Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gebyr til skorstensfejer.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af PeterMA » 04 jun 2011 21:54

Hej der ude.
Så fik jeg endelig taget mig sammen og ringet til fejeren, han skulle jo lige ned og kikke på den lille nye woody :oops:

Nå, men han kom, kikkede lidt op og ned, så på papirene, skrev under, og eneste bemærkning var at han gerne ville have en 5kg pulverslukker til at stå i rummet, fair nok tænkte jeg.

Glad og tilfreds over at fejeren var tilfreds tænkte jeg, nu sker der ikke mere i den sag.

Nå.
Nu kom der så en lille hilsen fra fejeren i form af en regning :roll:
hmm, den lyder på
1stk. underskrivning af attest.
1stk tilmelding af skorsten/ildsted.

Men så var det lige at jeg tænkte, da jeg fik tilmeldt min brændeovn i stueplan skulle jeg ikke betale noget, og der var trods alt slet ikke installeret en brændeovn før.

Det er ikke fordi at jeg ikke vil betale det det koster, jeg undre mig bare lidt.

Kan det være rigtig at jeg skal betale for tilmelding af ildsted, når kedlen er den samme, (skiftede en oliebrænder ud)?

Det skal lige siges at det er en ny "fejemester" der har overtaget firmaet, måske derfor at de nu begyndt at tage penge for deres arbejde ;)

Og lige en anden ting, Tak for et godt forum, har brugt mange timer her inde, for at finde fif og tricks 8)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af holberg19 » 05 jun 2011 08:30

Jeg betalte for en besigtigelse af fyrrum på lidt under 10 mins.

Hvorfor skulle du ikke betale? Du ligger bånd på fejerens tid og han skal ligesom alle andre have dækket sin tid.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af Kruse » 05 jun 2011 08:52

Jeg betalte også til fejeren da jeg skiftet fyret ud.

Tror bare du har været heldig, da du fik brændeoven op.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af PeterMA » 05 jun 2011 10:28

holberg19 » 05 Jun 2011, 08:30 skrev:Jeg betalte for en besigtigelse af fyrrum på lidt under 10 mins.

Hvorfor skulle du ikke betale? Du ligger bånd på fejerens tid og han skal ligesom alle andre have dækket sin tid.
Nu skulle det jo ikke opfattes som om at jeg ikke ville betale ham, hvilket jeg jo også skrev :wink:

Undrede mig bare lidt, men ja, har nok bare været heldig med hensyn til min brændeovn :great:

Måske derfor han solgte firmaet. hehe
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

levi

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af levi » 05 jun 2011 21:18

PeterMA » 05 Jun 2011, 10:28 skrev: Nu skulle det jo ikke opfattes som om at jeg ikke ville betale ham, hvilket jeg jo også skrev :wink:

Undrede mig bare lidt, men ja, har nok bare været heldig med hensyn til min brændeovn :great:

Måske derfor han solgte firmaet. hehe
Gad vide hvor meget han fik for firmaet, - jeg mener, - hvad er værdien i et firma der arbejder gratis ? :shock:


topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af topgun » 07 jun 2011 07:22

Jeg troede dette var en service som var en del af det årlige gebyr man betalte ? Jeg har haft fejer ude 3 gange, 1 gang før jeg byggede fyrrum og 2 gange for at besigte de 2 fyr jeg har installereret. Det har jeg aldrig set en regning på.
Michael Pedersen
Mit Fyr

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af Albert » 17 jun 2011 23:14

Der er en del fejemestre der er begyndt at sende regninger på både det ene og det andet,der er bare en lille uoverensstemmelse mellem det de gør og den overenskomst fejerlauget har indgået med kommunerne.
At få synet og godkendt et fyringsanlæg samt underskrevet en attest,er en af de ting de skal udføre inden for rammerne af overenskomsten,kræver de penge af brugerne får de pengene to gange.

