Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Denviro S+M

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Denviro S+M

Indlæg af Winther » 30 maj 2007 23:02

Hej.

Er der nogen der har kendskab til Denviro S+M??

Jeg har en god ven der påtænker køb af ovennævnte, men kan ikke finde noget om den, skidt eller godt. Brændselet vil blive piller og korn.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 31 maj 2007 21:30

Hwa??

Er der virkelig ingen der har kendskab til den???
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 31 maj 2007 22:04

Det eneste jeg kender til den er at den vist ikke er beregnet til korn.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 31 maj 2007 22:11

Jeg har set den på Biovarme's hjemmeside, det plejer ikke at være dårlige produkter De har, iøvrigt et flot design.
Mere kan ser her : http://www.denviro.dk/denviroSM.asp

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

tem94
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 aug 2007 08:22
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vamdrup

Denviro s-m

Indlæg af tem94 » 16 aug 2007 08:48

Jeg har et sæt stående der har kørt siden februar. Det har egentlig kørt meget godt indtil nu. Jeg fyrer kun med træpiller og mig bekendt kan det kun fyre med det. Som du måske ved så er fyret selvrensende både i brænder og kedel. Brænderen har en turbine som blæser rent inden fyret evt. genopstarter efter en slukning. Der kommer lidt sod ud af fyret trods pakninger osv. så jeg ville nok ikke placere fyret i et bryggers hvor der er tøjvask el. lignende. Men når det er sagt så fungerer renblæsningen altså. Røgrørerne bliver mekanisk renset med 1-4 gange dagligt. Desværre fungerede den oprindelige løsning som fyret er leveret med ikke. De mekaniske hjul som sidder udvendigt på keddel (altså ikke inden i fyret) spiste hinanden op grundet friktionen. Jeg har lige modtaget et rep.kit fra biovarme som skulle løse problemet. De laver nu et vippesystem med kuglelejer. Umiddelbart tror jeg det fungerer. Men det vil den næste tid jo vise. Mig bekendt bliver fremtidige system leveret med disse kuglelejer. Mht. styringen så har der også været nogle forskellige problemer bl.a. uret som gik forkert samt andre ting i opsætningen af softwaren. Der er dog normalt ingen problemer med opgraderinger osv. Afslutningsvis så er det jo dejligt kun at skulle tømme askeskuffen hver 6-8. uge. Det er det som jeg har haft nødvendigt. Med afhænger naturligvis af kvaliteten af dine piller. Jo lige en ting mere. Det der har drillet mig har været den ene gang hvor jeg har skiftet fra 8mm piller til 6mm piller. Du skal jo indtaste vægten af de piller der kommer ud af dosringen på 15min nonstop kørsel. Og vær opmærksom på at pillernes sammensætning er meget forskellige. De første piller var 8mm og vejede 1150gr. og de næste 6mm piller vejede 650gr.. Det havde stor betydning for opstarten samt forbruget. Brænderen kunne simpelthen ikke få gang i 6mm pillerne da mængden formodentlig har været for lille. Så vær meget opmærksom på dine skift i piller.

Konklussion: Tror jeg ville vælge samme løsning igen. Men jeg må dog sige at det er mit første pillefyr så jeg kan ikke sammenligne med andre oplevelser. Men fyret har kørt godt med de små justeringer jeg har skrevet om og så er det vigtigt for mig at det renser sig selv. Målet er billigere varme (end fx. gas som vi bruger) med minimal indsats og tanke på om fyret nu også kører fyret i dag.


