Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tilslutning af VVB til styringen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
levi

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af levi » 21 apr 2011 20:31

Scotte Kim » 21 Apr 2011, 20:26 skrev:Hej Max

Bare følg det de andre siger de har styr på det :)

Du kan faktisk ret nemt få en "rigtig" VVB prioritering ! Du kan selv sørge for installationen endda vil jeg mene :)

Den hvide termostat du har på PDF fil nummer 2 kan erstattes med en lille termomotor. Denne lille motor forbindes så til scotten og så sørger scotten for at åbne og lukke for ventilen. Det gør at din VVB kan køre op i temperatur til feks 55 og så falde langsomt til feks 40/42 grader og så lade op igen. Altså større udsving og færre starter. En sådan motorventil kan nok købes gennem hedestoker. DVcenter har dem ikke. Det er en Danfoss motorventil. Jeg har selv samme setup. Du er i øvrigt velkommen forbi for at se det. Jeg bor ca 10 km fra dig i Lyndby på vej mod kirke hyllinge. Skriv en PB hvis det har interesse med mobilnummer mv.

Se link til termomotor her:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2633

For at jeg eventuelt kan hjælpe med at finde frem til den rette motor så skal du afmontere den hvide termostat og tage nogle billeder med tommestok på billedet så jeg kan se bredden af den ventil som den hvide termostat sidder på.

For at ovenstående kan komme til at virke så skal du bruge en stor skruetræker og en lille skruetrækker.... dvs du sikkert kan selv :) Ledningen fra termomotoren skal monteres direkte i styreboks med lille skruetrækker og selve termomotoren skal monteres istedet for den hvide ventil med en større skruetrækker. Altså ingen ændring i rør mv. Det betyder at huset kører med når der er VVB prioritering men fyret stopper ikke før der ER varmt vand igen. Men VVB kører ikke alene som ville være perfekt. Det vil kræve endnu en termomotor som lukker for huset når den åbner for VVB. Der skal så købes endnu en termomotor og en ventil og skæres rør og fittings mv. Dvs noget større operation for nogle som os :)

Her er link til termomotor fra Danfoss:
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD.SA.P4.01.pdf
1 - Jo vi har også aktivatorer fra Danfoss, - bare ikke på hjemmesiden endnu :oops:

2 - Han kan IKKE montere en Danfoss aktivator på hans ventil, - han har en Fjvr ventil, - og der passer aktivatorerne desværre ikke på :cry:

/PÅSKE KRAM


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af Scotte Kim » 21 apr 2011 20:55

1 - det er måske efter jeg spurgte om i havde dem.... he he :) Jeg købte andet sted da i ikke havde dem på varelisten.

2 - nå men så skal ventilen også skiftes... Måske Levi kan lave et påske tilbud på ventil og termomotor? he he :)

Alternativt - Herunder er link hvor du kan du købe en anden termomotor (også kaldet termoaktuator) Du skal så også købe en ventil som passer og dvs din investering her kommer til at blive ca 400 kr. Derudover skal du også skifte ventilen men der skal ikke skæres i rør....
http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=6 ... cts_id=450

levi

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af levi » 21 apr 2011 22:56

Scotte Kim » 21 Apr 2011, 20:55 skrev:1 - det er måske efter jeg spurgte om i havde dem.... he he :) Jeg købte andet sted da i ikke havde dem på varelisten.

2 - nå men så skal ventilen også skiftes... Måske Levi kan lave et påske tilbud på ventil og termomotor? he he :)

Alternativt - Herunder er link hvor du kan du købe en anden termomotor (også kaldet termoaktuator) Du skal så også købe en ventil som passer og dvs din investering her kommer til at blive ca 400 kr. Derudover skal du også skifte ventilen men der skal ikke skæres i rør....
http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=6 ... cts_id=450
Vi får jo hele tiden nye ting i sortimentet icon_cheesygrin.gif

Ja ventilen skal desværre skiftet i samme ombæring :(

-Max-
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- » 21 apr 2011 23:05

Hej Kim
tak for tilbuddet, men inden jeg går igang med det helt stor skal jeg lige lave lidt benarbejde igennem denne glimrende forum.

Nu kan jeg se at levi afslå den metode du nævnte, og det næste du nævner syntes jeg lyder lidt for meget i omkostning.

jeg ved at KTY-føler kan skaffes billigere andre steder, men hvis jeg kan får fyret til at agere på varm vand behovet samtidig med at jeg kan benytte mig af sommer stop (hvilke jeg ikke gør pt), og vejre kompensering, så vil jeg gør det hurtigst mulig.

Det vil så være at smutte forbi dansk vvs center i roskilde på lørdag og se om de har en af de temperatur føler hjemme, som jeg købte til vejre kompensering.

og montere det på i bunden som levi siger, og tilslutte den til T4-T på styringen.

Så burde jeg være kørende hvor fyret prioritere vandet over sommerstop og vejre kompensering uden at skulle montere 3 vejs ventil, hvis jeg har forstået det hele, ikke sandt?
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af Scotte Kim » 22 apr 2011 07:23

Det er korrekt forstået.

Uden den lille termomotor så vil du få et system som beder om varme mange gange i døgnet = mange opstarter. Ved at skifte ventilen og sætte en lille termomotor på så kan du mårske nøjes med 2-4 opstarter i døgnet afhængig af varmtvandforbrug. har i feks børn mv som bruger ekstra.

Prøv at se mine grafer. Her kan du se at der går lang tid før den laver varme til vvb. Der kan godt gå 8 timer mellem opstarter og mere endnu over natten. Det vil dit system ikke gøre da VVB vil åbne og så "tapper" du varmen fra VVB over i kedelvandet.

Du bør som minimum sætte din pumpe til at køre via fyret hvis den ellers ikke gør det allerede?


-Max-
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- » 22 apr 2011 09:30

Uden den lille termomotor så vil du få et system som beder om varme mange gange i døgnet = mange opstarter.

god pointe, var ikke opmærksom på det.
læste lige forslagene igennem, og er nød til at spørge igen. Tidligere skrev du:
For at ovenstående kan komme til at virke så skal du bruge en stor skruetræker og en lille skruetrækker.... dvs du sikkert kan selv Ledningen fra termomotoren skal monteres direkte i styreboks med lille skruetrækker og selve termomotoren skal monteres istedet for den hvide ventil med en større skruetrækker. Altså ingen ændring i rør mv. Det betyder at huset kører med når der er VVB prioritering men fyret stopper ikke før der ER varmt vand igen. Men VVB kører ikke alene som ville være perfekt. Det vil kræve endnu en termomotor som lukker for huset når den åbner for VVB. Der skal så købes endnu en termomotor og en ventil og skæres rør og fittings mv. Dvs noget større operation for nogle som os

Altså det du siger her. med fed skrift er:
1) at hvis jeg køre med sommerstop, vejre kompensering og urstyring til det, og har sat denne første ventil du nævner, så vil fyret IKKE starte alene hvis der mangler varmt vand i VVB?

2) eller siger du blot at når fyret starter fordi der mangler varmt vand, så vil den også varme resten af systemet op?

3) det understreget; og hvis den så ikke skulle varme hele systemet op, så skulle der gøres sådan?
Nogen ideer om hvad sådan et indgreb kan koste? tænker på hvis en fag mand skal gøres det, 1 times arbejde plus moms?
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af Oldgaard » 22 apr 2011 10:09

Max, hvis du vil havde det lavet sådan at fyret kun kører når varmvandsbeholderen kalder på varmt vand. så skal du bruge et vvb prioriterings kit
http://dvcenter.dk/index/scotte-tilbehoer-1764#p38666 du finder det lidt nede på siden

ang. pris på arbejdet, så er det næsten umuligt for os at sætte kr på, da det kommer meget an på hvordan dit anlæg er skruet sammen, men prøv at tage fat i Søren http://energimontering.dk og hør ham ad.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

-Max-
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- » 22 apr 2011 10:36

Hej Oldsgaard
tak for dit indlæg. Jeg var godt klar over det mulighed med prioriterings kit. Men jeg lavet tråden i håb om at finde ud af om jeg kan have fyret til at starte når der er behov for varmt vand uden at skulle investere i kittet.

Nu viser det sig at jeg har 2 muligheder :shock:

Jeg skal bare lige have afklaret nogen ting, så tror jeg jeg tager enten levi's eller scotte kims forslag.
Nu når jeg tænker lidt over det, er det ikke sååå nødvendigt at kun prioriterer VVB.
Den sidder trods alt ret tæt op ad fyret.
Vi skruer bare ned på samtlige termostatter herhjemme, og må leve med at den varmere systemet op.

