Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
henriette
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af henriette » 08 apr 2011 09:34

Det kan du sørme tro ;-) det var det første vi undersøgte førend vi købte huset, da dette var vigtigt! Men vi slipper ikke for afgiften som er på ca. 6500,- om året, men vi må selv bestemme hvilken anden kilde vi ellers vil fyre med, dog ikke elvarme...


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 08 apr 2011 09:50

6500 er dælme også en slap penge at aflevere for at ha noget man ikke bruger.... Så tror jeg godt nok jeg ville overveje meget kraftigt at bruge investeringe på isolering først og se hvad forbruget så kan komme ned på... Hvor er det henne af i landet?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landbo » 08 apr 2011 10:01

henriette skrev:Uhhhh.....pt bruger vi briketter på brændeovnen men naturligvis fyrer vi jo kun 120 m2 op med den og det er gået rigtig fint. De forrige har brugt 60000 khw (er ikke sikker på betegnelsen khw) og det var fjernvarme, og den er uhyggelig dyr i området...ca. 82 øre så en ca. 50.000 kr...vil mene at vi kan komme ned på ca. halvdelen (håber jeg ) ;-)))
De 60.000 kwh svarer til ca. 6000 liter olie. Ved opvarminig med piller kan man sådan ca, regne med at halvere prisen i forhold til olie. Den 'løse' udregning, er i dagens priser på brændsel.

Hvis du ikke har billig træ på 'hånden', kan det efter min bedste overbevisning ikke svare sig at investere i grej til træfyring. Træbriketter koster sådan ca. det samme som træpiller pr kwh.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

henriette
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af henriette » 08 apr 2011 10:04

Det har vi faktisk også overvejet ;-) Men mon dog om efterisolering kan give så meget?? Vi har lige købt de fineste vinduer og pt. er der ikke meget isolering på loftet og her er hulmursisoleret.

Jamen så burde vi jo også kunne komme ned på 25-30 tusinde kr og så er der jo mange penge at spare i det lange løb...hmm...så holder vi os nok til pillerne..men måske er det åndsvagt, ikke at prøve først med fjernvarmen når vi får efterisoleret.. men er bare i tvivl om det giver nok.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 08 apr 2011 10:14

Det har vi faktisk også overvejet ;-) Men mon dog om efterisolering kan give så meget?? Vi har lige købt de fineste vinduer og pt. er der ikke meget isolering på loftet og her er hulmursisoleret.

Jamen så burde vi jo også kunne komme ned på 25-30 tusinde kr og så er der jo mange penge at spare i det lange løb...hmm...så holder vi os nok til pillerne..men måske er det åndsvagt, ikke at prøve først med fjernvarmen når vi får efterisoleret.. men er bare i tvivl om det giver nok.
Altså hvis ikke man isolere skal der jo lige meget varme(Energi) til opvarmningen, om det er fjernvarme, træpiller eller andet... Det fuglene nyder godt af bliver jo ikke mindere af at skifte opvarmningsform!

Så hvis der ikke er meget på loftet, så er der helt sikkert meget at hente... Der skal i dag være 400mm på loftet, nu kender jeg ikke huset men der er mange muligheder for kuldebroer jo mindre isolering der er, og vinduer er også en stor faktor i varmeregnskabet. Hulmursisolering kan godt være sunket sammen med tiden alt efter hvad det er gjort med og hvor godt... Så jeg ville aller først klø på med at få isoleret så meget som muligt da dette er den bedste investering man ka lave, da det varme som du nu spare, spare du hvert år, og så ka du jo så se om du ka fyre billigere med et andet brændsel + de 6500 om året.....

Men hvor er det henne i landet?


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landbo » 08 apr 2011 10:21

henriette skrev:Det har vi faktisk også overvejet ;-) Men mon dog om efterisolering kan give så meget?? Vi har lige købt de fineste vinduer og pt. er der ikke meget isolering på loftet og her er hulmursisoleret.

Jamen så burde vi jo også kunne komme ned på 25-30 tusinde kr og så er der jo mange penge at spare i det lange løb...hmm...så holder vi os nok til pillerne..men måske er det åndsvagt, ikke at prøve først med fjernvarmen når vi får efterisoleret.. men er bare i tvivl om det giver nok.
Har et godt argument til først og tænke på isolering. Det er en engangsinvestering, der står og tjener penge hjem, hver dag ud i fremtiden. icon_cheesygrin.gif

Min priotering vil være isolering som nr. 1. Især når du alligevel hænger på de 6500 kr om året i bidrag.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

henriette
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af henriette » 08 apr 2011 10:29

Jamen så må vi se om vi kan nøjes med at efterisolere, det er jo en investering vi har tænkt os uanset hvad ;-)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Landlyst » 08 apr 2011 14:22

Jamen så må vi se om vi kan nøjes med at efterisolere, det er jo en investering vi har tænkt os uanset hvad ;-)
:great: :great:

Det er helt sikkert det rigtige første skridt at tage, uanset hvad opvarmning man har! Så få så meget isolering i huset som over hovedet muligt og sørg for at gøre det ordentligt hvis i selv gør det og hvis i betaler for det at det er en som ved hvad han/hun laver! icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af Fer » 08 apr 2011 14:29

82 øre pr kwh er faktisk ikke vildt dyrt... Normalen ligger vist deromkring. På træpiller er prisen ca 50øre pr kwh... Tager man så komforten med i billedet ville jeg bestemt mene at fjernvarmen ville være en konkurrent. Du skal jo under alle omstændigheder betale de 6500 om året.

Den billigste fjernvarme jeg kender til er omkring 48øre pr kwh. Den dyreste omkring 115 øre pr kwh.

Smid penge i isolering og nyd at det er nemt med fjernvarme.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Hvilket fyr?

Indlæg af svbech » 08 apr 2011 15:21

Hej Henriette

Hvis i har brændeovn hvorfor så ikke fyre jeres pinde af i den, og så nøjes med et Scotte fyr til piller?
Så skal i ikke bruge mange penge på opperationen.

Landlyst har en pointe, der er mangesteder regler for hvad man må når først stavnsbåndet kaldet fjernvarme er tinglyst på ejendommen...
Men der er også mange steder hvor der alligevel er tilladt med biobrændsel- eks. piller.
Men ring endelig til værket og få reglerne sendt ud så i er sikre..

Det er i øvrigt korrekt, at en brænder helst ikke skal være for stor, men kedlen derimod må hellere end gerne være til den gode side. Tro mig, jeg ved det, har selv en 16 kw brænder på en 16 kw kedel og er rigtig glad for det. men når det er rigtigt koldt og de to kommer på arbejde, så drømmer jeg om en stor kedel.


Besvar