Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ÆÆÆhh hvad for noget???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Landlyst » 15 apr 2011 22:52

Ummidelbart vil jeg tro det her handler om afkøling.

Hvis man ikke har nok afkøling på anlægget, - så bliver man straffet, - og fjernvarmeværket får for varmt vand retur.

Hvis man KUN har cirkulation på sin beholder/veksler til brugsvand, - så er afkølingen ikke god, - da fjernvarme har en meget høj flow hastighed.

Problemet er nok at fjernvarmeværkerne gerne vil lukke mere ned i sommermånederne, - så deres driftsøkonomi bliver bedre, - og deres kedler får bedre vilkår.

Det er ihvertfald den eneste logiske forklaring jeg lige kan se, - og hvis det er det der er årsagen, - så syntes jeg tiltaget er godt!

Istedet for el til varmt vand om sommeren, - ligger den jo lige til højrebenet at få installeret solvarme!
Ja det er jo for at kunne sænke fremløb fra værket med ca 10 grader.... Men Er det ikke lige til den grove side at sige til folk at i bor i et område med fjernvarme tvang men i skal forresten selv finde ud af at lave varmt vand?? Jeg ville dælme godt nok eksplofandenrandedere hvis jeg blev pålagt at skulle ha fjernvarme og fastafgift og så lige skulle finde en alternativ kilde til varmt vand også men som man højest sandsnligt jo ikke må koble på centralvarmen og udnytte overskudet til varme..... :shock: Det er ligesom der min film knækker helt...


levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi » 15 apr 2011 22:56

Fjernvarmen kan ikke nægte dig solvarme, - jeg tror faktisk det tiltag (Hvis jeg forstår det korrekt) - gør det billigere for kunder at have fjernvarme, - NETOP fordi det er i sommerhalvåret at fjernvarme er dyrest.

Forestil jer at varmeværkerne kan lukke 30 procent ekstra ned i sommerhalvåret pga. dette tiltag, - sikke en besparelse man vil opnå i udledningen af co2, - og så især hvis kunder hopper på solvarme, - det vil da være kanon!

Ummidelbart kan jeg kun se positive ting i dette tiltag.

Kunden sparer penge på sigt (Hvis han handler korrekt) - og co2 udledningen falder drastisk, - kan det være bedre ?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Landlyst » 16 apr 2011 13:26

Fjernvarmen kan ikke nægte dig solvarme, - jeg tror faktisk det tiltag (Hvis jeg forstår det korrekt) - gør det billigere for kunder at have fjernvarme, - NETOP fordi det er i sommerhalvåret at fjernvarme er dyrest.

Hmmm... måske i en perfekt verden... :shock:

Forestil jer at varmeværkerne kan lukke 30 procent ekstra ned i sommerhalvåret pga. dette tiltag, - sikke en besparelse man vil opnå i udledningen af co2, - og så især hvis kunder hopper på solvarme, - det vil da være kanon!

Njae... sammen faste afgift, der udover en investering i et anlæg mere med vedligeholdelse. og så skulle det jo ikke undre mig at man gik hen og finder ud af at der bliver lavet for meget "privat varme" så at værket kommer til at få en dårlig drift = dyrere Kwh fjernvarme

Ummidelbart kan jeg kun se positive ting i dette tiltag.

Kunden sparer penge på sigt (Hvis han handler korrekt) - og co2 udledningen falder drastisk, - kan det være bedre ?

Hvis det bare ender sådan så er det godt men har godt nok min tvivl om at det er sådan... Og der står jo vvb med ledning, det læser jeg som til strøm og det er da ikke just smart...

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af majland » 17 apr 2011 22:20

Nu faldt 10øren.

I mange installationer cirkulerer der jo vamt vand igennem vvb'en uanset om den har behov for det eller ej. En simpel ventil foran og man kan stopper cirkulationen når vvb'en er varm nok ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi » 18 apr 2011 00:19

majland » 17 Apr 2011, 22:20 skrev:Nu faldt 10øren.

I mange installationer cirkulerer der jo vamt vand igennem vvb'en uanset om den har behov for det eller ej. En simpel ventil foran og man kan stopper cirkulationen når vvb'en er varm nok ....
På fjernvarme pisker vandet IKKE igennem en beholder uden der er behov, - jeg vil vove den påstand at 99.9 procent af alle fjernvarme installationer i DK er udført korrekt (Der er rimelig god kontrol) - så jeg vil vove den påstand der ALTID er en RAVK eller en AVTB på varmtvandsbeholderen/Veksleren til brugsvand (Denne forhindrer cirkulation når beholder/Veksler ikke kalder på varme....).

Der hvor problemet i mine øjne opstår, - er når der IKKE er forbrug på installationen, - og fjernvarmen skal varme alle deres rør i jorden op - blot for at levere varme til brugsvand, - det medfører et GASTRONOMISK konvekstionstab på installationen (Både fjernvarmens, - og kundens) - dette tab skal dækkes ind, - og det bliver det ved at prisen på fjernvarme stiger.

Hvis dette tiltag (Som jeg læser det) - bliver en realitet, - vil jeg anslå at fjernvarmen vil falde til det halve i afgift, - hvilket på sigt vil være en kæmpe gevinst for kunderne, - og en kæmpe gevinst co2 mæssigt!

Igen, - jeg læser dette tiltag som en meget positiv ting, - og hvis min fortolkning er korrekt, - vil jeg sige det var på TIDE man fik løst "sommerproblemet" :great:

Selv deres forslag om at køre el på beholderne om sommeren er bedre end at bruge fjernvarme, - og formentlig langt billigere - solvarme er naturligvis det absolut bedste....


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Bigfoot » 18 apr 2011 06:02

ang den problemstilling med at have solvarme, sammen med sit fjernvarme.
Jeg ved at her i området, da taler man om at man kan komme gratis på fjernvarmenettet, uden tilslutningsafgift, hvis man melder sig til nu her.
Men de stiller samtidig krav til nye og nuværende kunder, om at man ikke må have yderligere varmekilder, ud over en brændeovn.
Så hvis vvb skal køre på delvis el, så bliver ideen omkring fjernvarmen da pludselig en anelse dyrere end først antaget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi » 18 apr 2011 09:32

Bigfoot » 18 Apr 2011, 06:02 skrev:ang den problemstilling med at have solvarme, sammen med sit fjernvarme.
Jeg ved at her i området, da taler man om at man kan komme gratis på fjernvarmenettet, uden tilslutningsafgift, hvis man melder sig til nu her.
Men de stiller samtidig krav til nye og nuværende kunder, om at man ikke må have yderligere varmekilder, ud over en brændeovn.
Så hvis vvb skal køre på delvis el, så bliver ideen omkring fjernvarmen da pludselig en anelse dyrere end først antaget.
Varmtvandsbeholderen skal jo kun køre på el om sommeren, - og det tror jeg faktisk vil blive billigere end fjernvarme icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Bigfoot » 18 apr 2011 12:22

levi » 18 Apr 2011, 09:32 skrev: Varmtvandsbeholderen skal jo kun køre på el om sommeren, - og det tror jeg faktisk vil blive billigere end fjernvarme icon_cheesygrin.gif
herovre koster det altså ikke mere end 7000 kr for et 130kvm hus, fuldt opvarmet med fjernvarme. inkl varmt vand og alt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af levi » 18 apr 2011 13:04

Bigfoot » 18 Apr 2011, 12:22 skrev: herovre koster det altså ikke mere end 7000 kr for et 130kvm hus, fuldt opvarmet med fjernvarme. inkl varmt vand og alt.
Jo jo, - der er områder hvor prisen er god, - men man skal nok se det som et "lands projekt" - Så i det store hele bliver det billigere :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: ÆÆÆhh hvad for noget???

Indlæg af Landlyst » 18 apr 2011 21:34

Jeg ka altså stadig ikke se at det skal være en go fidus at bruge el til opvarmning, og når at et jordvarme anlæg ka levere varmt brugsvand, så må man sgu (undskyld mit franske) også kunne gøre det selv om fjernvarmen sænker temp lidt????? Eller alternativt, timer til legionella sikring (må være det der er problemet) ??


Besvar