Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer salg!

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Overvejer salg!

Indlæg af h-vestergård » 07 apr 2011 22:59

Hej med jer
Jeg går og overvejer at sælge min Twin Heat M20 fra 2007. Den har kun kørt med piller og ca 8-10 ton per år. Hvad kan sådan et anlæg koste? Den ser ud som ny og fejler intet. Jeg vil sælge fordi jeg vil gå over til fastbrændsel. Jeg kunne godt tage et godt fastbrændselsfyr i bytte hvis der er nogen der kunne være interreseret i mit fyr.
Hilsen Henrik


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer salg!

Indlæg af MichaelK » 07 apr 2011 23:31

Hej


Nu bliver jeg nysgerrig. I mine øjne er det nemlig den forkerte vej at gå. Pille-drift er
da langt mere behageligt, og mindre arbejdskrævende end fastbrændsel. Hvorfor vil
Du så skifte? Jeg undre mig da også lidt over dit pilleforbrug. Hvis de opgivne tal står
til troende, så er forbruget ca. dobbelt så stort, som det burde være. 8-10 tons til 130
kvm., det er altså i overkanten.

Dir hus kan selvfølgelig være piv-utæt, eller virkningsgraden på sådan en Twinheat er
meget ringe? Eller måske begge dele (Plus en masse andre faktore)?
Havde Du nu haft de 250 kvm., Du omtaler i din profil, så havde jeg bedre kunne få
de 8-10 tons til at passe.

Men ellers held og lykke med projektet :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Overvejer salg!

Indlæg af Bigfoot » 08 apr 2011 05:58

hvorfor ikke bare slukke stokeren så, og køre fastbrændsel i din kedel???? den er jo bygget til det.
Det kender jeg da flere som gør, med de M20'ere...

Men korrekt, en M20'er er alt for stort til dit hus, når det kommer til stokerdrift, men som fastbrændsel, med akkutank på, kan den da fint klare det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Overvejer salg!

Indlæg af h-vestergård » 08 apr 2011 07:08

Ja mit hus er ikke isoleret i loftet, men der arbejdes på sagen da vi er igang med en stor renovering. Jeg overvejer at skifte den ud da jeg har invisteret i et stykke skov, hvor det er muligt at få brænde "gratis" og der skal fældes aligevel pga af almindelig oprydning/pleje af skoven. Jeg ved godt at man kan fyre i twinheaten men jeg tænkte at det var fråds at fyre med træ i den da det jo er et rimeligt dyrt anlæg at have stående bare til det, og tænkte at de nye fastbrændsellskedler var meget bedere til det men det er de måske ikke?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Overvejer salg!

Indlæg af TaagMan » 08 apr 2011 07:38

Ville der ikke være mere komfort i at leje en flishukker, og konvertere noget af skoven til stoker guf?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Overvejer salg!

Indlæg af h-vestergård » 08 apr 2011 07:59

Jo det har jeg også overvejet men skal der ikke meget flis til før det svarer til 8 ton piller og er der så ikke også meget arbejde med at fyre? Og så er det vel også farligt med svampesporer?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Overvejer salg!

Indlæg af TaagMan » 08 apr 2011 08:14

Om træet er skovet, og futtet af, eller snittet i flisstykker og får lov at tørre i en stor bunke... tror ikke du får lige så go brandværdi som piller, men du får jo ikke mere brandværdi ved at smide det i et brændefyr.

Den periode jeg fyrede med det, havde jeg ikke problemer med svampesporer. Det kan ligge udenfor i en kæmpe stor bunke med en presenning over, eller i en hal. Det skal helst ligge et sted med go ventilation, så tørrer det også bedre. Men, det er der helt sikkert nogen andre der har mere erfaring med end mig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejer salg!

Indlæg af tvivleren » 08 apr 2011 08:17

h-vestergård » 08 Apr 2011, 07:59 skrev:Jo det har jeg også overvejet men skal der ikke meget flis til før det svarer til 8 ton piller og er der så ikke også meget arbejde med at fyre? Og så er det vel også farligt med svampesporer?
Jeg tror det ville være bedre at lade andre rydde op i din skov og lade dem betale for dine piller, du er vist ikke klar over hvor meget udstyr der skal til for at passe en skov

h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Overvejer salg!

Indlæg af h-vestergård » 08 apr 2011 08:34

Jo jeg ved godt lidt om hvad det kræver at passe en skov da jeg selv har haft 2 hektar i nogle år som er holdt men er ved at købe 2 hektar mere som der skal rydes op i og jeg har det udstyr der skal til så det er ikke det der er problemet.

Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: Overvejer salg!

Indlæg af Kaptajn Krogh » 08 apr 2011 09:08

Jeg skal ikke kloge mig på effektiviteten i fastbrændsel vs. piller. Men jeg bor også på landet hvor brænde ikke rigtig har den store værdi og de fleste kører med fastbrændsels-fyr. Efter jeg har fået min Scotte er der godt nok et par kammerater der er begyndt at mumle noget om at deres fastbrændsels kedler ryger på lossen inden længe. For de syntes godt det ser nemt ud ! Og vi snakker altså også om folk med egen skov og gratis brænde. Men de syntes at arbejds-byrden er AAAAAAAALLLT for stor i forhold til hvad jeg har er arbejde med min scotte :-)
Ved godt dit fyr ikke er en scotte som jeg har, men jeg mener bare at du skal virkelig tænke over om du gider arbejdet.

vh
Krogh


Besvar