Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB før shunt?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

VVB før shunt?

Indlæg af knold51 » 13 jun 2011 13:30

Følgende spørgsmål har jeg forsøgt at få besvaret ved at koble det på en gammel tråd fra 2008, hvor spørgerens setup meget mindede om det jeg er i færd med at etablere. Det har været lidt småt med reaktionerne, så jeg forsøger med et nyt emne.

Jeg er i færd med at installere et Scotte 10Kw pillefyr i mit udhus til afløsning for mit vel(ud)tjente oliefyr fra 1974 som står i entreen. I brugsanvisningen til min 60 ltr. Metro combi vandvarmer står der at den skal tilsluttes INDEN shunt, hvilket jeg forstår sådan, at jeg er nødt til at etablere en separat kreds blot til VVB.

Da jeg har en 12-15 meter fra fyret i udhuset til både VVB (som sidder ved oliefyret - centralt i forhold til tre tappesteder) og den oprindelige varmeinstallation, skal der - som jeg lige kan se det - trækkes både fremløb og retur to gange, hvilket jo fordyrer projektet med ca 30m rør samt isolering hertil.

En yderligere detalje er, at hvis jeg vil lave prioriteret varmtvands styring fra mit Scotte, skal der ydermere trækkes 12-15 meter ledning fra Scotte-styringen til en føler i VVB, sådan som jeg kan se det.

Findes der mon en enklere måde at gøre det på, så jeg får nogenlunde samme funktionalitet?


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: VVB før shunt?

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 13:46

Ja, det er noget vrøvl. Din VVB skal bare kobles på dit centralvarme som en almindelig radiator. Et ben på fremløb og et ben på retur... og så skal du have en eller anden form for styring på den. Der skal kun være cirkulation gennem VVB når den har et varmebehov. Det er der mange måder at gøre på. Det aller bedste ville være enten en 2 vejs ventil eller en 3 vejs ventil, og en VVB temperaturføler koblet til din Scotte styring.

Der er en hel masse diagrammer på denne side: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/pillefyr.html
Kig efter VVB prioritering.

Hvis du ikke har mulighed for at få den bedste løsning, så kan du sætte en ventil på, som har et følerelement du mokker op i VVB beholderen, som så måler om VVB har rette temperatur, og kun åbner når der er behov.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

Re: VVB før shunt?

Indlæg af knold51 » 13 jun 2011 14:23

Dejligt at høre @TaagMan. Jeg er nok bare lidt for autoritetstro. :-)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: VVB før shunt?

Indlæg af Zarge » 13 jun 2011 14:36

Hvis det er en fremløbsshunt så kommer det vel også lidt an på hvor langt han har kørt fremløbet ned... det er jo ikke smart med 45grader ind i vvb...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: VVB før shunt?

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 14:42

Zarge » 13 Jun 2011, 14:36 skrev:Hvis det er en fremløbsshunt så kommer det vel også lidt an på hvor langt han har kørt fremløbet ned... det er jo ikke smart med 45grader ind i vvb...
Det er rigtigt. Det er muligt det er en fremløbsshunt de snakker om, men det ville være fuldstændig tosset at lave i det her tilfælde... så det må han bare lade være med ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: VVB før shunt?

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 15:54

Det er da ganske fornuftigt at have sig en anlægsshunt, der er slet ikke nødvendigt at have 60 grader varmt vand rundt til radiatorene. Det giver bare et større varmetab i strengen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: VVB før shunt?

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 16:12

Fer » 13 Jun 2011, 15:54 skrev:Det er da ganske fornuftigt at have sig en anlægsshunt, der er slet ikke nødvendigt at have 60 grader varmt vand rundt til radiatorene. Det giver bare et større varmetab i strengen.
I forhold til at hans fyr står 12-15 meter væk fra huset, så vil jeg sige nej, for hvis han har VVB stående i stuehuset, så skal han enten have 4 strenge, hvor den ene er shuntet, og den anden ikke er... plus, den streng der løber rundt i huset, ja... måske den kan klare sig med 45-50 grader, men hvor er det lige tabet er? Tjah, inde i huset....
Hvis han ikke skulle varme vand op, så ville jeg give dig ret... men nu har han jo behov for en VVB i stuehuset, og den skal altså have 60 grader at arbejde med. Om han så shunter det ned inde i huset... tjah, det kan man da godt, men det han muligvis sparer er vist kun teoretisk... det er pumpe indkøb og forbrug til denne ikke.

Hvis man installerer VVB prioritering, så mener jeg fyret kører 10 grader over VVB setpunkt, dvs. den hæver kedel temperaturen mens den lader VVB... men kedel setpunkt kan man f.eks. godt have på 45-50 grader... Så er det kun mens den lader tanken centralvarme anlægget kører med den højere fremløbstemperatur.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: VVB før shunt?

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 18:12

Mjae... Altså da jeg efterisolerede mine rør.. (ligger i kold skunk, hvilket vist er meget normalt) Der er nu et varmetab på omkring 0,8KW ved -10 grader og 50 grader fremløb... Det er da betragteligt.

Jeg havde ikke lige set at han havde så langt før VVB var monteret. Jeg havde også lavet "den nemme" løsning så... Men som du siger med en VVB prioriterings funktion så den hæver setpunkt, det må være det smarteste.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: VVB før shunt?

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 18:18

Fer » 13 Jun 2011, 18:12 skrev:Mjae... Altså da jeg efterisolerede mine rør.. (ligger i kold skunk, hvilket vist er meget normalt) Der er nu et varmetab på omkring 0,8KW ved -10 grader og 50 grader fremløb... Det er da betragteligt.
Voldsomt. Hvad for noget isolering har du trukket på, siden du kan tabe så meget varme den vej? Eller har du bare meget rør derude?

Jeg har heldigvis alle mine i gulv, så varmetabet er opad.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: VVB før shunt?

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 21:07

TaagMan » 13 Jun 2011, 18:18 skrev: Voldsomt. Hvad for noget isolering har du trukket på, siden du kan tabe så meget varme den vej? Eller har du bare meget rør derude?

Jeg har heldigvis alle mine i gulv, så varmetabet er opad.
Jeg har i alt omkring 45 meter rør. Eller 90 meter i alt... Det er 40mm rockwool skåle, jeg har beregnet varme tabet.. Blevnu også noget overrasket. Det er måske lidt mindre, da returen er 15 graderkoldere, men mon ikke jeg har lavet nogen isolerings fejl :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar