Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme + Finsk masseovn

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af svbech » 07 apr 2011 21:52

Fjernvarmen kan sagtens varme det øvrige system op, jeg mener at næsten alle fjernvarme værker kører med varmeveksler i dag ( Fjernvarme vandet kører igennem en varmeveksler der overfører varmen til husets system) Hvis det også er sådan i dit område skal fjernvarme uniten kobles på anlægget som alle andre varmekilder.

Der skal så laves noget styring af hvornår den må have lov til at leverer varme til huset, det kan være at der er noget automatik i den, der kan bruges, ellers kan det laves med differens termostater.
Alternativt med en solstyring med flere udgange.


Årslev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 apr 2011 18:49

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af Årslev » 07 apr 2011 22:08

Tak, det lyder godt.

Jeg har bare undret mig over hvordan fjernvarmen skulle kunne holde varme i radiatorvand når masseovnen normal varmer det i et lukket system.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af fryseren » 07 apr 2011 22:16

Niks du er ikke helt gal på den. Det er nemt og stabilt og en smule dyrt.

MEN Har du overvejet hvor meget strøm du egentligt får for 2600,- ?
Og så opsætte en Luft/vand varmepumpe. (ca samme installations pris)
Selv en ringe dims med en lav COP på 3 får du godt nok megen varme for de 2600 kr årligt. (og de 2600 er jo UDEN forbrug fra fjernvarmen)

2600 kroner = 1300 Kwh EL eller 3900 Kwh varme fra en varmepumpe. som skal indhentes.
Hvis fjernvarmen kun skulle koste 25 øre pr Kwh, ja så indhenter du jo kun 41 øre pr forbrugt Kwh,

Det vil tage et forbrug på en god del Kwh at indhente Varmepumpen.

Og hvis sin solfanger styring er god så kan den endda tænde og slukke for varmepumpen efter behov.

Og skulle du forbarme dig på miljøet og sætte for 75.000 solceller på taget (det giver omkring 2400 KWh) som du så kan du lade din elmåler køre baglæns med , (noget det er umanerligt svært at gøre med fjernvarmen!)

Så for 110-115.000 får du masser af gratis varme og strøm.
10 år med fjernvarme UDEN varme forbrug vil koste dig 57.000,-
10 år med varmepumpe og solceller UDEN varme forbrug vil koste dig 115.000,- og spare dig for 48.000 på El-regningen.
Det er samme udgift på 57.000 over de 10 år.

Over længere periode, f,eks 20 år
Vil fjernvarmen UDEN forbrug koste dig 83.000
Solcelle og varme pumpe UDEN forbrug vil så have sparet dig for 96.000 i EL regning. (dvs det vil have kostet dig 19.000,-)

En forskel på 64.000,- eller 3200 i årligt tab ved fjernvarme.

Så hvad koster en KWh fra fjernvarmen?
Den skal godt nok være mere end ualmindeligt billig for at kunne indhente solcelle/varmepumpe løsningen.
Og så skal du jo også lige have et energi forbrug der stort nok til at du overhovedet kan indhente solcelle/varmepumpen

/Fryseren

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af svbech » 07 apr 2011 22:32

Fjernvarme kommer ind i dit radiator system via en varmeveksler.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af snubbi » 07 apr 2011 22:34

hej
fjernvarmeværket køre med et højt tryk på deres system ,bla. derfor er der varmevekseler i mellem .der skiller forbrugerens og
fjernvarmeværket anlæg ad .
jeg syntes at de tal du skal give for tilslutning af fjernvarme lyder for billig alene fjernvarmevekseleren er ret kostbar fordi den skal kunne klare så højt tryk.
køre i ikke med kvadratmeter afgift i Århus? i kalundborg vil den vær 10-12 tusinde bare afgiften derfor bor jeg uden for fjernvarme område i klb.


Årslev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 apr 2011 18:49

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af Årslev » 07 apr 2011 22:49

Ved nærmere eftertanke er det nok eksl. veksler.

Af de 31000 er Tilslutningsafgift 18000.

"Abonnement" er 2600 hvis jeg ikke forbruger.

Måske er en luft/vand løsningen rent økopnomisk?

Årslev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 apr 2011 18:49

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af Årslev » 07 apr 2011 22:54

Tak til Fryseren for et regnestykke der skal granskes ;-)

5771
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 dec 2010 09:29
Mit fyr: Benekov R 25 Linux
Areal: 495
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 20
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af 5771 » 08 apr 2011 10:33

Hej igen
Jeg er driftsleder på en fjernvarme, så mine indlæg er jo nok lidt "farvet" men nu har du muligheden for at koble dig på fjv.så syntes jeg du skal vælge det, der ingen vedligehold når du først er koblet på, jeg kan se ( fjv hjemmeside )at kw prisen på varmen er 56 øre/ kw, så hvis du bruger for ca 5000 kr fjv årligt inkl. fast afgift + brænde til masseovnen så er det vel en ok varmeudgift,( selvfølgelig hvis du har 100 - 120.000 kr til investering i mere sol m.m. så er det måske et andet regnestykke, men vil jeg vende det om og sige du kan godtnok købe meget varme for 100.000. spørg din lokale ejendomsmægler han vil sikkert også råde dig til fjv., hvis du engang skal sælge. I alle de andre regnestykker skal du huske at medtage afskrivninger, jeg ved ikke hvorlænge en varmepumpe m.m. holder men du skal medtage vedligehold og udskiftning. Jeg formoder de har direkte anlæg, som de fleste fjv.har så en veksler imellem, jeg har nogle forslag til hvorledes du skal koble dit anlæg, men spørg din lokale fjv de burde også have nogle foreslag. du siger bare til når du har besluttet dig.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af fryseren » 08 apr 2011 10:41

Årslev » 07 Apr 2011, 22:54 skrev:Tak til Fryseren for et regnestykke der skal granskes ;-)
Velbekomme.
Jeg slog lige taksten op på Århus fjernevarme, de skal have 580/Mwh = 58øre pr Kwh.

Det er 8 øre billigere pr kwh end varme fra en varmepumpe med der har en på COP3.
En pumpe med med en årlig COP gennemsnitsværdi værdi på 3 skulle være til at finde.

dvs at du skal bruge pænt mange kwh årligt for at opveje abonnomentet
Hvis jeg ellers kan regne så skal du forbruge 32500Kwh for indhente El-regningen fra en varmepumpe
(den har jo tyvstartet med de 2600,-)

Det svarer til varmen fra omkring 3000L olie. hvis du bedre kan lide den sammenligning?

Og det tal bliver bare endnu værre med solcelle/varmepumpe løsningen.

Årsagen til at jeg er en megat varm fortaler for selvforsyning også via solcelle/varmepumpe er at jeg ikke selv ønkser at være stavnsbundet.
(og derfor synes at andre skal undgå den slags - Jeg glemmer ind imellem at nolge faktisk ønsker det nemmeste uanset prisen)

Jeg arbejder selv på komme fri af naturgas bindingen, efterisolering i stor stil, megen solvarme, masseovn(dog uden vand), solceller og varmepumpe.
MEN det tager sgu lidt tid for koster pænt mange penge, der først kommer hjem igen om lang lang tid.

/Fryseren

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme + Finsk masseovn

Indlæg af John Skov Jensen » 08 apr 2011 11:05

Jeg har selv en finsk masseovn og solvarme, som i kombination leverede næsten alt varme til mit hus. Og det var kun næsten, for mit oliefyr måtte stå for varmen i de rum der lå længst væk fra ovnen og oliekedlen udemærkede sig ved at drikke 2500L olie hver vinter. Så jeg installerede et fastbrændselsfyr i en gammel ladebygning for supplement til masseovnen. Med det resultat at der aldrig mere er tændt op i masseovnen. Alt det bøvl med at slæbe træ ind i huset og rengøre ovn midt i stuen, blev droppet til fordel for den nye brændekedel.
Min pointe er at hvis du først laver dig en anden varmekilde end masseovnen vil du garanteret helt holde med at bruge den masseovn. Så dit alternativ til masseovnen kan lige så godt være en løsning du kan skifte helt over på i stedet for.
En masseovn er som sådan ok, men alle gulve er pissekolde og rummene længst væk er der heller ikke nogen varme i. Samtidig sviner det af ht med et ildsted midt i huset.
Min masseovn står som et alter i en kirke, stor og flot, men ubenyttet.

/John


Besvar