Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tips ønskes til luftsolfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
mikke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 maj 2011 22:17

Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af mikke » 22 maj 2011 00:09

Hej hej! Jeg er nybegynder her og behøver lidt indspil.
Jeg bor i Norge, hvor luftsolfangere som f.eks. SolarVenti begynder at blive populært til opvarmning af hytter og kældere især. Som halvnærig jyde vil jeg jo så selvfølgelig bygge mig en selv og det er her det kunne være fint med lidt råd fra erfarne folk.
Jeg skal opvarme en kælder på 90 kvadratmeter så godt det går med solvarme og det skal være frisk luft udefra der opvarmes. Luftsolfangeren skal hænge på en syd-sydvest vendt væg og blæse luft ind gennem væggen der hvor kældertrappen står. Fangeren skal bygges ind i væggen i forbindelse med efterisolering (trævæg).
Jeg har 3 termovinduer fra 1978 hvor glasareal er 100 x 160 cm og disse skal så kobles i serie og luften suges igennem med en 230 volt vifte der nominelt giver 160 m3 luft i timen og maksimal arbejdstemp på 75 grader. Denne skal nok sidde indendørs.
Jeg skal teste vinduerne før de bygges ind, men er der nogen der ved om de tåler høje temperaturer sådan nogen?
Og hvor varmt kan det blive hvis viften ikke kører?
Jeg ved ikke om der er vacuum mellem glassene men de er sikkert fra før man begyndte med inaktive gasser i termoruder. På grund af det kolde klima vil jeg gerne have den isoleret så godt som muligt og derfor beholde de doble glas.
Er det bedre med bare 1 lag?
Som absorber har jeg tænkt mig at bruge trapez-tagplade (tror jeg de hedder) fordi det giver et større areal på absorberen. Har dette nogen betydning i praksis?
For at opnå en høj WAF (Wife acceptance Factor) må det jo gerne være liiidt pænt og en helt flad absorber ser jo lidt pænere ud...
Når de nu skal forbindes i serie bliver der sikkert ikke nogen konvektion hvis viften af en eller anden grund stopper en varm sommerdag. Derfor burde jeg have en mekanisk (ikke elektrisk) sikkerhedsventil i top og bund i hvert vindue, så der åbnes hvis temperaturen bliver for høj.
Nogen ideer til dette? Kommer igen an på hvor varmt det kan blive i fangeren.
Hvis jeg bliver tilfreds med systemet skal jeg sikkert opgradere til polykarbonat-plader engang når ungerne har sendt en fodbold igennem en af rudderne :x

Så mange tips som muligt, tak :)
Mikke


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af pelle » 22 maj 2011 12:57

Hej
Det inderste lag glas vil højst sandsynligt revne, grundet temp. forskelle på glasset. Det vil jo nok komme op på en høj temp. hvis viften ikke er i gang.
http://www.dtic.dtu.dk/upload/Institutt ... e-r008.pdf

Har selv to lag alm. glas i mine solfangere. Det inderste glas er revnet nogle steder, men, ikke det yderste. Det gør nu ikke noget da glasset bliver hvor det er.
Hvis du benytter dit glas vil det nok være en god ide at laminere det inderste lag glas lidt ved at lægge nogle striber klar silicone på glasset. Så kan det jo bare revne, siliconen skal nok holde det på plads. Sådan nogle striber pr. 20 cm eksempelvis. Og nej,, ikke noget jeg har afprøvet, men blot en ide det med siliconen. Jeg ved silicone binder godt på glas og kan klare meget høje temperaturer...
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

mikke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 maj 2011 22:17

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af mikke » 22 maj 2011 13:48

Hej Pelle
Takker for rådet og linken, som ser meget spændende ud. Jeg havde ikke tidligere stødt på artikler fra DTU indenfor dette emne, så jeg glæder mig til at nærlæse den.
Ser ud til at cluet er at man bør holde temperaturen anstændigt lav i solfangeren på en eller anden måde. Så længe alt elektrisk fungerer som det skal er det ikke problematisk, men det havde været fint med en sikkerheds anordning.
Lige nu er det vist tid til at underholde børn på en dag uden sol. Så kan jeg jo alligevel ikke få aflæst nogen målinger fra "testkassen".
Hilsen Mikke

mikke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 maj 2011 22:17

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af mikke » 22 maj 2011 19:09

Så fik jeg lige læst Pelles link til DTU. Temperaturer over 200 grader ved stegnation, iflg. DTU. Det var ikke så lidt!
Det er nok en god ide med noget ekstra silicone på rammen,ja
Er der nogen der har forslag til en simpel sikkerhedsventil til varm luft?