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af BFE » 01 sep 2007 00:46

tem94 skrev:Jeg har et sæt stående der har kørt siden februar. Det har egentlig kørt meget godt indtil nu. Jeg fyrer kun med træpiller og mig bekendt kan det kun fyre med det. Som du måske ved så er fyret selvrensende både i brænder og kedel. Brænderen har en turbine som blæser rent inden fyret evt. genopstarter efter en slukning. Der kommer lidt sod ud af fyret trods pakninger osv. så jeg ville nok ikke placere fyret i et bryggers hvor der er tøjvask el. lignende. Men når det er sagt så fungerer renblæsningen altså. Røgrørerne bliver mekanisk renset med 1-4 gange dagligt. Desværre fungerede den oprindelige løsning som fyret er leveret med ikke. De mekaniske hjul som sidder udvendigt på keddel (altså ikke inden i fyret) spiste hinanden op grundet friktionen. Jeg har lige modtaget et rep.kit fra biovarme som skulle løse problemet. De laver nu et vippesystem med kuglelejer. Umiddelbart tror jeg det fungerer. Men det vil den næste tid jo vise. Mig bekendt bliver fremtidige system leveret med disse kuglelejer. Mht. styringen så har der også været nogle forskellige problemer bl.a. uret som gik forkert samt andre ting i opsætningen af softwaren. Der er dog normalt ingen problemer med opgraderinger osv. Afslutningsvis så er det jo dejligt kun at skulle tømme askeskuffen hver 6-8. uge. Det er det som jeg har haft nødvendigt. Med afhænger naturligvis af kvaliteten af dine piller. Jo lige en ting mere. Det der har drillet mig har været den ene gang hvor jeg har skiftet fra 8mm piller til 6mm piller. Du skal jo indtaste vægten af de piller der kommer ud af dosringen på 15min nonstop kørsel. Og vær opmærksom på at pillernes sammensætning er meget forskellige. De første piller var 8mm og vejede 1150gr. og de næste 6mm piller vejede 650gr.. Det havde stor betydning for opstarten samt forbruget. Brænderen kunne simpelthen ikke få gang i 6mm pillerne da mængden formodentlig har været for lille. Så vær meget opmærksom på dine skift i piller.

Konklussion: Tror jeg ville vælge samme løsning igen. Men jeg må dog sige at det er mit første pillefyr så jeg kan ikke sammenligne med andre oplevelser. Men fyret har kørt godt med de små justeringer jeg har skrevet om og så er det vigtigt for mig at det renser sig selv. Målet er billigere varme (end fx. gas som vi bruger) med minimal indsats og tanke på om fyret nu også kører fyret i dag.
tem94,
Jeg er tæt på at købe nyt stokerfyr og synes umiddelbart, at man får rigtig meget for pengene ved køb af Denviro M+S. Jeg ved ikke om det er korret, men når man som jeg lægger meget vægt på økonomi og at tingene er så vedligeholdelsesfri som muligt (tænker på rengøring af brænder og hedeflader), samt evt autmatisk askeudtag og fødning og ikke mindst autotænding, er der kun to andre produkter på markedet der tilbyder det samme. Disse er Passat Bioheat 149 samt BioWIN BW100, men til en noget højere pris. Det hænger måske sammen med kvaliteten. Jeg har set Denviroen efter i sømmene og ikke alt er overbevisende. Har jeg ret. Jeg formoder at kunne få lidt problemer med den ekstra teknik.

Jeg fornemmer samtidigt, at grunden til at disse avancerede anlæg ikke omtales (og dermed ikke er opsat i størrer mængder), er det fordi de fleste der kører med bioanlæg stadig er en slags entusiaster der nyder og justere på alle brænderstyringens parametre og helst skal kunne fyre med andet end 8mm træpiller. (Korn vil med garanti også stige)

Biovarme APS er iøvrigt lige gået konkurs og overtages 1/9 af et nyt selskab. Hvad så med Denviro'en? Var det udviklingsomkostningerne og børnesygdomme der var årsag til dette.

Så giv mig nogle flere gode argumenter for at det skal være en Denviro.......
Og hvad med de to andre Passat Bioheat 149, BioWIN BW100. Hvilke erfaringer har andre med dem?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 01 sep 2007 02:04

ja der er tit flere spørgsmål end svar...
jeg har valgt automat rensning fra pga af den mekaniske rensning er for klejn efter min mening og har kun begrænset holbarhed og slider sig selv op i friktion før eller siden.... alt hvad der vibrerer giver metaltræthed i længden...

det er også dyrt i længden at låse sig til kun en brændselstype...
det er meget vigtigt ikke at købe for stort da der vil være et minimums forbrug...
vil anbefale man tager ud og ser anlæg i brug da man får indtryg af...
1.brugervenlighed
2.rensning
3.justering
4.påfyldning(25 kg sække bliver tunge hvis påfyldning sidder forholdsvis højt)
5.Fyrmestern har helt sikkert gode råd.Div brændsels typer han måske har prøvet med fordele og ulemper
6.Hvor meget fylder det entelig når det er klar at fyre med(tips til indretning af fyrrum hvormeget plads der bør være rundt om osv)
7.skorstens plasering i forhold til fyret(mest praktisk)

men det er kun min personlige mening... :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Denviro S+M

Indlæg af Jens Andersen » 01 apr 2008 09:42

Hvordan går det med Denviroen s+m derude?
Kører det som det skal?
Hvad med fejl og pilleforbrug.
M.v.h.
Jens.

