køler væske i baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: køler væske i baxi

Indlæg af snubbi »

hej
min fiskebåd fik instaleret radiator i styrhuset og lukaf i 2001 med thermostat ventiler på det køre på motorens kølvand (88grader)der er igen problemer med thermostat ventiler og pakninger virker fint

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: køler væske i baxi

Indlæg af mejeristen »

Albert » 30 May 2011, 07:04 skrev:Opløste pakninger,snask der sætter sig i ventilerne,forårsaget af kølervædske,det er vist det man kalder en vandrehistorie, som er opstået her i forum.
Der er ingen opløsningmidler i glyckol,og det aflejres ikke i kølesystemer eller varmeanlæg,om der er en smørende effekt i glyckol tror jeg ikke,men hvis man vil gøre noget i den retning,kan man tilsætte vandet i anlæget noget skæreolie.
I mindre skibe hvor der er installeret oliefyr med tilhørende radiatorer rundt i skibet,tilsætter man glyckol i vandet,men det er for at undgå frostsprængning,men det volder ingen problemer hverken med pakninger eller ventiler.
Helt enig, alt andet er ikke logisk.
Vel talt :great: :great: :great:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: køler væske i baxi

Indlæg af Fer »

I et mindre skib giver det mening, men hvorfor tilsætte glycol i sit centralvarmesystem ?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: køler væske i baxi

Indlæg af Bigfoot »

Fer » 31 May 2011, 07:10 skrev:I et mindre skib giver det mening, men hvorfor tilsætte glycol i sit centralvarmesystem ?
Ja det undrer også mig.... Jeg talte med min makker, der er vvs'er, om det. For jeg ville jo gerne rustsikre mine rør. Men som han sagde, så er ilten jo ude af systemet efter et par uger, så der er ingen grund til at fylde noget i. Han havde til gengæld en del erfaringer med kølervæske i anlæg, og Det var ikke positivt. Han ville på ingen måde anbefale det, da han havde haft mange tilfælde med ødelagte termostater og sådan. Et større problem i ens rør, som mange ikke tænker over, er kalk.....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: køler væske i baxi

Indlæg af Flunk »

Så vidt jeg ved er der ikke problemer med kalk i centralvarmeanlæg da der jo kun fyldes vand på en gang. Den smul kalk der er i dette vand er ikke nok til at give problemer.
Hvis anlægget efterfyldes ofte kan det selvfølgelig give problemer med kalk, men så er der også problemer med ilt, og jeg tror at det er et større problem end kalken.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Benny Pedersen

Re: køler væske i baxi

Indlæg af Benny Pedersen »

hej Albert. vil det så sige at jeg sagtens kan hælde det røde kølervæske i mit fyr?? uden det skader pakninger eller andet??

Besvar