Mikke

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af pelle » 22 maj 2011 23:58

Nu skrev jeg laminering af glasset. det er det self. ikke. Men en forstærkning/støtte af glasset.Undskyld.. :)
Jeg ville da blot bruge det glas du har stående. Du kan evt. sætte nogle "støttepunkter" ind bag det inderste glas,af korkpropper og ned mod den trapezplade for at støtte, sammen med de siliconestriber. Sådan nogle korkpropper ned mod absorberen og op til undersiden af det inderste glaslag.feks, 20 cm i radius imellem de punkter,fastgjort med silicone. Det vil medvirke til at det bliver stærkt, giver god støtte. Ingen grund til at skippe det glas du har. Du kan såmænd sagtens skifte ud til polycarbonat kanalplade senere når og hvis det andet ikke duer længere. Der vil helt sikkert gå mange år. Du kan tro et dobbelt dæklag er vigtigt i de ekstremer der er i Norge,. Der er jo ofte solskin og der er koldt samtidigt. Så har isoleringen rigtigt meget at sige.
Ang. det sikkerhedsanordning du efterlyser. hvis du får en vifte og solceller. Mon ikke det så er som det skal være.. :) Måske har andre en ide.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af magnustlarsen » 23 maj 2011 02:34

det lyder spænderne det jer ved er at der ikke ydes nogen garanti længere på termoruder der er monteret som tag det skyldes at der ofte er for lidt luft serskolasjon om termorudens kanter så tørre gummimassen ud og vinduet punktere efter et år en Velux vindu er konstrueret til det vis jeg skulle lave en sådan solfanger ville jeg nok installere en et pladet radiator bag hver vindue og forbinde dem og en 150 liters vandbeholder du kan magelig have luftsirkuelasjon også nogle 12 millimeters for neden i den ene ænde af hver seksjon for over i modsat ænder lav kanal der trækker alle 3 seksjoner vad består bagmuren af kan den apsobere varme vis man brugte nogle troltex plader på 5 cm tyg-else blanede noget sand og cement fylte overpladen med så strugturen i pladerne bevares mal det i nogle mørke farver en rør vintotaloer på 50 vat kan vel trække ca 160 m2 timen du kan så koble en kalufære radiator på vandet om natten mit bud noget i den stil. hilsen Magnus Larsen ps jet ville ikke bruge plast plader brug glas 6 milineter eller det som bruges på solfanger det kan købet løs ved Bakster Danmark.

mikke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 maj 2011 22:17

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af mikke » 23 maj 2011 21:49

"Nu skrev jeg laminering af glasset. det er det self. ikke. Men en forstærkning/støtte af glasset.Undskyld..
Jeg ville da blot bruge det glas du har stående. Du kan evt. sætte nogle "støttepunkter" ind bag det inderste glas,af korkpropper og ned mod den trapezplade for at støtte, sammen med de siliconestriber. Sådan nogle korkpropper ned mod absorberen og op til undersiden af det inderste glaslag.feks, 20 cm i radius imellem de punkter,fastgjort med silicone. Det vil medvirke til at det bliver stærkt, giver god støtte."

Nu tror jeg at jeg ved hvad du mener, Pelle.
Og så tror jeg jeg skal fjerne listerne og se om der er plads til varmeudvidelse.

Magnustlarsen:Er Troltex sådan nogle "grå cement-plader med halm i "? Ikke så tosset.
Varmt vand må vente. Jeg må begynde så simpelt som muligt for at få lidt erfaring med solvarme først.
Og så skal jeg helst være færdig igår :-)
Mikke

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Tips ønskes til luftsolfanger

Indlæg af magnustlarsen » 24 maj 2011 09:05

Hej Mikke ja det lyder rigtig det er bare ikke halm men grantræ der er flænset også kaldet træbetonplader tiligere brugt meget til udvendig beklæning med pudslag til træhuse i dag loftplader di har en god kostaistisk virkning men ringe lyddæmning effekt isolerings værdien rimelig god . helsen Magnus


Besvar