Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forskel på åben & lukket ekspantion

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af agentjensen » 11 dec 2008 10:12

goliath kan købes som godkendt til lukket tryk. - iflg vvs-ekspertens hjemmeside.

Samme som KL - da jeg købte for et år siden - kunne man mod tillæg købe godkendelse til lukket tryk - det er samme kedel - lidt mystisk måde at gøre det på.

Mvh

Michael.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 dec 2008 10:51

Når der ustandselig fremkommer luft i et anlæg, kan det skyldes, at cirkulationspumpen sidder på returen og pumper hjem i kedlen.
Når den sidder på returen, og solen opvarmer stuen så meget at radiatortermostaterne lukker, så sidder pumpen og rykker i vandet og kan nemt danne undertryk i anlægget, så ved den mindste utæthed, kan der trækkes luft ind i systemet.

Husk ilt er et anlægs værste fjende.

Det er ikke så slemt ved lukkede systemer med trykekspansion, men ved åben ekspasion skal pumpen altid monteres på fremløbet, gerne på røret der går op til den åbne ekspansionsbehiolder.
Så pumpen har det hvilende vandtryk på sin sugeside.

Vi lærte for mange år siden, at det hedder KEDEL - EKSPANSION - PUMPE . Altså K. E. P. og aldrig omvendt, - så kan I vel huske det sagde læren.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af haderslev1234 » 19 maj 2011 09:55

Ernst Drastrup » 12 Dec 2008, 10:51 skrev:Når der ustandselig fremkommer luft i et anlæg, kan det skyldes, at cirkulationspumpen sidder på returen og pumper hjem i kedlen.
Når den sidder på returen, og solen opvarmer stuen så meget at radiatortermostaterne lukker, så sidder pumpen og rykker i vandet og kan nemt danne undertryk i anlægget, så ved den mindste utæthed, kan der trækkes luft ind i systemet.

Husk ilt er et anlægs værste fjende.

Det er ikke så slemt ved lukkede systemer med trykekspansion, men ved åben ekspasion skal pumpen altid monteres på fremløbet, gerne på røret der går op til den åbne ekspansionsbehiolder.
Så pumpen har det hvilende vandtryk på sin sugeside.

Vi lærte for mange år siden, at det hedder KEDEL - EKSPANSION - PUMPE . Altså K. E. P. og aldrig omvendt, - så kan I vel huske det sagde læren.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Når det er åben trykekspansion, kan det ses ved at der sidder den "røde" beholder øverst over min kedel? Hvis det så er lukket, hvordan ses det så? Jeg er ved at købe en ekstra kedel til fastbrændsel og tilhørende akk. tank. Men jeg har læst at man normalt ikke bruger åben ekspansion. Hvordan kommer kedel så af med trykket, hvis det f.eks. koger?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Keld » 19 maj 2011 12:09

Den røde beholder over din kedel er nok lukket ekspantion, er der ikke et sikkerhedsagragat før beholderen? Brændekedler kan være godkente til trykekspantion, så er de udstyret med nedkølingsspiral der er tilsluttet vandforsyningen og kloark. Systemet er udstyret med ventiler der lukker koldt vand ind i kølespiralen der så vil aftage den overskydende varme så en kogning undgås.

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af haderslev1234 » 19 maj 2011 12:22

Keld » 19 May 2011, 12:09 skrev:Den røde beholder over din kedel er nok lukket ekspantion, er der ikke et sikkerhedsagragat før beholderen? Brændekedler kan være godkente til trykekspantion, så er de udstyret med nedkølingsspiral der er tilsluttet vandforsyningen og kloark. Systemet er udstyret med ventiler der lukker koldt vand ind i kølespiralen der så vil aftage den overskydende varme så en kogning undgås.
Jo korrekt det er sikringsagrsgat lige før beholderen. Så det må være lukket! Går ud fra at Atmos har denne
nedkølingsspiral som standard.


