Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme + Finsk masseovn

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Årslev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 apr 2011 18:49

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af Årslev » 08 apr 2011 12:01

Tak for indlæg.

Jeg har pt et billigt & nemt set-up vedr. fyring i masseovn med resttræ fra savværk - og vil derfor beholde den til opvarmning, når det passer mig.
Men den kan ikke opvarme en kommende tilbygning.

VVS arbejde for at skrue fjernvarmen sammen med solvarme/masseovn kan desuden godt vise sig at koste mellem 30.000-50.000. (får tilbud tirsdag)

Set i det lys burde man jo næsten tage skridtet fuldt ud og undersøge at blive selvforsynende med solceller - det er bare et stort beløb at forholde sig til.

Kommentarer hertil er meget velkomne ;-)


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af svbech » 08 apr 2011 15:09

Hej Årslev

Hvis du vil opvarme huset med varmepumper drevet af solstrøm så er der et par ting du skal tænke meget nøje over:

1. Luft/vand eller luft/luft varmepumper er ikke nær så dyre at installere som jordvarmepumper. men...
De er abnormt dyre i drift om vinteren når udetemperaturen er lav. (Der er næsten ingen varmeenergi når luften er
kold)

2. Hvis du nu dagligt bruger 25kg brænde i din ovn så kan vi beregne dit varme behov. Der er ca. 5,25kwh i 1 kg træ.
Det vil sige at du dagligt skal have ca 130kwh for at holde den temperatur du har nu.

3. Der kan muligvis laves varme til en overkommelig pris med et jordvarme anlæg, men skal du drive det med
solpaneler skal du huske på at solen ikke skinner om vinteren, jeg ved godt at man nu kan sælge sol strøm til
elnettet og få samme pris for den som man selv betaler, og på den måde "lagre" strømen gratis. Men er det en
ordning der bliver ved? Det skal det jo helst gøre hvis man investerer rigtigt mange penge i det.

4. Husk endelig på at alle siger at enhver form for varmepumpe skal køre sammen med gulvvarme , og ikke radiatorer.

5771
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 dec 2010 09:29
Mit fyr: Benekov R 25 Linux
Areal: 495
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 20
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af 5771 » 09 apr 2011 09:13

Du skriver 30.000-50.000 kr typisk koster det ca 15.000-18.000kr. at få fjv. i den pris er skrotning af oliefyr og ny varmtvandsbeholder, hvis du kan genbruge din beholder burde du ikke komme op på den pris. svbech har ret vi har fået 2 træhuse på vores fjv efter ejeren er kommet hjem fra sygehuset med et hjertestop pga. el regningen. spøg til side min påstand er bare at århus fjv med de priser er en nem, billig og miljøvenlig opvarmningsform. lige en lille bemærkning som ikke har noget med sagen at gøre ,vi har udvidet vores forsyningsområde til en lille landsby og der var der nogle med pillefyr , de er nu alle ( 3 stk ) skiftet til fjv, har efterfølgende fulgt op på hvorledes økonomien så ud 2 stk har sparet penge og en ( næsten ny scotte ) siger at han har samme udgift hvis pilleren ikke koster over 1,65 kr/kg.

Årslev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 apr 2011 18:49

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af Årslev » 09 apr 2011 10:59

Tak for jeres skarpe indlæg.

Mit 110 kvm hus opvarmes uden problemer af masseovn + 2 radiatorer.

Planlægger 22 kvm tilbygning med gulvvarme.

Hvis jeg ikke kan magte at fyre i masseovn og evt vil sælge huset kan jeg
ikke se jeg har et reelt alternativ til fjernvarmen?


Besvar