Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Cylinderformet solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Cylinderformet solfanger

Indlæg af aagekold » 30 apr 2011 16:42

Hej herinde

Jeg er helt ny i "solfanger-faget", men har et spørgsmål efter jeg har gået og funderet lidt. Jeg har ikke så god mulighed for at placere en fanger på taget, men masser af plads på jorden. Da solen jo bevæger sig i løbet af dagen har jeg tænkt på hvorfor man ikke kan lave fangeren som en lodret cylinder med f.eks. 1-2 m i diameter i stedet for en plade? Vil det give for meget tab på "bagsiden" af cylinderen?

Jeg havde forestillet mig at vikle bløde kobberrør (men det bliver dyrt!) rund om en tynd alu plade, som jeg kunne have bøjet til en en cylinder. Så er spørgsmålet bare hvad jeg kan sætte uden på. Kan man ligeledes bukke en plade af 1mm polykarbonat? Jeg har ingen erfaring med dette materiale.

Findes der andre materialer en kobber, som var billigere og kunne anvendes?

Mvh Aage


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af Hr.Hansen » 30 apr 2011 19:22

Jeg tror ikke ideen er helt så god, du vil altid have 50% af cylinderen, som ikke får sol, og derfor bliver opvarmet af de resterende 50 %. Sammenlignet med en traditionel solfanger, tror jeg ikke virkningsgraden bliver lige så god.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af MichaelK » 30 apr 2011 20:04

Nej, så tror jeg det er bedre med et stativ, der drejer med solens vandring hen over himlen.
Det vil jo bevirke at solfangeren altid står vinkelret på solindfaldet og man vil få mest ud af
solenes varme.

Ellers kunne man jo gøre som de fleste. Man opsætter anlæget så det peger mod syd. :great:





Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af Zarge » 30 apr 2011 22:38

Er det ikke det der er fordelen ved vakumrør, at de pga den runde overflade "følger"solens vandring...?

x-tian
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 apr 2011 23:24
Mit fyr: Tempratec C1, modificeret EXA 20
Brændsel: Bio olie
Geografisk sted: Mors

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af x-tian » 30 apr 2011 23:01

polykarbonat skal bestilles i en udgave der kan bukkes og valses ellers "springer" det bare tilbage i dets oprindenetlige form desuden er det sindsygt dyrt.
Du kunne måske lege med et brændpunkt i et buet spejl /flere "små" spejle og så et enkelt vakumrør

Mvh


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af pelle » 01 maj 2011 10:39

MichaelK » 30 Apr 2011, 20:04 skrev:Nej, så tror jeg det er bedre med et stativ, der drejer med solens vandring hen over himlen.
Det vil jo bevirke at solfangeren altid står vinkelret på solindfaldet og man vil få mest ud af
solenes varme.

Ellers kunne man jo gøre som de fleste. Man opsætter anlæget så det peger mod syd. :great:





Mvh.
Ja,, enig med michael. Jeg tror det giver 20-30 % ekstra hvis man drejer med solen. men, det er jo dyrt at lave og endnu flere ting der kan dreje og bevæge sig endnu mere kan gå i stykker.
så lav et stativ med orintering mod syd og en hældning på ca. 60 grader fra vandret. Og lav så arealet 20-30 % større end du ellers havde tænkt dig. Det ville jeg gøre istedet for. :)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af aagekold » 01 maj 2011 11:26

Tak for de mange tips :)

Et sidste spørgsmål jeg også har tænkt på. Da det jo drejer sig om at få så meget solbelyst overflade + flade mod vandet som muligt, kan man så ikke i stedet for rør blot bruge to 0,6mm galvaniserede plader, som er holdt adskilt af af nogle 5mm profiler? Pladen mod solen skal selvfølgelig males sort og ved hjælp af yderligere profiler skal en glas eller polycarbonat plade lægges oven på igen for at isolere samt rockwool bats på bagsiden.

/Aage

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af pelle » 01 maj 2011 12:09

aagekold » 01 May 2011, 11:26 skrev:Tak for de mange tips :)

Et sidste spørgsmål jeg også har tænkt på. Da det jo drejer sig om at få så meget solbelyst overflade + flade mod vandet som muligt, kan man så ikke i stedet for rør blot bruge to 0,6mm galvaniserede plader, som er holdt adskilt af af nogle 5mm profiler? Pladen mod solen skal selvfølgelig males sort og ved hjælp af yderligere profiler skal en glas eller polycarbonat plade lægges oven på igen for at isolere samt rockwool bats på bagsiden.

/Aage
Teoretisk set.. Ja. Men, det er forbundet med flere ulemper.. Galv. duer ikke sammen med glykol. Glykolen opløser galverniseringen og det vil sætte sig som klumper og stoppe til. Sådan forholder det sig i hvertefald med rør. Jern er ingen god leder i forhold til alu og kobber. Ledetallet for jern er 56, for alu 175 men for kobber er ledetallet helt oppe på 360.
Hvis du vælger den model med tynde jernplader vil jeg lave åben eks. på solvarmeanlægget. Pladen skal støttes flere steder og svejses flere steder ellers vil det bule ud pga trykket.
Men, kan du fjerne det galv. ind mod vandsiden og lave det så det ikke kan bule ud og som et trykløst system. så ja.. men igen, ledetallet er ikke så højt som ved de andre metaller. men, det skal nok blive varmt alligevel..
men, kan du skaffe nogle offset alu-trykplader og noget 10 mm kobberrør. Skal jeg gerne hjælpe dig med hvordan sådan noget kan flekkes sammen.Hvis du vil til at bygge selv.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Re: Cylinderformet solfanger

Indlæg af aagekold » 01 maj 2011 14:57

Mange tak for dine råd, Pelle.

Ved materiale valg kunne man f.eks. bruge jernplader på bagsiden og kobber eller alu på forsiden, for at få det bedste for de billigste penge.
Men nu har jeg så også læst mig til at solvarme ikke er særligt anvendeligt til rumopvarmning om vinteren. Jeg troede faktisk det gav godt, så længe der var sol og at det var et spørgsmål om at have stort nok solfanger areal.

/Aage


Besvar