Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Sommerdrift
-
- Stoker XI
- Indlæg: 525
- Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
- Mit fyr: Biomax 10 compact
- Areal: 180
- Brændsel: Træpiller
- Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
- Modtaget likes: 2 gange
Sommerdrift
Hejsa
I morgen bliver min nye sommerdrift opsætning sat i drift. Sidste år lagde jeg på 6-10 kg pr. døgn. Håber på noget lidt lavere i år.
Ulempen ved drift sidste år var at ventil til vvb stod åben hele tiden, således cirkulationspumpen trak varme væk fra vvb, dette skulle være løst med termoaktuator på ventil.
Overvejer at ligge termoaktuator på DTO kontakt således der først åbnes til VVB sammen med cirkulationspume starter, dette kræver dog et ekstra kabel ude fra fyr og ind.
Opsætning i år bliver :
Elektronisk termostat i vvb der lavede tænd/sluk på styring til fyr og åbner ventil til VVB ( Termoaktuator )
DTO i kedel til at slukke cirkulationspumpe ved temp under 50 grader.
Min sommer opstilling sidste år var følgende :
Elektronisk termostat i vvb der lavede tænd/sluk på styring til fyr.
DTO i kedel til at slukke cirkulationspumpe ved temp under 50 grader.
I morgen bliver min nye sommerdrift opsætning sat i drift. Sidste år lagde jeg på 6-10 kg pr. døgn. Håber på noget lidt lavere i år.
Ulempen ved drift sidste år var at ventil til vvb stod åben hele tiden, således cirkulationspumpen trak varme væk fra vvb, dette skulle være løst med termoaktuator på ventil.
Overvejer at ligge termoaktuator på DTO kontakt således der først åbnes til VVB sammen med cirkulationspume starter, dette kræver dog et ekstra kabel ude fra fyr og ind.
Opsætning i år bliver :
Elektronisk termostat i vvb der lavede tænd/sluk på styring til fyr og åbner ventil til VVB ( Termoaktuator )
DTO i kedel til at slukke cirkulationspumpe ved temp under 50 grader.
Min sommer opstilling sidste år var følgende :
Elektronisk termostat i vvb der lavede tænd/sluk på styring til fyr.
DTO i kedel til at slukke cirkulationspumpe ved temp under 50 grader.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
-
- Stoker XI
- Indlæg: 525
- Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
- Mit fyr: Biomax 10 compact
- Areal: 180
- Brændsel: Træpiller
- Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
- Modtaget likes: 2 gange
Havde nu også DTO på cirkulation sidste år. Det jeg regner med der trækker lidt ekstra er den termoaktuator frem for et alm følerelement på VVB
Problemmet var jo at hvis jeg satte cirku til at stoppe under 50 grader så ville den trække varme ud ind til den stoppede. og fyret ville starte op og køre til 70 grader.
Prøver med flere Setpunkts til DTO for cirku uden held. Desuden ville jeg også gerne havde den til at levere spildvarmen efter VVB var varmet op i gulvvarmen i badeværelse.
Forventer meget af den termoaktuator ( Watts aktuator )
Problemmet var jo at hvis jeg satte cirku til at stoppe under 50 grader så ville den trække varme ud ind til den stoppede. og fyret ville starte op og køre til 70 grader.
Prøver med flere Setpunkts til DTO for cirku uden held. Desuden ville jeg også gerne havde den til at levere spildvarmen efter VVB var varmet op i gulvvarmen i badeværelse.
Forventer meget af den termoaktuator ( Watts aktuator )
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
- scotten
- Stoker IV
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
- Mit fyr: RTB 10 kw
- Areal: 144
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4270
- Årligt forbrug: 5 tons
- Givet likes: 4 gange
- Modtaget likes: 2 gange
sommerdrift på scotte
Hej
Jeg har et sommer-setup med to termostater på vvb, en justerbar slutter ved lav temperatur den starter fyret og slutter et relæ der starter cirk. pumpen, den anden bryder når temperaturen er oppe på den indstillede temp i vvb. forbrug cirka 3 kg om dagen.
Har lige monteret et ur der slutter (vinterdrift pumper og fyr kører) kl 22 og slukker igen kl 06 så der er lidt varme på om natten, lidt luksus men man er jo en ødsellars, der tror jeg på nuværende at forbruget havner omkring 6 kg om dagen.
Mit forbrug med pausefyring hele døgnet ligger på 9 kg pt. ca 40 grader til radiatorerne og varmt vand.
Kedlen er efterhånden også viklet ind i ledninger, med alt det wundergeil der er monteret, men os der mangler alt må jo lægge os i selen for at begrænse varmeudgifterne.
Jeg har et sommer-setup med to termostater på vvb, en justerbar slutter ved lav temperatur den starter fyret og slutter et relæ der starter cirk. pumpen, den anden bryder når temperaturen er oppe på den indstillede temp i vvb. forbrug cirka 3 kg om dagen.
Har lige monteret et ur der slutter (vinterdrift pumper og fyr kører) kl 22 og slukker igen kl 06 så der er lidt varme på om natten, lidt luksus men man er jo en ødsellars, der tror jeg på nuværende at forbruget havner omkring 6 kg om dagen.
Mit forbrug med pausefyring hele døgnet ligger på 9 kg pt. ca 40 grader til radiatorerne og varmt vand.
Kedlen er efterhånden også viklet ind i ledninger, med alt det wundergeil der er monteret, men os der mangler alt må jo lægge os i selen for at begrænse varmeudgifterne.
- scotten
- Stoker IV
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
- Mit fyr: RTB 10 kw
- Areal: 144
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4270
- Årligt forbrug: 5 tons
- Givet likes: 4 gange
- Modtaget likes: 2 gange
Jeg har blandesløjfe på til radiatorkredsen, udetemperaturstyret med en min temp på 40 grader.
Kredsen til vvb har kedeltemperaturen med en danfoss ravk til at styre temp i vvb.
VVb har jeg på på 55 normalt, men på sommerdrift kommer den ned omkring 40 grader før termostaten for lav temp starter fyret op, så stiger temp op til 55-60 grader igen så skal legionellalaerne nok forsvinde.
Der er cirkulation på det varme vand, så der undgås temperatur lagdeling af vandet i vvb
så er der også vamt vand med det samme man åbner hanen.
Cirk pumpen til det varme brugsvand er en up15-14 med indbygget termostat og ur så ikke der bliver pumpet mere end nødvendigt.
Mvh
Kredsen til vvb har kedeltemperaturen med en danfoss ravk til at styre temp i vvb.
VVb har jeg på på 55 normalt, men på sommerdrift kommer den ned omkring 40 grader før termostaten for lav temp starter fyret op, så stiger temp op til 55-60 grader igen så skal legionellalaerne nok forsvinde.
Der er cirkulation på det varme vand, så der undgås temperatur lagdeling af vandet i vvb
så er der også vamt vand med det samme man åbner hanen.
Cirk pumpen til det varme brugsvand er en up15-14 med indbygget termostat og ur så ikke der bliver pumpet mere end nødvendigt.
Mvh
- Claus Birth
- Supporter
- Indlæg: 1307
- Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
- Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
- Areal: 160+60m2
- Brændsel: Træpiller, blæst ind
- Fremviser gerne i postnummer: 4140
- Dagligt forbrug: godt 25kg.
- Årligt forbrug: ca.9 ton
- Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
- Givet likes: 14 gange
- Modtaget likes: 2 gange
- scotten
- Stoker IV
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
- Mit fyr: RTB 10 kw
- Areal: 144
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4270
- Årligt forbrug: 5 tons
- Givet likes: 4 gange
- Modtaget likes: 2 gange
Hej Claus
Jeg har to temperaturer på mit fremløb, en der varmer vvb op, den er lig med kedeltemperaturen. Den anden temperatur er til radiator kredsen,der bliver reguleret efter udetemperaturen vha en klimastat. noget styring med en motorventil der holder den nødvendige fremløbstemperatur, for at man kan holde varmen.
Fidusen er at man aldrig har varmere vand end absolut nødvendigt løbende rundt i huset og dermed ikke så stort varmetab, jeg har et minimum fremløb til radiatorerne på 40 grader det er nok der der opstår misforståelser.
Om sommeren er det 2 termostater i min vvb de starter og stopper for mit fyr, en der slutter når temperaturen i vvb er for lav, så starter fyret og cirkpumperne og kører indtil den anden termostat siger at nu er vandet varmt nok så stopper fyr og cirk.pumperne igen. Temperaturen i vvb kommer nok ned omkring de 45 grader før fyret starter, men kommer så op på 55-60 grader igen, så eventuelle legionella phelmonia skal nok forsvinde.
Der er et ur på der overstyrer termostaterne om natten, så kører fyret, så der er lidt varme i gulvet om morgenen, det er jo ikke så ringe endda.
Håber at dette belyser mit sommer-setup lidt bedre.
Mvh
Jeg har to temperaturer på mit fremløb, en der varmer vvb op, den er lig med kedeltemperaturen. Den anden temperatur er til radiator kredsen,der bliver reguleret efter udetemperaturen vha en klimastat. noget styring med en motorventil der holder den nødvendige fremløbstemperatur, for at man kan holde varmen.
