ÆÆÆhh hvad for noget???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af majland »

En anden hypotese - mon det er gennemstrømnings-vandvarmere de vil have forbudt ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Flemming DJ »

... eller installationer, hvor brugsvandet varmes op af fjernvarmevandet i en varmeveksler???

Levi> Da jeg havde fjernvarme, var min afkøling om sommeren (brugsvand via veksler) da væsentligt bedre end min vinterafkøling, når huset også fik varme (via deres egen veksler)? Det undrer mig, at du siger det modsatte?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi »

Flemming DJ » 21 Apr 2011, 11:54 skrev:... eller installationer, hvor brugsvandet varmes op af fjernvarmevandet i en varmeveksler???

Levi> Da jeg havde fjernvarme, var min afkøling om sommeren (brugsvand via veksler) da væsentligt bedre end min vinterafkøling, når huset også fik varme (via deres egen veksler)? Det undrer mig, at du siger det modsatte?
Havde du en trykdiff. på dit anlæg ?, - det kunne godt tyde på en sådan var sparet væk :(
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af kadett 76 »

tjae, arbejder ved esbjerg forsyning og vi eksperimenterer med det samme, tror avisen har rodet lidt i det, tror de i første omgang mener brugsvandscirkulation, men det med elopvarmet vand rodes der også med da vekslere kræver større flow og dermed større rør end vvb, de har også en høj spidsbelastning som gør at vi skal reagere ekstremt hurtigt med højere produktion om morgenen når mange folk går i bad, nye vekslere kan fint holde afkøling ved sommerdrift, vekslere har heller ikke noget problem med legionella da bakterierne kun ophobes ved længere tids stilstand og det er det ikke i en veksler (nogen nye typer gasfyr kører også med lav vvb temperatur og gennemvarmer så vandet til 70 grader 1 gang om ugen, det fjerner også legionella problemet), men en vvb er billiger i drift for os (forsyningen) men vil så have høj temp for at undgå bakterier, derfor rodes der med noget vvb med el hjælp, så kan der bruges små rør, lavt drivtryk og lav temperatur fjernvarme = penge i lommen, men vekslere bliver også forbedret meget hurtigt pt. så tag det bare helt roligt lige nu
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af kadett 76 »

æh levi, når huset bruger veksler til rumopvarmning (eget anlæg med pumpe) skal der ikke nødvendigvis være en trykdifferens, men et sådan anlæg skal justeres ved udetemperaturændringer for at køre optimalt og det bliver de ikke, derfor er det meget bedre at konvertere dir direkte anlæg med trykdifferens og forindstillede ventiler da der så ikke skal stilles på noget mere, ikke mange fjernvarmekunder gider at sætte sig ind i deres anlæg (bruger faktisk meget af arbejdstiden ved forsyningen på netop afkølingsbesøg og den type med eget anlæg er en storsynder)

levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi »

kadett 76 » 24 Apr 2011, 00:32 skrev:æh levi, når huset bruger veksler til rumopvarmning (eget anlæg med pumpe) skal der ikke nødvendigvis være en trykdifferens, men et sådan anlæg skal justeres ved udetemperaturændringer for at køre optimalt og det bliver de ikke, derfor er det meget bedre at konvertere dir direkte anlæg med trykdifferens og forindstillede ventiler da der så ikke skal stilles på noget mere, ikke mange fjernvarmekunder gider at sætte sig ind i deres anlæg (bruger faktisk meget af arbejdstiden ved forsyningen på netop afkølingsbesøg og den type med eget anlæg er en storsynder)
Kadett, - der blev skrevet BRUGSVANDSVEKSLER, - og ikke CENTRALVARMEVEKSLER.

På fjernvarmen INDEN veksleren, - kan man altid med stor fordel montere en trykdiff. da denne sørger for trykudligning henover veksleren, - og dermed kan nedsætte flowet så afkølingen bliver større :great:

Jeg er udlært i et af danmarks ældste fjernvarmeområder (Fredericia) - og jeg vil til enhver tid anbefale en trykdiff. på fjernvarmesiden (Uanset hvilken veksler type man har), - det giver en kanon reguleringsmulighed, - og man kan drosle flowet, - så ens afkøling bliver langt bedre :great:

På DIREKTE fjernvarme er det et absolut MUST at have en trykdiff. - men igen, - direkte anlæg vil jeg slet ikke anbefale!

Forøvrigt er jeg HELT enig i at kunder der har fjernvarme ikke er gode til deres anlæg, - men igen, - der er heller ikke nogen der informerer dem om hvordan de kan optimere deres anlæg!

Der kan gøres RIGTIG mange ting for at få et 100 procent veldrejet fjernvarmeanlæg, - bla. som du selv er inde på, - termostatventiler med flowregulering (RA-FN) - og som jeg skriver, - en tryk diff. - de 2 ting sammen, - kan gøre underværker :great:
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Flemming DJ »

Levi> Jeg skriver sådan set både om veksler til brugsvand og centralvarme, hvis det er mit indlæg, du refererer til. :)

Citat: "Da jeg havde fjernvarme, var min afkøling om sommeren (brugsvand via veksler) da væsentligt bedre end min vinterafkøling, når huset også fik varme (via deres egen veksler)?"

At jeg så også husker fænomenet fra et direkte anlæg kun med brugsvandsveksler, er bare yderligere brænde på bålet. :D

Hvis en trykdifferensudligner er en ventil placeret ml. fjernvarmens frem- og returløb som en slags "genvej" for vandet, så var der sådan en på toveksleranlægget.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi »

Flemming DJ » 26 Apr 2011, 11:11 skrev:Levi> Jeg skriver sådan set både om veksler til brugsvand og centralvarme, hvis det er mit indlæg, du refererer til. :)

Citat: "Da jeg havde fjernvarme, var min afkøling om sommeren (brugsvand via veksler) da væsentligt bedre end min vinterafkøling, når huset også fik varme (via deres egen veksler)?"

At jeg så også husker fænomenet fra et direkte anlæg kun med brugsvandsveksler, er bare yderligere brænde på bålet. :D

Hvis en trykdifferensudligner er en ventil placeret ml. fjernvarmens frem- og returløb som en slags "genvej" for vandet, så var der sådan en på toveksleranlægget.
Det lyder til du havde en trykdiff. - og så ligger forklaringen der at du kunne holde en ordentlig afkøling, - også om sommeren :)

Jeg tror jeg roder lidt rundt i den tråd her efterhånden, - vi kommer jo vidt omkring, - så jeg har vist mistet overblikket :oops:

Besvar