Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

CTC EcoFlex 15 kW

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af 2XHansen » 15 maj 2011 19:00

Hej
Har for nylig overtaget hus med et svensk CTC EcoFlex pillefyr.

Leverandørens tekniske data:
Tekniske Data EcoFlex.png
Som sådan virker det som et fint fyr og det får da også rigelig ros af montøren (som vi havde forbi da fyret døde ud første gang...mere om det senere), MEN det skal justeres så det passer bedre til vores behov...og det er så her jeg er strandet. Ved absolut INTET om driften af et pillefyr, så alle gode ideer og råd modtages med stor ydmyghed.

Driften af fyret har indtil nu - måske ikke så overraskende - været meget enkel. Har en 900 l tank med piller ved siden af fyret og det sluger nok en 6 kg om dagen pt. (med forbehold - har ikke undersøgt forbruget så nøje endnu pga. tidsmangel). :|
Da det er nyt for os, har vi formentlig ikke sparret meget på forbruget. Ikke desto mindre er vi løbet ind i noget,vi vist efterhånden kan kalde et periodisk problem. Det skyldes ganske givet at vi er...ja, novicer på området.
Anyways, fyret kører og tidligere omtalte behov er varmt vand i beholderen til 2 personer og varme i badeværelsesgulvet...ikke meget, men nok til at hjælpe med fugten.
Fyret har rigeligt at leve af, men ikke desto mindre slår brænderen fra og vi har efterfølgende et hyr med at få liv i det igen.
Nuvel, efter intens googlerier og timers søgning på de svenske fora (tilsyneladende er fyret ikke videre udbredt på den danske side af grænsen...ØV), kan jeg ikke komme det nærmere end at det skulle skyldes...en softwarefejl.
Den svenske løsning siger: Sluk på hovedafbryderen, vent et øjeblik og tænd så igen...ja ja, det virker da også...HVIS vel og mærke at kedlen er kommet under 40 grader!

Så vi gætter at det udelukkende er et indstillingsproblem - kedlen bliver for varm (den når over 90 grader selvom den vist nok er sat til 80?) og slår sikringen fra. Vi venter til kedlen er kølet af, dvs. ikke mere varme i gulvet (hvem der lige forstår det, når det via shunten gerne skulle ligge på ca 40-45 grader...hvad det da umiddelbart også ser ud til at gøre) og vandvarmeren må tage over for brugsvandet.

Ellers er det angiveligt et super-let fyr at have med at gøre...


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af Flunk » 16 maj 2011 12:42

Hvis temp når over 90 grader, er det vel overkogstermostaten der skal resettes?
Prøv evt at indstille driftstemp til 70 grader, så har du 10 grader mere at løbe på inden den slår fra, istedet for de 80 den står på nu.
Du kan også prøve at justere PID indstillingerne, så du ikke ryger så meget over set punktet.
Jeg ved ikke hvordan det gøres i din stoker, men det står sikkert i manualen
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af Landbo » 16 maj 2011 15:25

Flyttet fra anmeld dit anlæg.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af Klaus » 16 maj 2011 19:17

Lidt billeder og evt et link til producenten vil hjælpe.
Hvis jeres cirkulations står for lavt og der ikke er meget forbrug på huset er det ikke sikkert varmen bliver flyttet hurtigt nok over til VVB

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af pille bruger » 16 maj 2011 19:41

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af 2XHansen » 16 maj 2011 22:26

Bingo - det svarer til det der ses i første link.
Producentens web-side: ctcvarme.se

Tak for tips - vender tilbage med nyt i morgen

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af 2XHansen » 23 maj 2011 19:35

Flunk » 16 May 2011, 12:42 skrev:Hvis temp når over 90 grader, er det vel overkogstermostaten der skal resettes?
Prøv evt at indstille driftstemp til 70 grader, så har du 10 grader mere at løbe på inden den slår fra, istedet for de 80 den står på nu.
Du kan også prøve at justere PID indstillingerne, så du ikke ryger så meget over set punktet.
Jeg ved ikke hvordan det gøres i din stoker, men det står sikkert i manualen
...efter sygdom er man tilbage foran skærmen...og tak Flunk, du har formentlig ret.

Jeg afventede til kedlens temperatur nåede under 50 g før reset var muligt - og det satte så også gang i systemet igen (af tidligere ejer og montør lød anbefalingen "tag strømmen og reboot systemet").
Men som jeg stod der og gloede på displayet kom det pludselig til mig, lortet resetter jo alt hver gang man tager strømmen, dvs. tilbage til fabriksindstillingerne. Altså hver gang overkogertermostaten slog fra, tog jeg strømmen for at resette og driftindstillingen gik tilbage til 80 g i både keddel og fremledningstemp til gulvvarmen...og så ÅD den ellers piller.