Fidusen er at man aldrig har varmere vand end absolut nødvendigt løbende rundt i huset og dermed ikke så stort varmetab, jeg har et minimum fremløb til radiatorerne på 40 grader det er nok der der opstår misforståelser.
Om sommeren er det 2 termostater i min vvb de starter og stopper for mit fyr, en der slutter når temperaturen i vvb er for lav, så starter fyret og cirkpumperne og kører indtil den anden termostat siger at nu er vandet varmt nok så stopper fyr og cirk.pumperne igen. Temperaturen i vvb kommer nok ned omkring de 45 grader før fyret starter, men kommer så op på 55-60 grader igen, så eventuelle legionella phelmonia skal nok forsvinde.
Der er et ur på der overstyrer termostaterne om natten, så kører fyret, så der er lidt varme i gulvet om morgenen, det er jo ikke så ringe endda.
Håber at dette belyser mit sommer-setup lidt bedre.
Mvh
- Claus Birth
- Supporter
- Indlæg: 1307
- Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
- Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
- Areal: 160+60m2
- Brændsel: Træpiller, blæst ind
- Fremviser gerne i postnummer: 4140
- Dagligt forbrug: godt 25kg.
- Årligt forbrug: ca.9 ton
- Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
- Givet likes: 14 gange
- Modtaget likes: 2 gange
Hej Scotten!
Det lyder som en rigtig fornuftig styring du har, dog må jeg antage at du har en ekstra cirk.-pumpe ( 2-3 stk ialt) af ca. 500,- i driftomk. pr. år.
Legionella problemer skal du ikke være bange for med den opbygning.
En udetemp.-styret motorshuntventil til reg. af radiatorfremløbstemp. ret smart, hvad med gulvvarmekredsen et det direkte fra fyr til et shuntarragat for gulvvarme og dermed også et lavtemp. anlæg?
Hilsen
Claus Birth
Det lyder som en rigtig fornuftig styring du har, dog må jeg antage at du har en ekstra cirk.-pumpe ( 2-3 stk ialt) af ca. 500,- i driftomk. pr. år.
Legionella problemer skal du ikke være bange for med den opbygning.
En udetemp.-styret motorshuntventil til reg. af radiatorfremløbstemp. ret smart, hvad med gulvvarmekredsen et det direkte fra fyr til et shuntarragat for gulvvarme og dermed også et lavtemp. anlæg?
Hilsen
Claus Birth
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Selvgjort er ofte velgjort.
- scotten
- Stoker IV
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
- Mit fyr: RTB 10 kw
- Areal: 144
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4270
- Årligt forbrug: 5 tons
- Givet likes: 4 gange
- Modtaget likes: 2 gange
Hej igen
Jeg har 3 pumper kørende, så der ryger nogle kwh der, der er desuden tilsluttet en pc til at køre stokerkontrol den bruger også end del, så sammenlagt kunne jeg sikkert købe et tons piller mere om året, hvis der blev lavet et selvcirkulerende anlæg uden alt det wundergeil der med tiden har sneget sig ind i fyrrummet.Men det ville sgu da være kedeligt, men økonomisk og miljømæssigt korrekt.
Gulvvarmen er tilsluttet radiatorkredsen med fjvr termostatventiler på, det virker udmærket da fremløbstemperaturen aldrig bliver meget høj.
Så det næste må blive noget sol eller vindenergi til at producere strøm, det er sikkert også et spændende område.
Eller måske hvis man hæver kedeltemperaturen på scotten til en 500-800 grader må der kunne laves noget dampturbine, der kan lave nogle kwh.
Der skal nok lige en prop i sikkerhedsventilen inden jeg prøver.
Mvh
Jeg har 3 pumper kørende, så der ryger nogle kwh der, der er desuden tilsluttet en pc til at køre stokerkontrol den bruger også end del, så sammenlagt kunne jeg sikkert købe et tons piller mere om året, hvis der blev lavet et selvcirkulerende anlæg uden alt det wundergeil der med tiden har sneget sig ind i fyrrummet.Men det ville sgu da være kedeligt, men økonomisk og miljømæssigt korrekt.
Gulvvarmen er tilsluttet radiatorkredsen med fjvr termostatventiler på, det virker udmærket da fremløbstemperaturen aldrig bliver meget høj.
Så det næste må blive noget sol eller vindenergi til at producere strøm, det er sikkert også et spændende område.
Eller måske hvis man hæver kedeltemperaturen på scotten til en 500-800 grader må der kunne laves noget dampturbine, der kan lave nogle kwh.
Der skal nok lige en prop i sikkerhedsventilen inden jeg prøver.
Mvh