Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brugt eller nyt Reka

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
mathiasen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jun 2011 08:25

Brugt eller nyt Reka

Indlæg af mathiasen » 15 jun 2011 08:42

Jeg har et spørgsmål til de forhåbentlig mange erfarne stokerfyrs-ejere her i forummet.

Vi skal have lavet helt nyt fyrrum og installeret et nyt fyr på vores landejendom. I øjeblikket er der et gammelt fyrrum med fastbrændselsfyr, som vi ikke ønsker at bruge.

Vi har fået tilbud fra en Reka-forhandler om at få opstillet et nyt 20 kilowatt reka stokerfyr med røgsuger - eller et 30 kilowatt reka.

I mellemtiden har vi fået tilbud om at vi kan købe et brugt 30 kilowatt reka stokerfyr som er 10-11 år gammelt. Kedlen har været renoveret for omkring 5 år siden. Der er ca. 60.000 kroner at spare direkte ved at vælge den brugte løsning.

Men hvad er jeres erfaringer - skal man holde sig til nyt, eller kan man godt spare pengene, og købe brugt. HVad risikerer man af ekstra omkostninger, flere nedbrud, ved at vælge det brugte fyr? . Hvad skal man være opmærksom på hvis man køber brugt? tæring, slidtage ?

Håber at der sidder nogle erfarne stokerfolk, gerne med reka-erfaring, som har lyst og tid til at give deres input med.

På forhånd tak


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af pille bruger » 15 jun 2011 11:06

mathiasen » 15 Jun 2011, 08:42 skrev:Jeg har et spørgsmål til de forhåbentlig mange erfarne stokerfyrs-ejere her i forummet.

Vi skal have lavet helt nyt fyrrum og installeret et nyt fyr på vores landejendom. I øjeblikket er der et gammelt fyrrum med fastbrændselsfyr, som vi ikke ønsker at bruge.

Vi har fået tilbud fra en Reka-forhandler om at få opstillet et nyt 20 kilowatt reka stokerfyr med røgsuger - eller et 30 kilowatt reka.

I mellemtiden har vi fået tilbud om at vi kan købe et brugt 30 kilowatt reka stokerfyr som er 10-11 år gammelt. Kedlen har været renoveret for omkring 5 år siden. Der er ca. 60.000 kroner at spare direkte ved at vælge den brugte løsning.

Men hvad er jeres erfaringer - skal man holde sig til nyt, eller kan man godt spare pengene, og købe brugt. HVad risikerer man af ekstra omkostninger, flere nedbrud, ved at vælge det brugte fyr? . Hvad skal man være opmærksom på hvis man køber brugt? tæring, slidtage ?

Håber at der sidder nogle erfarne stokerfolk, gerne med reka-erfaring, som har lyst og tid til at give deres input med.

På forhånd tak
Med mindre du er lige så god som Supermand (røntgen syn new3 )
til at kigge efter inde i kedelen for tæring,
så er det sjældent en god forretning at købe et 11 år gammelt fyr,
og det er ikke sikkert at fyret er godkendt efter de nye regler, og så må det ikke stilles op igen :(

Hvor stor en ejendom skal du fyre op, og hvordan er den isoleret ?
Skal det være en Reka du skal have, eller kan noget andet bruges ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

mathiasen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jun 2011 08:25

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af mathiasen » 15 jun 2011 11:32

Hej Michael
Tak for dit input. Har trods alt ikke røntgen-syn, selvom jeg ikke bruger briller.
Vi har flere bygninger, vil mene der er 3-500 kvadratmeter dårligt isoleret. Jeg vil gerne have mulighed for at fyre med så mange forskellige brændsler som muligt. Er derfor blevet rådet af diverse fagfolk til at Reka er et godt og solidt valg, når det gælder vanskelige brændsler pga. deres vandrende riste. Men man betaler jo også for det.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af pille bruger » 15 jun 2011 11:47

mathiasen » 15 Jun 2011, 11:32 skrev:Hej Michael
Tak for dit input. Har trods alt ikke røntgen-syn, selvom jeg ikke bruger briller.
Vi har flere bygninger, vil mene der er 3-500 kvadratmeter dårligt isoleret. Jeg vil gerne have mulighed for at fyre med så mange forskellige brændsler som muligt. Er derfor blevet rådet af diverse fagfolk til at Reka er et godt og solidt valg, når det gælder vanskelige brændsler pga. deres vandrende riste. Men man betaler jo også for det.

Jeg ville ikke købe et 11 år gammelt fyr, når du har så stort et varmebehov.
Kig efter et nyt.
Men før du springer ud i det, så kig på profilerne og find en bruger,
der har et fyr som det du ønsker, og vil vise det frem.
Tag så ud til ham og få en snak om fordele og ulemper.
Så er du meget bedre rustet til at tage det rigtige valg første gang.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af coctail » 16 jun 2011 22:34

Hvad menes der med renoveret? Reka havde en årgang problemer deres svejsninger af bagpladen i rustfast stål og siderne i alm. corten stål. svejsningerne revnede, så vandet kunne sive ud.

Reka har i mange tilfælde lavet overstående reparation som reklamation/ delvis reklamation, og hvis den er fortaget, vil jeg ikke være nervøs for at købe en brugt reka kedel. Man kan evt. sende den en tur forbi fabrikken i Års, hvor de kan tjekke den igennem.. Det er faktisk ikke så dyrt endda (kan ikke lige huske prisen).

Umiddelbart vil jeg vælge et 20kw med røgsuger, for det kan iflg. reka yder som er 30kw fyr, men du har bedre mulighed for at drosle ydelsen langt ned, end du har med et 30kw fyr.

Når det så er sagt, skal du også tage højde for hvilken type brændsel du vil fyre med. Vælger du vådt skovflis, skal du nok tage 30kw, men vælger du træpiller (det vil være et skandaløst valg, til en reka), vil jeg nok tager 20kw. udgaven.

jeg har ikke selv en reka kedel, men min fatter har en, hvor jeg var fyrbøder i 4-5 år.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af Landlyst » 17 jun 2011 08:05

men vælger du træpiller (det vil være et skandaløst valg, til en reka), vil jeg nok tager 20kw. udgaven.
AN6F5B~119.GIF 8.gif Kigger du med svigerfar???? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

mathiasen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jun 2011 08:25

Re: Brugt eller nyt Reka

Indlæg af mathiasen » 17 jun 2011 09:56

"Hvad menes der med renoveret? Reka havde en årgang problemer deres svejsninger af bagpladen i rustfast stål og siderne i alm. corten stål. svejsningerne revnede, så vandet kunne sive ud.""

- Det er netop denne reparation der er lavet på fyret, forstår jeg. Det er lavet i 2004, så selv derefter har fyret jo dog nogle år på bagen. Spørgsmålet er om man løber en unødig stor risiko, eller om man risikerer at få flere irreterende nedbrud og højere vedligeholdelsesomkostninger ved at vælge et ældre fyr.

I dag har vi dog haft kontakt til en smedeforretning, der har et to-tre år gammelt reka 30 kilowatt til salg. Det er dyrere selvfølgelig, men stadig omkring 30-35.000 kroner billigere end nyprisen. Fyret har i alt fyret to eller tre sæsoner med træpiller.

Ja, vi vil gerne have muligheden for at fyre med diverse andre brændsler end træpiller - muligvis også brændsel med noget fugt i. Er dog netop blevet gjort opmærksom på at Rekas udnyttelsesgrad ligger under flere andre mærkers, men mon det er noget man vil mærke i praksis - og holdt op imod fordelene ved at kunne tage så mange forskellige brændsler som muligt.

Er der nogen der ved om det er til at få et 30 kilowatt til at køre ordentligt på sommerfyring, hvor forbruget jo alt andet lige vil være markant lavere end om vinteren.

Tak for jeres fine input


Besvar