Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Indlæg af Flemmingth » 09 apr 2011 00:06

Normal opfyring med brænde:
[*]Lægger brænde i siderne (øverste kammer) så der dannes en aflang tragt ned mod dysen.
[*]Stikker en fidibus gennem dysen (Fidibus= avisside løst sammenrullet)
[*]8-9 sammenkrøllede avissider ovenpå dyse/fidibus.
[*]Småt letantændeligt brændsel ovenpå avispapiret.
[*]Fylder op med brænde og lukker.
[*]Antænde fidibus i nederste kammer.
Denne fremgangsmåde virker 99 gange ud af 100 (så'n ca.) for mig. Når det undtagelsesvis svigter, får den med gasbrænder op gennem dysen til L..... er ordentlig antændt :evil:
Afhængigt af brændets kvalitet og kløvning, tager det 10-20 minutter før glødemængden er tilstrækkelig til at etablere en fornuftig flamme fra dysen når nederste låge lukkes og blæseren startes.

Nu hvor Peter Falck briketterne var modtaget skulle der rigtigt prøvefyres.
Opfyring som normalt, blot med briketter i stedet for brænde, velvidende at briketternes udvidelse ved opvarmning kunne give problemer. 48 kg ialt.

Havde en formodning om, at briketterne var hurtige til at give gas nok til en ordentlig flamme, så lågen blev lukket og blæseren startet efter 5 minutter. Aldrig før har Vigas'en fået sig sådan et knald :oops: En røggaseksplosion så jeg lige følte behov for at inspicere røgrør og skorsten. Eneste "skade" var at lidt tætningsmateriale var blæst ud ved røgrøret.
Læring nr. 1: Briketter afgiver meget hurtigt meget gas.

Ud at se på skorstenen. Ingen synlig røg og damp. Med brænde er der normalt lidt røg og damp en ½ times tid efter flammen er antændt.
Læring nr. 2: Briketter brænder rent fra start.

Opvarmning af kedlen gik extremt hurtigt. Så hurtigt at styringen i løbet af meget kort tid modulerede blæseren ned på minimum for ikke at skyde over setpunktet (80 gr.) Efter et stykke tid havde kedlen fundet sig til rette ved 80 gr., med blæseren på ca. 55%.
Cirk.pumpen er justeret til ca. 60% på trin 3. Med brænde får det blæseren til at køre 100%, med små udsving i området 90-100% når afgasningen er på sit højeste. Med briketter måtte pumpen op på ca. 80% for at få blæseren op på 90-100%.
Læring nr. 3: Et givet rumfang briketter afgiver mere gas end samme rumfang brænde.
Egentlig klart nok, for såvidt jeg lige husker, vejer en total brændeopfyldning ca. 35 kg.

Lindede efter en times tid på øverste låge. Mod sædvane - ingen røg overhovedet. Årsag: Lågeåbningen var totalt blokeret af opsvulmede briketter. Hva' nu ? Ingenting - forbrændingen i nederste kammer forløb jo fuldt tilfredsstillende, så hvorfor gøre noget.
Lindede efter endnu en time på lågen igen. Samme syn. Skubbede til briketterne og så faldt de ind i kammeret - og så kom der røg ! Lågen i igen.
Læring nr. 4: Fyld aldrig forgasningskammeret helt op med briketter.
Vil tro ca. 3/4 er pasende.

Efter ca. 4 timer var briketterne pænt brændt af med minimal askemængde.
Skal dog tilføje, at hver gang jeg kiggede til flammen, afgav den mange gnister, så en inspektion af røg-kanaler, -rør og skorsten vil nok afsløre en del askestøv all-over.

Min Konklusion
Peter Falcks træbriketter er et OK produkt, og et godt alternativ til indkøb af brænde.
Normalprisen synes dog i overkanten (kr. 1495,- for 700 kg = kr. 2135,-/ton), og vil få mig til at søge alternativer.

De 2 x 700 kg jeg har købt til intro.pris vil nok være gode til iblanding når jeg til vinter skal til at fyre 10 rm poppel af.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brian1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar 2011 23:44
Mit fyr: Solo Innova 30 std.
Areal: 133
Brændsel: Brikketter
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 5

Re: Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Indlæg af Brian1 » 09 apr 2011 16:37

Hej Flemming

Sjov historie. Og ja nogle briketter udvider sig en del og gassen afgives nemt, da der ikke er så meget vand at dampe bort.

Men er ikke styring af primær og sekundær luft? Du skriver at blæseren kan regulere op og ned, men fordelingen af luften er også vigtig. Har du en fornemmelse af røggastemperaturen gennem forløbet? Har du en fornemmelse af hvor meget vand i din akkumuleringstank du kan varme op ved sådan en afbrændring.

Med 48 kg. brændt af på ca. 4 timer, er det 12 kg./time x 4,5 kwh/kg(ca.) = en ydelse over 50 kw. Og kedlen er dimensioneret til nominelt 25, hvis de 25 i kedelnavnet er udtryk for ydelsen. Ellers har der været tab ved uforbrændte gasser.

Med venlig hilsen

Brian Kirkegaard

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Indlæg af Flemmingth » 09 apr 2011 23:04

Hej Brian,
Har lige været i skraldespanden og finde mine notater. :oops: fejl 40. Det tog 5 timer.
Akku. tankene rummer 3.750 liter + 2 kedler + en del 5/4" rør, så jeg regner med små 4.000 liter.
Vigas'en var rumtemp. og akku.tankene ca. 40 i gn.snit.
Til slut var samtlige termometre 80-85 gr.
4.000 liter x (80-40 gr.) = 160.000 kcal = ca. 186 kWh.
48 kg x 4,5 kWh = 216 kWh.
Total virkningsgrad (incl. kedelopvarmning) = 186/216 = ca. 0,86. :)

Røgtemp. lå hele tiden på knap 200 gr.
Det skal nævnes at kedlen var ren. Havde kun fyret én gang siden grundig rensning.
Derudover er kedlen forsynet med nogle effektive hjemmelavede turbolatorer i røgrørene.
Esbe ladeunit'en har fået større pumpe Wilo 25/6 (~ UPS 25-60), så der kan blive pisket noget vand gennem kedlen, og der er sat hast.regulering på pumpen, så flowet kan trimmes til, at set temp. holdes med blæseren kørende på 95-100%. Skal også tilstå, at jeg igår kredsede om kedlen og småtunede hele tiden.
Esbe'n har en 60 gr. termostat og retur termometer viste ca. 62 gr.

På en Vigas (i hvert fald de ældre modeller - kender ikke dem der sælges idag) føder blæseren en "manifold", hvorfra primær- og sekundær luft kommer. Eneste reguleringsmulighed er, at man kan åbne mere eller mindre for sekundær luften. Simpelt - men effektivt.
Kiggede også utallige gange til flammen. Den var hidsig under hele fyringen, med en klar citrongul farve. Ingen rødlige eller blålige toner. Har aldrig set så flot en flamme. :D

Vigas - den er bar' dejli' ! icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Indlæg af John Skov Jensen » 10 apr 2011 17:57

Ikke dårligt med en virkningsgrad på 86% :great:

Har du tænkt på at lave en sammenligning med en kedel der er klar til at blive renset for at se forskellen på virkningegraden om kedlen er ren eller ej

/John

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Prøvefyring med Peter Falck træbriketter i Vigas

Indlæg af Flemmingth » 10 apr 2011 20:30

Kunne være interessant, men det får jeg nok ikke gjort lige med det samme, for det skønne forår lokker jo til udendørs aktiviteter - træfældning, -savning, -kløvning mv. :D + haven :(
Med vandflowet tilpasset 100% drift, ses tilsmudsning i øvrigt på, at set temp. ikke kan opretholdes under fyring.
Røgtemp. ændrer sig ikke væsentligt.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar