift, eller skifter over til at fyre med
andet end træpiller.
Er fyret først stillet rigtigt ind, eller bare næsten, så er gevinsten ved iltstyring ikke til at få øje på.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan »

krog » 23 Jun 2011, 16:43 skrev:Har lige haft besøg af skorstensfejeren han anbefalede kratig at købe iltstyring, og sløjfe instalationen trækstabilisatoren.
Er der nogen som har erfaring med og uden iltstyring i forbindelse med Woody & scotte.
Jeg skal have købt i næste uge så et hurtig svar ville være perfekt.
På forhånd tak.
Hej Krog

Med de dyre anlæg der har virkelig høj virkningsgrad er iltstyringen typisk understøttet af flowmåler så den ved hvor meget træk der er i skorstenen. Når den ved det kan den ud fra det lave en nogenlunde præcis vurdering ud fra iltføleren hvor meget brændsel der skal doseres.

På en Scotte/Woody er der ingen flow måler, men bare en iltsonde, så hvis dit træk ikke er 100% stabilt, så virker det simpelthen ikke. Du skal ikke fjerne din trækstabilisator og købe iltstyring. Din fejers anbefaling er bare et udtryk for at han ikke kender dit anlæg.

Oven i hatten bruger iltstyringen kontinuerligt 27-28W 24/7, også selvom fyret ikke kører... og sonden skal skiftes efter nogle år. Hvor ofte ved jeg ikke, men den koster vist i omegnen af 1500.. og så de 450-500 kr i strøm om året. Så, indtil de får lavet iltstyringen færdig, så glem det...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg vil påstå, at den kræver 'laboratorie-forhold' for at finde ud af, om iltstyringen kan betale sig på en Scotte/Woody. Det vil bl.a. sige, at man skal definere nogle forudsætninger og sikkert opretholde en masse konstante forhold omkring det, som man måler på...

Jeg nøjes med at vurdere, hvor stabilt min nuværende version af styringen er i stand til at få den faktiske iltprocent til at følge den ønskede, og her er der sket store fremskridt.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan »

Frank_Rasmussen » 24 Jun 2011, 18:44 skrev:Jeg nøjes med at vurdere, hvor stabilt min nuværende version af styringen er i stand til at få den faktiske iltprocent til at følge den ønskede, og her er der sket store fremskridt.
Det er fordi de manipulere med de udlæste data... prøv bare at åbne lågen og se hvor langsomt den stiger i iltprocent.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Ollii »

TaagMan » 24 Jun 2011, 18:50 skrev: Det er fordi de manipulere med de udlæste data... prøv bare at åbne lågen og se hvor langsomt den stiger i iltprocent.
Hørt. Men det er da meget sjov at have.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Besvar