levi

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af levi » 19 maj 2011 15:54

haderslev1234 » 19 May 2011, 12:22 skrev: Jo korrekt det er sikringsagrsgat lige før beholderen. Så det må være lukket! Går ud fra at Atmos har denne
nedkølingsspiral som standard.
Jeps Atmos har kølespiral som standard.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 maj 2011 17:09

Hjemme på wekeend fra hospitalet.
Det lyder lidt forvirrende, når I skriver (Åben trykekspansion.)
Det er der ikke noget der hedder.
Det er enten et lukket anlæg med trykekspannsion,
ellers er det et almindelig anlæg med åben ekspansion, som normalt sidder oppe på loftet.
Den skal altid sidde aller øverst på anlægget.

Hvis du gerne vil have akkumuleringstank på dit anlæg, så vil det være langt det billigste, at køre med åben ekspansion.
Da en akkumuleringstank, som kan holde til trykket, vil koste spidsen af en Jetjager.
Du skal også tænke lidt på størrelsen af ekspansionsbeholderen.
Den skal som minimum kunne rumme 4 % af anlæggets samlede vandindhold.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af haderslev1234 » 21 maj 2011 23:34

Ernst Drastrup » 20 May 2011, 17:09 skrev:Hjemme på wekeend fra hospitalet.
Det lyder lidt forvirrende, når I skriver (Åben trykekspansion.)
Det er der ikke noget der hedder.
Det er enten et lukket anlæg med trykekspannsion,
ellers er det et almindelig anlæg med åben ekspansion, som normalt sidder oppe på loftet.
Den skal altid sidde aller øverst på anlægget.

Hvis du gerne vil have akkumuleringstank på dit anlæg, så vil det være langt det billigste, at køre med åben ekspansion.
Da en akkumuleringstank, som kan holde til trykket, vil koste spidsen af en Jetjager.
Du skal også tænke lidt på størrelsen af ekspansionsbeholderen.
Den skal som minimum kunne rumme 4 % af anlæggets samlede vandindhold.
Nu er det ikke sådan at jeg gerne vil have åben ekspansion. Jeg skal bare have det der hører til en Atmos kedel og jeg er da nødt til at købe en akkutank fremfor en Olie som kan holde til trykket. Og ja, de er temmelig dyre - men jeg skal jo bruge den. Jeg syntes egentlig det er sværere at beregne hvor meget varmt vand jeg skal bruge i døgnet til mig hus? Hvor mange liter kan en 50kw atmos ca. varme op på et fuldt brændkammer med ahorn, ask og bøg?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 maj 2011 11:16

Hej Haderslev.
Du kan udmærket køre med trykekspansion på din ATMOS kedel, og almindelig åben ekspansion på fastbrændselskedlen.
Du skal bare putte en pladeveksler ind imellem.

Jeg har lige tegnet et diagram, som du kan skele lidt til, når du skal til at samle dit anlæg.
Diagram til Haderslev Stoker 22. Maj 2011.doc
(31.72 KiB) Downloadet 283 gange
.

PS. Nu vil det vare nogle dage, inden jeg kan hjælpe til igen, da jeg skal møde på Hobro Sygehus i morgen tidligt.
Jeg er kun hjemme på wekeend.
Med solvarm hilsen. Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af haderslev1234 » 24 maj 2011 18:43

1000 tak for din fine hjælp og diagrammet du har tegnet :) . Jeg har idag en pillebrænder med åben ekspansion (tank over fyret) som jeg vil beholde, hvis jeg ikke kan eller gider fyre med fastbrændsel. Så køber jeg en Atmos 50KW kedel og en akkumuleringstank på ca. 2500 liter. Her skal jeg have en form for termovar ventil imellem kedel og akkutank. Skal de forbindes på samme måde som det diagram du har lavet og behøver jeg at købe en cirk. pumpe mere?


Besvar