Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny skorsten til ny Baxi ??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Flemmingth » 14 apr 2011 21:46

Har lige fået leveret en spritny Baxi Multiheat 1.5, men den står indtil videre i et hjørne af garagen og keder sig.
Og det gør den indtil jeg får truffet beslutning om ny skorsten eller ej, og hvis det bliver en ny, skal det så være enkelt blok, dobbelt blok eller med keramisk indsats.
Den gamle skorsten kan sådan set godt bruges, men med ulemper, så lige nu er det 90% sikkert at jeg bygger ny.
Påtænker en med keramisk indsats, men kvier mig ved prisen (ca. dobbelt op).
Har jeg behovet? Starter med piller, men anden form for biobrændsel er ikke udelukket.
Den gamle skorsten er af Kaminent enkelt blok og ca. 7 meter høj (ca. 60 cm over tagryg). Den nye skal have samme højde, og skal klare Baxi'en og en Vigas 25 - ikke samtidigt.
Hører gerne erfaringer fra jer, som har haft ikke-keramisk, og nu har keramisk.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Ulrik » 14 apr 2011 22:34

Det handler ikke kun om hvad man vil fyre med, men også at den kondenserende (rondo) kan klare lave røgtemperaturer.
MvH Ulrik©

levi

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af levi » 14 apr 2011 22:42

Blot lige en hoftebemærkning, - Scancore er just kommet med en keramisk skorsten - http://scancore.dk/?pid=91&sub=19

Fordelen ved en keramisk skorsten er at den kan klare ALT, - en alm. skorsten er ikke glad for for lav røggas temp. eller evt. kornforbrænding.

Jeg regner med at inden måneden er omme, - så har SP en ordning på denne nye skorsten via os :great:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Flemmingth » 14 apr 2011 23:03

levi skrev:Blot lige en hoftebemærkning, - Scancore er just kommet med en keramisk skorsten - http://scancore.dk/?pid=91&sub=19
Fordelen ved en keramisk skorsten er at den kan klare ALT, - en alm. skorsten er ikke glad for for lav røggas temp. eller evt. kornforbrænding.
Jeg regner med at inden måneden er omme, - så har SP en ordning på denne nye skorsten via os :great:
OK - har ellers lige spurgt VVS-eksperten om pris på minimum 7 meter + ekstra renselåge, men jeg får alligevel tidligst startet på noget hen i maj, så jeg venter med en beslutning - en stund endnu. Det :evil: arbejde kommer for ofte på tværs af mine fritidsaktiviteter.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Flemmingth » 01 maj 2011 11:13

Så er beslutningen taget og skorstenen bestilt.
Det bliver en ø160 mm Scancore keramisk skorsten, bestilt gennem DVCenter, som kom med det bedste tilbud blandt dem jeg har spurgt.
Det bliver spændende at se, om det jeg har købt også svarer til mine forventninger, men med DVCenter som leverandør har jeg stor tiltro til, at det ikke er helt hen i vejret :wink:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


levi

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af levi » 01 maj 2011 12:51

Flemmingth » 01 May 2011, 11:13 skrev:Så er beslutningen taget og skorstenen bestilt.
Det bliver en ø160 mm Scancore keramisk skorsten, bestilt gennem DVCenter, som kom med det bedste tilbud blandt dem jeg har spurgt.
Det bliver spændende at se, om det jeg har købt også svarer til mine forventninger, men med DVCenter som leverandør har jeg stor tiltro til, at det ikke er helt hen i vejret :wink:
:oops:

Det bliver en luksus skorsten, - fedt scancore langt om længe fandt ud af at der også var plads til en keramisk model i deres sortiment, - det har vi savnet :great:

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Landbo » 01 maj 2011 16:02

levi skrev:
:oops:

Det bliver en luksus skorsten, - fedt scancore langt om længe fandt ud af at der også var plads til en keramisk model i deres sortiment, - det har vi savnet :great:
Hej Levi.

Sitter her på min bagdel og undres. icon_cheesygrin.gif Mig bekendt har Scancore haft Tona's keramiske skorsten på deres program de sidste to år, da jeg købte min gennem VVS-Eksperten på daværende tidspunkt. :) Men ærligt, de skjuler den lige så godt på deres hjemmeside i dag, som de gjorde for to år siden. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

levi

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af levi » 01 maj 2011 16:11

Landbo » 01 May 2011, 16:02 skrev: Hej Levi.

Sitter her på min bagdel og undres. icon_cheesygrin.gif Mig bekendt har Scancore haft Tona's keramiske skorsten på deres program de sidste to år, da jeg købte min gennem VVS-Eksperten på daværende tidspunkt. :) Men ærligt, de skjuler den lige så godt på deres hjemmeside i dag, som de gjorde for to år siden. :wink:
Nu er det ikke sådan at keramiske skorstene har været svære at få fat i på noget tidspunkt, - men i og med at scancore er kommet med deres egen udgave, - er prisen blevet mere attraktiv end før.

Må man ikke glæde sig over at scancore har fået øjnene op for at der er et marked for disse skorstene, - og derfor har indlagt de nye skorstene i produktionen ? :shock:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Flemmingth » 01 maj 2011 17:38

Jeg glæder mig ihvertfald smiley140.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Ny skorsten til ny Baxi ??

Indlæg af Flemmingth » 25 maj 2011 21:54

Hentede min nye keramiske skorsten hos Scancore i Måde ved Esbjerg igår.
Fin service. Efter aftale i sidste uge blev leveringen delt på 2 paller (7,25 meter skorsten)
700-800 kg bag på Hilux'en og 600-700 kg på traileren. Får helt lyst til at køre med sådant læs altid, for det får motoren til at lyde meget bedre.
Selvhentning var selvfølgelig med til at pynte på prisen, men om jeg så skulle have betalt for fragt, ville DVC's pris stadig være SUPER :great: , ift. VVS-Eksperten og andre. Hele handlen har været en STOR fornøjelse. 6 stjerner ud af 5 til DVC :great: :great:

Havde så besøg af skorstensfejermesteren idag, officielt for at få råd til indretning af fyrrum.En bagtanke var, at han forhånds"godkendte" at min gamle Vigas (fra 2004 uden prøvningsattest) kom med i det nye fyrrum.
Flink og omgængelig fyr. Han sagde at Vigas'en er en meget god kedel hvis man forstår at fyre i den, at Baxi'en var et rigtig fornuftigt valg og at skorstenen nærmest var "overkill", medmindre jeg ville fyre 100% med korn.
Han så på mine skitser af fyrrum og skorsten, kiggede på lokaliteterne og sagde at jeg opfyldte alle krav i BTV32, så godkendelse ville blive en formalitet icon_cheesygrin.gif Besøget varede < 10 minutter.

2/3 af skorstenen er slæbt op på loftet sweat.gif så fra nu bliver det spændende og sjovt.
Ih hvor jeg glæder mig til at komme igang smiley140.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar