Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

diagram scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

diagram scotte

Indlæg af mille63 » 13 jun 2011 21:13

Er tæt på at bestille en 10 kw scotte komplet med kedel o.s.v pris ca 23000,-

men er lidt i tvivl om hvordan det skal skrues sammen... jeg er ikke ude efter en høj teknologisk løsning men gerne en simpel - god løsning.

jeg kører med åben ekspansion (og vil gerne forsætte med det).
cirkulationspumpen sidder på retur..
er det bare at tilslutte fyret til frem og retur strengen????

Kan se at der medfølger en shunt... hvad er det?

mvh b.lind :D


levi

Re: diagram scotte

Indlæg af levi » 13 jun 2011 21:24

mille63 » 13 Jun 2011, 21:13 skrev:Er tæt på at bestille en 10 kw scotte komplet med kedel o.s.v pris ca 23000,-

men er lidt i tvivl om hvordan det skal skrues sammen... jeg er ikke ude efter en høj teknologisk løsning men gerne en simpel - god løsning.

jeg kører med åben ekspansion (og vil gerne forsætte med det).
cirkulationspumpen sidder på retur..
er det bare at tilslutte fyret til frem og retur strengen????

Kan se at der medfølger en shunt... hvad er det?

mvh b.lind :D
Hvorfor fortsætte med åben ekspansion ? - mystisk.... :shock:

Shunten er til at holde kedelbunden varm, - så kedlen ikke tærer op :great:

I manualen er der en standard monteringstegning, - den er så simpel som noget kan blive :great:

levi

Re: diagram scotte

Indlæg af levi » 13 jun 2011 21:27

Her kan du se et billede af en standard installation, - godt nok med brugsvandsprioritering, - men 3 vejs ventilen kan du jo bare undlade hvis du ikke vil køre dedikeret sommerdrift.

http://dvcenter.dk/privat/index-2.php

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: diagram scotte

Indlæg af mille63 » 13 jun 2011 21:41

flot diagram... men nu er jeg ikke uddannet vvs så er lidt usikker på de enkelte komponenter - hvilke der kan undværes og hvilke der er vigtige... den der røde cirkel på fremløb, er det trykekspansion?

i mit tilfælde kan jeg så nøjes" med dén blå cirkulationspumpe samt shunten? resten behøver jeg ikke - er det rigtigt?

levi

Re: diagram scotte

Indlæg af levi » 13 jun 2011 21:47

mille63 » 13 Jun 2011, 21:41 skrev:flot diagram... men nu er jeg ikke uddannet vvs så er lidt usikker på de enkelte komponenter - hvilke der kan undværes og hvilke der er vigtige... den der røde cirkel på fremløb, er det trykekspansion?

i mit tilfælde kan jeg så nøjes" med dén blå cirkulationspumpe samt shunten? resten behøver jeg ikke - er det rigtigt?
Ja shunten, - og pumpen er et must.

Den røde er korrekt nok en trykekspansion.

Hvorfor vil du ikke lave dit anlæg om til trykekspansion, - det kører altså væsentligt bedre end åben ekspansion (Åben ekspansion bruger man ikke medmindre man har en brændekedel der ikke må køre på tryk)...


mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: diagram scotte

Indlæg af mille63 » 13 jun 2011 21:51

det er fordi husets varme installation er tusse gammel... og jeg har ikke lyst til at udfordre skæbnen med et højere tryk på rør og samlinger - men måske senere...
Hvad mener du med at den kører væsentligt bedre???

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Re: diagram scotte

Indlæg af bent » 13 jun 2011 21:54

Hej levi tror du godt at en scotte blackstar er så drift sikker at det passer sig selv når manden i huset ikke er hjemme ? jeg har en nabo som skal have købt et stokerfyr, bygger ny garage her til sommer så jeg har andbefalet ham at kontakte dig, han vil at det skal passe sig selv ,han er nemlig ikke hjemme i løbet af ugen og så er det jo mig der skal løbe når der er problemer.
man behøver vil ikke koble alle de tekniske ting til som jeg ved den kan mvh Bent

levi

Re: diagram scotte

Indlæg af levi » 13 jun 2011 21:56

bent » 13 Jun 2011, 21:54 skrev:Hej levi tror du godt at en scotte blackstar er så drift sikker at det passer sig selv når manden i huset ikke er hjemme ? jeg har en nabo som skal have købt et stokerfyr, bygger ny garage her til sommer så jeg har andbefalet ham at kontakte dig, han vil at det skal passe sig selv ,han er nemlig ikke hjemme i løbet af ugen og så er det jo mig der skal løbe når der er problemer.
man behøver vil ikke koble alle de tekniske ting til som jeg ved den kan mvh Bent
Hej Bent, - hvis Scotten indstilles ordentligt, - så kan den sagtens køre uden du skal rende over til den hele tiden :)

Din nabo kan bare ringe, - så skal jeg nok hjælpe ham :great:

levi

Re: diagram scotte

Indlæg af levi » 13 jun 2011 21:58

mille63 » 13 Jun 2011, 21:51 skrev:det er fordi husets varme installation er tusse gammel... og jeg har ikke lyst til at udfordre skæbnen med et højere tryk på rør og samlinger - men måske senere...
Hvad mener du med at den kører væsentligt bedre???
Hvis din installation ikke kan holde til 1 bars tryk, - så er det godt nok i en miserabel forfatning... - Hvorfor ikke sætte tryk på, - for netop at finde ud af hvilken stand anlægget vitterligt er i ?

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: diagram scotte

Indlæg af mille63 » 13 jun 2011 22:02

jo men kan du forklarer hvad forskellen er
- har lige fået sat ny ekspansionstank op i tagryg - det var et større arbejde da loftet skulle ned for at komme til den gamle tank - så det vil være spildt arbejde og penge hvis jeg hopper på trykekspansion.... så der skal virkelig være store fordele før...


Besvar