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Denviro S+M

Indlæg af soenderg » 19 feb 2009 21:21

Hej.

Jeg har et Denviro S+M 23, som jeg fik i November 2008. Det er mit første pillefyr, og dermed mine første erfaringer.
Jeg vil gerne dele et par af de erfaringer, som jeg gerne havde selv havde kendt inden jeg skulle vælge pillefyr.

Generelt vil jeg sige at fyret kører rigtig godt, og dette indlæg skal på ingen måde opfattes som negativ kritik. Det er bare et par småting som er værd at vide.

Fx. så er magasinet (M delen i S+M) med flad bund. Når sneglen tager pillerne, efterladen den et kegleformet hul i pillebeholdningen. Fordi bunden er flad, skal der ikke ret meget til før bunden af denne udhulning når ned til sneglen og fyret "løber tør". Det vil sige at fyret kan løbe tør selvom den 700L store beholder er 3/4 fuld. I praksis betyder det at jeg er nødt til at besøge magasinet dagligt for at skrabe piller ned til sneglen. Biovarme siger at de er ved at lave en silo/magasin med skrå sider i bunden, så den selv kan tømme sig helt. Sådan en ville jeg nok sørge for at få fra starten, da fyret ellers er selvrensende og har en så effektiv forbrænding at man ikke skal tømme askeskuffen mere end hver 3-6 uge.

Så er der styringen, som har en lille skavank. Der er en RS-232 port, som man kan bruge til at udlæse forskellige værdier om fyrets drift, temperaturer, mv. til en computer. Den bruges hvis man vil opsamle data til fx. grafer over temperaturer, start og stop, og meget andet. Denne port dur ikke på den nuværende version af controlleren, og der vil først komme en udskiftning i 2010. De fleste vil nok endten være fuldstændig uforstående og ligeglade med denne feature. Men en gammel programmør som jeg havde set frem til at lave et rigtig lækkert stykke software til at overvåge fyret med. Til trøst skal det siges at der findes en I2C port på controlleren, som displayet bl.a. bruger til at styre/udlæse værdier, så der er et lille håb om at min drøm stadig kan gå i opfyldelse, omend den unægteligt er blevet betragteligt sværere.

I starten var jeg temmelig vrissen over de to ting og særligt den sidste. Under indkørslen af fyret, havde jeg talrige gange fat i deres support mand. Det har været en særdeles positiv oplevelse! Han har været hjælpsom i en ganske sjælden grad, og svaret på masser af mine dumme begynderspørsgmål med stor tålmodighed. Jeg havde også fat i deres IT/elektronik mand, som var meget hjælpsom. I det hele taget, har al den kontakt jeg har haft til Biovarme været hjælpsom og imødekommende.

Når alt kommer til alt, er jeg godt tilfreds med mit Denviro S+M 23. Man skal lære det at kende, men det vil jeg tro er ens for alle pillefyr. Jeg har set nogle andre indlæg om at den soder og kondenserer meget, og det vil jeg påstå er et spørgsmål om indstilling (og primært om pilleafvejning). Jeg lærte en god metode af deres support mand, til at indstille pille-tilførslen, som er meget mere præcis end afvejningen. Jeg deler den gerne hvis nogen skulle være interesseret. (Den er meget Denviro specifik, og har med observartion af iltprocent at gøre).

Jeg har siden 27/11-2008 haft et gennemsnitligt dagligt forbrug på 50.67 Kg. Jeg ved ikke om det er meget eller lidt, og hører meget gerne fra andre der har en Denviro S+M 23, så jeg kan sammenligne (eller måske bare et andet 23 KW fyr).

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Denviro S+M

Indlæg af søren ø » 19 feb 2009 21:49

Hvis du bruger 50 kg. i døgnet på 170 m2 vil jeg nok påstå det er i den høje ende. Hvordan er huset isoleret og hvor står fyret i forhold til huset (laqng vej fra fyr til radiator?)
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar