Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bioline 20 - pellux 200

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af From » 17 jun 2011 23:24

Som jeg lige kan se, så kan Bioline ikke kører modulerende, mindste effekten er 12 kw og temperaturen styres med en simpel DTO termostat. Det må give utroligt mange start og stop i forår/efterår.


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af Oldgaard » 17 jun 2011 23:48

jordvarmekongen » 17 Jun 2011, 22:51 skrev:vi har installeret flere Pellux 200 og det er virkeligt et godt fyr til prisen.
fyret er med indbygget brugsvandspriotering og klimastyring samtidig er der selvrensende hedeflader og brænder og lever op til de min. krav som bør stilles til et pillefyr ano 2011.
Scotte, woody m.m. er ikke selvrensende derfor må virkningsgraden forventes mere svingende alt efter hyppighed af renseintervaller. Pellux 200 renser flere gange om dagen. jeg ved godt det er en smagssag men disse overnævente funktioner finder du ikke i en Baxi (som ellers er en super kedel) og heller ikke i scotte.
Pellux er muligvis dyrer end scotte men du får bestemt også mere for de ekstra penge via selvrensningen og en god klimastyring med stillebar varmekurve og forskydning af kurve samt den selv finder ud af når den skal gå i sommerstilling så derfor ikke nødvendigt at gå og tænde og slukke fyret i udgangen af sæsonen ligesom den kan priotere din vvb hele sommeren.

Mange herinde på dette forum måler ofte prisen i forhold til tilbagebetalingstiden, som selvfølgelig skal gøres men glemmer desvære også at man ikke kan sammenligne pære og bananer.
Hmm Scotte/woody selvrensende ? næ på en måde har du ret ;) men igen jeg har kompressorrens på min og det er ikke ret meget der sidder på hedefladerne selv her efter en måned uden at jeg har gidet rense fyret, især brænderdelen er faktisk uden det mindste skidt ;)

Tror faktisk ikke der er mange der går og tænder og slukker deres Scotte/Woody man lader da bare styringen ordne det via udendørstermometeret eller den føler mange efterhånden har hængende inde på vægen i huset ;)
vvbpriotering ? tja det kan Scotte og Woody også.

Ja kompressorrens,div. temp følere og udstyr til vvprioritering er ekstraudstyr til Scotte og Woody.

For mig og se, så er det vel nærmest tale om man vil køre Opel eller Ford ;) samt mængden af support både før og efter købet der gør sig gældende ;)


Vibevej : hvis din vej skulle komme omkring midSjælland (Sorø) så er du velkommen til en gang sparke fyr, godt nok kun en Scotte jeg har stående ;) bare smid en pm så finde vi en dag
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 25 jun 2011 08:19

Jordvarmekongen

Tak for dit gode svar, jeg er efterhånden også ret tændt på at det skal være pellux 200 kedlen, har kun fået gode informationer omkring den uanset hvem jeg har talt med.

Ang. tilbagebetalingstiden så vil min være omkring 3.8 år da jeg udskifter en gammelt salamander kedel fra 56 med oliefyrbrænder på.
Pt. bruger jeg omkring 114l olie om ugen i de kolde perioder så det jeg spare ved udskiftning til pillefyr vil være enorm, den vil dog minskes efterhånden som jeg får lavet andre energiforbedringer på huset.

Jeg siger tak for alle de feedback jeg har fået herinde fra.

God weekend folkens.

vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 25 jun 2011 08:21

oldgaard

Det vil jeg holde dig op på :-) må lige se om/hvornår jeg kommer i de omegne når jeg alligevel skal besøge familie i Ringsted. :-)


Besvar