Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Albert » 08 apr 2011 21:03

Den bedste løsning er isolering.
Hvis i er i tvivl om hulmursisoleringen er i orden,kan jeg anbefale besøg af en konsulent som representerer et firma som efterisolerer med papir,(gamle aviser)det er ret så effektivt,også andre steder end hulmur.eks.toplofter og skunke.
Hvis i kan få fjernvarme forbruget bragt væsentligt ned,men kan dokumentere at i kan fyre billigere med anden co2 neutral og vedvarende energikilde,kan i droppe ud af fjernvarmen,det kræver så at gældene isoleringskrav skal være opfyldt.
De fleste varmeværker stritter imod med næb og klør,så tag en advokat med fra start,hvis det skulle blive aktuelt,men lovgivningen på energiområdet giver mulighed for det.


5771
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 dec 2010 09:29
Mit fyr: Benekov R 25 Linux
Areal: 495
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 20
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af 5771 » 09 apr 2011 09:43

Hej Henriette
Så må fjv manden på banen fer har fuldstændig ret ( selvom jeres prisen på fjv er i den helt dyre ende ) se at få huset isoleret 60 Mwh om året er enormt det svare til min 7000l olie ( landbo husk virkningsgrad på oliefyret ) tænk på hvor mange tons piller i skal bruge, hvilken fjv er i koblet på ? økonomien må være meget dårlig siden de både har forblivelsespligt og meget dyr varme.

henriette
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af henriette » 09 apr 2011 09:53

Mange tak for alle de gode råd ;-) Jeg ved ikke hvorledes økonomien er på selve værket, men de burde ellers have en bedre økonomi da de fik installeret noget bio hvor vi så sorterer vores affald og som så ryger på værket (tror jeg nok)

Men er det ikke også blot "almindelige" mennesker der sidder i disse bestyrelser, jeg ved ikke om lovgivningen har et krav om at der skal være nogen i bestyrelsen der har forstand på tal og energi??

Faktum er i hvertfald at jeg har altid troet at fjernvarme var billig og det må jeg jo så konstatere og grine lidt af og sige glem det! *SS*

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 09 apr 2011 14:09

Hehe ja det er fint nok at man sortere affaldet og så kun vil brænde husholdningsaffaldet meeeeen det brænder bare ikke så overbevisende godt.... Men hvor er vi henne af i landet???

Om det er almindelige mennesker er jo et vidt begreb, de sidder sikkert også ned på tønden icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men der er jo sjældent uddannelses krav til bestyrelser men der skal jo være nogen som driver værket rent praktisk og de skal ha en uddannelse, det må FER vide en masse om :great:
Men er det et barmarksværk så er det ihvertfald sjældent billigt...

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Fer » 09 apr 2011 18:23

Der er mig bekendt ingen krav for viden omkring energi produktion eller lignende i disse bestyrelser.

Affaldsværker er generelt ejet af diverse Kommuner, og bestyrelserne består af politikere.

Der er lovkrav omkring driften af sådanne værker. Som minimum skal man være kedelpasser, derudover skal man have et kursus i affaldsforbrænding.

Hvis jeg ikke husker meget forkert kommer der snart ændring i afgiftsreglerne der gør det dyrere at køre med værker der har virkningsgrad på under 85%.

Forresten brænder husholdningsaffald da ganske glimrende. :) Hvis ovnen er bygget til det. Normalt er ovnene dimensioneret til at der skal min. 20% industri affald (Hovedsageligt tørt træ) med i processen.

Hvor kommer du fra Henriette? Kunne da godt tænke mig at læse lidt på hjemmesiden for fjernvarmeværket.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 09 apr 2011 20:06

Forresten brænder husholdningsaffald da ganske glimrende. Hvis ovnen er bygget til det. Normalt er ovnene dimensioneret til at der skal min. 20% industri affald (Hovedsageligt tørt træ) med i processen.
Ved at lisbjerg forbrænding har problemer med at brænde det hvis ikke de får noget godt brænbart med... icon_cheesygrin.gif Også andre steder har der været efterlyst noget godt brænbart at blande mellem... :great:
Hvor kommer du fra Henriette?
Har jeg også spurgt efter... :shock:

henriette
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af henriette » 09 apr 2011 20:59

Jamen det er da ikke en hemmelighed ;-) det er Dalmose fjernvarme..

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 09 apr 2011 21:17

hmm det er jo FER's baghave.... icon_cheesygrin.gif Men mon ikke det også ka betale sig at isolere på djævleøen... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Fer » 10 apr 2011 20:12

Så fik jeg luret lidt på hjemmesiden... Ser ud som om der er et biogas anlæg og et par gasmotorer og et træpillefyr.

Du har ret i det er en ret dyr fjernvarme der i området. Ville dog stadig overveje det som et alternativ, da det ser ud til at der kan komme billigere varme i fremtiden. (Der var stort overskud sidste år, der blev brugt på at betale af på gæld efter et større haveri.)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 10 apr 2011 21:08

Ser ud som om der er et biogas anlæg og et par gasmotorer og et træpillefyr.
Biogas som i gylleanlæg eller? For det kunne der være go fremtid i.... Gasmotor går jeg udfra er for el produktion, Så er spørgsmålet jo om der bliver lavet strøm når der er penge i at gøre det? Og træpille brænder i størrelse varmeværk?? :shock:


Besvar