Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvcirkulation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Vinkel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 maj 2011 20:35

Selvcirkulation

Indlæg af Vinkel » 06 jun 2011 21:32

Hej herinde, jeg søger viden omkring selvcirkulation mellem kedel og akkumuleringstank.

Er der et minimums rørstørrelse når det gælder selvcirkulation, overvejer at lave det i 1"..??

Hvad skal højdeforskellen minimum være mellem, kedel og akkumuleringstank, for at det virker..??

På forhånd tak.. :)


levi

Re: Selvcirkulation

Indlæg af levi » 06 jun 2011 21:41

Vinkel » 06 Jun 2011, 21:32 skrev:Hej herinde, jeg søger viden omkring selvcirkulation mellem kedel og akkumuleringstank.

Er der et minimums rørstørrelse når det gælder selvcirkulation, overvejer at lave det i 1"..??

Hvad skal højdeforskellen minimum være mellem, kedel og akkumuleringstank, for at det virker..??

På forhånd tak.. :)
Selvcirkulation i 2011 ?, - kører du også i hestevogn ?

Nej spøg til side icon_cheesygrin.gif

Det kommer meget an på hvor stor en kedel du har, - men jeg vil som min. bruge 5/4". Og jo større diameter jo større ydelse kedlen har.

Hvad er det for en kedel du har ?, - nye moderne kedler kan ikke køre selvcirkulation da der SKAL anvendes en ladeventil på alle brændekedler idag for at opretholde garantien.

Vinkel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 maj 2011 20:35

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Vinkel » 07 jun 2011 22:25

Hej Levi

Nej jeg kører ikke hestevogn, men er måske lidt sparsommelig, :)

Jeg har en gl. Salamanderkedel "Rundtrækskedel" hvor jeg har monteret en hjemmebygget stoker i 2004. i kedlen fyrer jeg med træ når jeg er hjemme til det, for at spare på træpillerne.
Jeg vil have en akku. tank sat op, så jeg kan spare endnu mere på pillerne.
Jeg ved godt at der kræves en bypass på kedlen for at få en "høj" retur, men da det er en gl. støbejernskedel mener jeg ikke det er så aktuelt. men hører gerne andre's erfaringer.

Ved at bruge en Ladomat, risikerer man så ikke at vandet "pisker" for meget ind i akkutanken, og dermed ødelægger lagdelingen.
Ved at selvcirkulere vil varmen så ikke, flyde stille og roligt ind i akkutanken..??

levi

Re: Selvcirkulation

Indlæg af levi » 07 jun 2011 22:29

Vinkel » 07 Jun 2011, 22:25 skrev:Hej Levi

Nej jeg kører ikke hestevogn, men er måske lidt sparsommelig, :)

Jeg har en gl. Salamanderkedel "Rundtrækskedel" hvor jeg har monteret en hjemmebygget stoker i 2004. i kedlen fyrer jeg med træ når jeg er hjemme til det, for at spare på træpillerne.
Jeg vil have en akku. tank sat op, så jeg kan spare endnu mere på pillerne.
Jeg ved godt at der kræves en bypass på kedlen for at få en "høj" retur, men da det er en gl. støbejernskedel mener jeg ikke det er så aktuelt. men hører gerne andre's erfaringer.

Ved at bruge en Ladomat, risikerer man så ikke at vandet "pisker" for meget ind i akkutanken, og dermed ødelægger lagdelingen.
Ved at selvcirkulere vil varmen så ikke, flyde stille og roligt ind i akkutanken..??
Problemet med selvcirkulation er jo at det går langsomt, - og at kedlen dermed nemmere koger.

Ved brug af en ladeventil, - så får du en hurtigere varmeoverførsel til akkutanken.

En ladeventil er konstrueret til at lave en perfekt lagdeling i en akkutank, - så nej jeg mener absolut ikke man får for meget turbulens i akkutanken overhovedet :)

Vinkel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 maj 2011 20:35

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Vinkel » 07 jun 2011 22:39

Ok, tak for svaret, det hjalp..

Så for at fremtidssikre, er det smarteste at montere en ladomat, hvis kedlen på et tidspukt også skal skiftes. :wink:


levi

Re: Selvcirkulation

Indlæg af levi » 07 jun 2011 22:45

Vinkel » 07 Jun 2011, 22:39 skrev:Ok, tak for svaret, det hjalp..

Så for at fremtidssikre, er det smarteste at montere en ladomat, hvis kedlen på et tidspukt også skal skiftes. :wink:
Ja absolut, - kig efter en termovar ladeventil, - det er i mine øjne den bedste ladeventil på markedet :great:


Besvar