En fejemester har som udgangspunkt ikke nogen forretning,han er ansat af kommunerne til at føre tilsyn med fyringsanlæg,den dag han stopper sit virke af den ene eller anden årsag,har han kun det værktøj og køretøjer som han ejer og evt.bygninger,der kan sælges,kunderne de tilhører kommunen.
Her er så et andet punkt hvor reglerne ikke bliver fulgt,da stillingen som ny mester skal i udbud,hvilket sjældent sker,da den afgående som regel overdrager til en søn eller medarbejder.

Der er nogen som er blevet afkrævet gebyr hvor fejeren har anvendt tagstige,det er heller ikke med i fejerlaugets overenskomst med kommunerne,men undskyldningerne har været,manglende tagtrin.

Der kan ikke forlanges tagtrin på eksisterende byggeri,og på nybyggeri kun i samråd med bygherre.
Fejerne har været så frække at fremstille kravet som pålagt dem af Arbejdstilsynet,men det har ingen hold i virkrligheden.
Der står klart i reglerne,at hvor det er muligt skal tagstige med rygningsbøjle anvendes,hvis dette ikke er muligt skal fejeren i samråd med ejendommens ejer drøfte hvorledes problemet løses.

Hvis der er nogen der er blevet påbudt af fejeren at etablere tagtrin,hvor det ikke ville være nogen hindring at bruge tagstige,kan vedkommende kræve omkostningen betalt af fejeren.

Der er i Nordsjælland et par villaejere der har fået 4 - 6000 kr. retur fra fejemesteren for uberettiget påbud om etablering af tagtrin,og de er villige til at hjælpe andre i samme situation.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af Oldgaard » 18 jun 2011 00:03

Albert : dvs. at hvis man har måtte betale for F.eks godkendelsen af sit fyrrum/fyr, så burde man jo faktisk politianmelde fejeren for svindel da han jo har eller får sin betaling andet sted ? hmm tror nu ikke det er en god ide :roll:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af Albert » 18 jun 2011 08:07

At kalde det svindel er nok lige i overkanten,og politianmeldelse er heller ikke vejen,men en advokat er en god ide.

Det er sådan at overenskomsten mellem KL. og fejerlauget bla. siger: Skorstensfejeren er til enhver tid forpligtet til at sætte sig grundigt ind i regler og love på området,og der skal ydes god og fleksibel service til alle husejere i tildelte distrikt.
Hvis man konfronterer de ansvarlige i kommunerne,med de broblemer der er på området,sidder de og vrider sig i stolen,og vil egentlig helst forsvinde ned mellem gulvbrædderne,ingen vil tage ansvar.

Jeg ved ikke hvorfor Oldgaard mener det ikke er en gog ide at få ryddet op i junglen,men når man ser og hører den ene hårrejsende historie efter den anden om krav der bliver stillet til fyringsanlæg,og i mange tilfælde krav der er grebet ud af den blå luft,på grund af fejerens manglende kendskab til de regler der nu engang er gældene for området.
Man skal jo ikke gå og være bange for fejerne,der er jo skrevne regler der skal følges,og går de udover dem kan man jo blot sidde dem overhørig,det er jo ikke sådan at ens fyrrum bliver låst af af den grund,fejeren har ingen beføjelser til at sanktionere overfor husejerne,det er i sidste ende kommunalbestyrelsen der skal tage sig af det,og kommer en fejer med en klage over en husejer,og det viser sig at det kun er fejerens egne regler der er overtrådt,så har han vel egentlig et lille problem i forhold til de skrevne regler.

Det kan godt være Skorstensfejerlauget er en gammel hæderkronet organisation,men spørgsmålet er om tiden er ved at løbe fra dem.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Gebyr til skorstensfejer.

Indlæg af holberg19 » 18 jun 2011 08:18

Hold da op - hvis det Albert siger, er sandt, så har de da godt nok bøjet reglerne de gange jeg har snakket med dem. Jeg fik b.la. den smøre med arbejdstilsynet omkring mine manglende trin.


Besvar