Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brændeovn og expansionsbeholder

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Hundested
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 maj 2011 12:25

brændeovn og expansionsbeholder

Indlæg af Hundested » 02 maj 2011 13:10

En brændeovn med vandtank kræver en åben exp.beholder. Nuvel, men hvem anbringer expansionsbeholderen direkte over brændeovnen? Og overløbet skal føres til gulv og ikke ud i det fri. Det kræves også, at sikkerhedsledningen fra ovn til beholder lægges med stigning. De fleste dykker afgangen fra ovnen til radiatorerne, som regel under gulv, og tilslutter sikkerhedsledningen et stykke længere henne ad røret, der altså er dykket, og fører det op til exp.beholderen, hvorfra overløbet da kan føres til et gulvafløb i bad eller køkken. Naturligvis skal der for at opnå cirkulation indskydes en pumpe. Men hvad så, hvis strømmen svigter, så får man et dampanlæg! Muligvis også med rørsprængninger til følge. Så spørgsmålet går ud på: Hvilke løsninger findes der?


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: brændeovn og expansionsbeholder

Indlæg af snubbi » 02 maj 2011 22:39

det er derfor der skal være åben exp.beholder eller en ubs anlæg på pumpen så den køre vider ved en strøm afbrydelse , eller begge dele.

Hundested
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 maj 2011 12:25

Re: brændeovn og expansionsbeholder

Indlæg af Hundested » 02 maj 2011 23:12

Naturligvis åben exp.beholder, som jeg også skrev. Godt nok kan man indkoble et nødstrømsanlæg, hvad jeg også har tænkt at gøre. Så er en fejl elimineret, men hvis det skulle ske en gang ad åre, at pumpen bliver defekt, får man alligevel et dampanlæg.

levi

Re: brændeovn og expansionsbeholder

Indlæg af levi » 02 maj 2011 23:17

Hundested » 02 May 2011, 23:12 skrev:Naturligvis åben exp.beholder, som jeg også skrev. Godt nok kan man indkoble et nødstrømsanlæg, hvad jeg også har tænkt at gøre. Så er en fejl elimineret, men hvis det skulle ske en gang ad åre, at pumpen bliver defekt, får man alligevel et dampanlæg.
Korrekt, - det er livsfarligt!

Eneste korrekte måde er ekspansionen placeret over brændeovnen, - og også den eneste måde der er lovlig.

Et nødstrømsanlæg nægter jeg at tro på du får "godkendt" som en sikkerhedsforanstaltning, - hvis anlægget koger, - så kommer problemet uanset om pumpen kører eller ej!

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: brændeovn og expansionsbeholder

Indlæg af Landbo » 03 maj 2011 00:07

Hundested skrev:En brændeovn med vandtank kræver en åben exp.beholder. Nuvel, men hvem anbringer expansionsbeholderen direkte over brændeovnen? Og overløbet skal føres til gulv og ikke ud i det fri. Det kræves også, at sikkerhedsledningen fra ovn til beholder lægges med stigning. De fleste dykker afgangen fra ovnen til radiatorerne, som regel under gulv, og tilslutter sikkerhedsledningen et stykke længere henne ad røret, der altså er dykket, og fører det op til exp.beholderen, hvorfra overløbet da kan føres til et gulvafløb i bad eller køkken. Naturligvis skal der for at opnå cirkulation indskydes en pumpe. Men hvad så, hvis strømmen svigter, så får man et dampanlæg! Muligvis også med rørsprængninger til følge. Så spørgsmålet går ud på: Hvilke løsninger findes der?
Hej.

Det er en intressant problematik, du der fremføre, da lovgivningen normalt ikke kan udføres i prakcis. :wink:

Personligt kunne jeg aldrig finde på og installere et sådanne djævelskab af et apparatur i min stue, da jeg før har set et hus rasseret af en sprængt gris med en alvorlig personskade til følge. Det skal dog siges at installationen ikke var helt efter bogen da sikkerhedsledningen sad ude i fyrrummet i den modsatte ende af huset.

En kombineret sikkerhedsledning og expangtionsstreng kan man normalt føre op på loftet til en expangtionsbeholder uden andre problemer end det synsmæssige. Der er jo intet i lovgivningen der forhindre to åbne expangtionsbeholdere på et anlæg. Mener bestemy også, det er lovligt at føre overløbet til den bare jord. Problemet består i og frostsikre afgangen/overløbet. Er det først frosset til, kan det meget let sige bum hvis ...... Jeg plejer normalt at råde folk til og installere en 1,5 bars sikkerhedsventil, så nær afgangen på kedlen det er muligt ved et åbent anlæg, hvis expangtionen/afløbet skulle gå hen og fryse. Med den bliver der jo også et problem, at komme af med vandet fra den i ens stowe eller få frostsikret afgangsrøret. :?

Ellers er der vel ikke andet end og råde folk til at tage benene på nakken, hvis ovnen begynder at sige underlige lyde eller hopper sært rundt. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar