Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse af scotte pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af percy » 18 apr 2011 07:42

Hvor meget har kommunen (teknisk forvaltning) at skulle have sagt ved køb af eks. et scotte pillefyr ? Er det i sidste ende ikke skorstensfejreren der skal godkende fyrrummet ? og derefter informere kommunen om at der er etableret nyt godkendt fyrrum.
Tror sgu det er en krakilsk forvaltning i min kommune, de vil sgu ha div. godkendelser på fyret. icon_cheesygrin.gif

Eller er det bare sådan det skal være.


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af Emborg41 » 18 apr 2011 09:29

Hej Percy

I mit tilfælde er det KUN skorstensfejeren der har været inde over installationern.

Hvorfor er kommunen i det hele taget "informeret" ?


Peter

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af tvivleren » 18 apr 2011 11:24

percy » 18 Apr 2011, 07:42 skrev:Hvor meget har kommunen (teknisk forvaltning) at skulle have sagt ved køb af eks. et scotte pillefyr ? Er det i sidste ende ikke skorstensfejreren der skal godkende fyrrummet ? og derefter informere kommunen om at der er etableret nyt godkendt fyrrum.
Tror sgu det er en krakilsk forvaltning i min kommune, de vil sgu ha div. godkendelser på fyret. icon_cheesygrin.gif

Eller er det bare sådan det skal være.

de synes nok at det er for godt til at være sandt, hvad siger fejer
de kan da bare gå på nettet og finde dem hvis de vil have dem

Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af percy » 18 apr 2011 13:00

Ja det undrer også mig. Nå men fejeren siger at det er ham der indberetter til kommunen. Det var et tvivlsspørgsmål jeg havde i forbindelse med at jeg ville høre om muligheden for at afmelde naturgas og om der var nogle restriktioner fra kommunens side i denne forbindelse. Heraf kommer deres interesse for at vide hvilket pillefyr det skulle være. måske også lidt uviddenhed fra deres side mht hvem der godkender det tekniske (fejeren) til sidst.

Nå men jeg har ikke hørt fra TF siden

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af Birch-Nielsen » 19 apr 2011 21:55

Hej Percy

Jeg har været gennem samme "mølle" som den du åbenbart oplever. Det der kan være med kommunen er, at der faktisk i deres lokalplan KAN ligge noget med en servitut/klausul omkring anvendelsen af naturgas. Mao, så kan der være tvungen aftagelse af naturgas - det er der flere steder i den by jeg bor, hvilket vil sige, at de mennesker der bor her er stavnsbundne mht. valg af varmekilde :evil: . Hvis du er på nippet til at gå fra naturgas til pillefyr (har du allerede istalleret?) så skal du undersøge i TF om der står noget om anvendelse af naturgas i deres lokalplan for din matrikel. Hvis der så ikke gør det (det kan de nemt svare dig på telefonisk..og hvis den er krakilsk: så skriftlig - så er DU også sikker!!) så Googler du lige ind på Tinglysningsretten (her kan også ligge noget på din ejendom uden du måske lige er klar over det!), trykker Selvbetjening, finder Attester og Kopier, finder Tingbogen, og så bestiller du et elektronisk eksemplar af Tingbogen på din matrikel (50,- tror jeg nok) som du printer ud, scanner ind og sender til TF. Så er der ikke mere pjevs med dem. Resten tager fejer sig af. DOG lige med den eneste undtagelse, at du - når du skifter varmekilde - selv skal ændre din BBR. Gør du også over nettet.

Håber det kunne hjælpe.

Mvh Folke


Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af percy » 19 apr 2011 22:08

Hey Folke

Ja du har ret i at det engang imellem kan være kryptisk og at det er godt at have lavet lidt research inden man køber div. grej. Heldigvis har jeg lavet denne manøvre og kontaktet gazz selskabet som kunne fortælle mig at der ikke var/er tilslutningspligt for vores husstand, heldigvis.
Så nu er det fejeren som er informant fremover ;-)

Percy

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Godkendelse af scotte pillefyr

Indlæg af Birch-Nielsen » 20 apr 2011 08:25

Hej Percy

Jeg kontaktede også mit (nu heldigvis tidligere) gasselskab - HNG (Tidl. Naturgas Midt-Nord) men de havde ikke adgang til lokalplanen i min kommune, så dit gasselskab må være bedre informeret end tilfældet var for mig. Jeg blev også rådet til af kommunen (TF) selv at sørge for en kopi af tinglysningsbogen (for at være HELT sikker) men praksis er jo nok forskellig fra kommune til kommune. Men husk lige det med BBR, for det skal du selv sørge for - det gør fejer ikke.

Mvh Folke


Besvar