Så nu har jeg droslet keddeltemperaturen til max. 50 g med en max fremledningstemp til gulvet på 45 g (og min 20 g) og gæt engang, så kører det sgu (ord tidligere kendt som bandeord).
Røggastemp ligger på 40-50 grader og forbruget er rimeligt...tror jeg nok...20-25 kg pr. uge (gæt)?

Måske er røggassen for kold, men har endnu ikke observeret løbesod eller anden fugt?

Endelig kan jeg tilføje og dermed give montøren ret, det ER tilsyneladende et low maintenance fyr. Det er selvfølgelig sagt med et vis forbehold, for jeg har endnu til gode at opleve kræet på fulde omdrejninger en kold vintermåned, men fortsætter det som nu, kan jeg kun anbefale det.

Og nu det dumme spørgsmål...hvad er PID indstillingerne Flunk?

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Re: CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af 2XHansen » 23 maj 2011 19:49

Klaus » 16 May 2011, 19:17 skrev:Lidt billeder og evt et link til producenten vil hjælpe.
Hmm...billedet er på vej (skal lige finde kameraet i flyttekassen :roll: ).
Producenten har jeg linket til tidligere i denne tråd, så der kan du finde mere info.
Klaus » 16 May 2011, 19:17 skrev:Hvis jeres cirkulations står for lavt og der ikke er meget forbrug på huset er det ikke sikkert varmen bliver flyttet hurtigt nok over til VVB
Tja, mht. cirkulationspumpen er jeg helt blank...er ikke helt sikker på der overhovedet er nogen ud over den der sidder på gulvvarmen, men det er jo et lukket system uden noget videre forbrug pt., så det afhjælper formentlig ikke noget videre?
Og når du siger flyttet til VVB, mener du så en ekstern beholder? Det er der nemlig heller ikke - der er "kun" den integrerede keddel på 150 l, og det er jo netop den, som jeg tror er den egentlige faktor i det her rod (se ovenstående svar til Flunk).

Under alle omstændigheder har du ret i, at der produceres for meget varme i forhold til forbruget, dvs. det er forhåbentligt ikke tilfældet længere...

sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af sjensen » 25 dec 2011 18:48

Hej 2X Hansen det kunde være godt at hører lidt om hvordan dit fyr ellers har kørt ind til nu. dels pga. der er så få af den type samt for at give en bredere vifte af viden til nye vælgere af pillefyr. Samt noget modspil til skotten. Da der er nogen af os som er mere dovne når der skal gøres rent i fyret. Har selv set noget på dit fyr på nettet, men har interesse vendt mod ekopower. der kan minde lidt om dit fyr. Så hvordan klare det ellers kørsel om sommeren.
Mvh.
sjensen

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

CTC EcoFlex 15 kW

Indlæg af 2XHansen » 27 dec 2011 08:40

Hej Sjensen
Siden overtagelsen i maj 2011 har vi haft behov for et par besøg af montøren (hjælp til indkøring og justering), men sådan er det vel når man kommer fra det "velsignede" fjernvarme til et nærmest fuldautomatisk fyr (og her er vi startet helt fra bunden med learning by doing...the hard way)?

Lad mig bare sige, at efter diverse nedbrud (der i virkeligheden skyldtes justering) og kondensproblemer da vi gik over på "vinter"-fyring (igen et indkørings-/justeringsspørgsmål), kan jeg nu med rimelighed godt udnævne EcoFlexen som et meget seriøst alternativ til skotten (om det overhovedet er en god ide at sammenligne lige de to fyr er så en helt anden snak).
Så søger man et fyr der tilnærmelsesvis er fuldautomatisk, som leverer varen når behovet er der, har LAVT forbrug og ikke behøver tømning + rens hver anden dag, så er det da klart noget man kan overveje. Nu er det så heller ikke et helt billigt fyr, så det skal man nok lige tage med i sine overvejelser.
Og så til det med forbruget...vi har haft glæde af fyret som eneste varmekilde til gulvvarme og forbrugsvand, og vi har siden maj og til udgangen af 2011 kun brugt 2 tons...og der er IKKE pyntet på tallene her...og vi fryser bestemt ikke. Dertil skal siges at alle rum kører og isoleringen på loftet er noget tyndt fordelt og helt manglende enkelte steder, så jeg kan da ikke andet sige at fyret kører FÆNOMENALT!
Vi renser røgkanaler 1-2 gange pr. 14 dage, afhængigt af vejr og aktuel røggastemp. Skuffen tømmes max. 1 gang pr. mdr., men den er nu aldrig fyldt.

I sommers kørte vi udelukkende på piller (og uanset hvad andre hardcore fyringsfolk herinde siger om det emne, så er det altså billigere end at køre på elpatronen til vores behov) og det kørte perfekt - rens+tømning 1 gang pr. mdr. men det kunne man godt strække længere hvis man tør.

Mvh og god jul
1 af de 2xHansen


Besvar