Jeg fjerne lige det med fag mand og montering af ekstra rør.
arrrr, det kan jeg ikke! :x


@Scotte kim: glem no. 3 i mit indlæg længere oppe! Kan ikke editere det væk.
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af Scotte Kim » 23 apr 2011 22:20

Nr 1 - Forkert. VVB er nummer 1 i prioriteringsraæækefølgen. Eneste ting der kan stoppe VVB prioritering er hvis du slukker strømmen :)

Nr 2 - korrekt. Det vil sige at hvis du slukker for varmen så godt du nu kan i huset. Dvs alle termostater på nul så kører det kun med minimalt. HAr du en pumpe der alene sender vand rundt i huset og en til VVB?

Nr 3 - (alligevel...) Det er relativt simpelt at lave for en VVS'er. Ved VVB skal en ventil skiftes og en termomoter sættes på. Simpelt arbejde. Vand skal dog af system. Ingen rør skal skæres. Næste termomotor skal der skæres en rørstump af og en ventil sættes ind. Der skal bruges lidt fittings og en termomotor skal så monteres. Mon ik det tager en fagmand en times tid i alt? Det burde ikke tage ham mere :)

Når der er VVB prioritering så lukkes der for huset og åbnes for VVB. Når VVB er varm så åbnes der for huset og lukkes for VVB. Det trækker INGEN strøm uden VVB prioritering da den ene motor er NC og den anden NO. Hvilket er "normally open" og "normally closed". Ved VVB prioritering sendes strøm til NC så den åbner og strøm til hus motor som er NO så den lukker. smart.

Rene`larsen (bruger herinde) er VVS'er og kommer fra Kirke Hyllinge egnen. Ham kan du måske lave en "aftale" med om en "effektiv" montering? :)

PS - det med VVB kittet kan du ikke liiige bruge da den ikke kan monteres som dine rør er lavet. Dvs fagmand og flere fittings. Det skulle være tænkt ind fra start af. De små termomotorer synes jeg er smartere? det er bare min mening.

-Max-
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- » 24 apr 2011 02:14

Scotte Kim » 23 Apr 2011, 22:20 skrev:Nr 1 - Forkert. VVB er nummer 1 i prioriteringsraæækefølgen. Eneste ting der kan stoppe VVB prioritering er hvis du slukker strømmen :)
fint! det var også det jeg kom frem til i min egen verden :great:

Nr 2 - korrekt. Det vil sige at hvis du slukker for varmen så godt du nu kan i huset. Dvs alle termostater på nul så kører det kun med minimalt. HAr du en pumpe der alene sender vand rundt i huset og en til VVB?
Det er sådan set også sådan det er nu, bortset fra at jeg skal styre det manuelt.
Pt. er dog rart at have lidt gulvvarme til nogen timer inden man går til ro.
Se fyr_1 PDF filen. Har en smedegård pumpe som er tilsluttet styringen, og starter/stopper auto. med fyret.

Nr 3 - (alligevel...) Det er relativt simpelt at lave for en VVS'er. Ved VVB skal en ventil skiftes og en termomoter sættes på. Simpelt arbejde. Vand skal dog af system. Ingen rør skal skæres. Næste termomotor skal der skæres en rørstump af og en ventil sættes ind. Der skal bruges lidt fittings og en termomotor skal så monteres. Mon ik det tager en fagmand en times tid i alt? Det burde ikke tage ham mere :)

Når der er VVB prioritering så lukkes der for huset og åbnes for VVB. Når VVB er varm så åbnes der for huset og lukkes for VVB. Det trækker INGEN strøm uden VVB prioritering da den ene motor er NC og den anden NO. Hvilket er "normally open" og "normally closed". Ved VVB prioritering sendes strøm til NC så den åbner og strøm til hus motor som er NO så den lukker. smart.

Rene`larsen (bruger herinde) er VVS'er og kommer fra Kirke Hyllinge egnen. Ham kan du måske lave en "aftale" med om en "effektiv" montering? :)

PS - det med VVB kittet kan du ikke liiige bruge da den ikke kan monteres som dine rør er lavet. Dvs fagmand og flere fittings. Det skulle være tænkt ind fra start af. De små termomotorer synes jeg er smartere? det er bare min mening.
jeg tror at den ide parkere vi indtil videre.
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.


Besvar