orlan 18 kw

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
ctn

orlan 18 kw

Indlæg af ctn »

Hej vil lige presentere mig , da jeg er ny her :) Jeg hedder christian og har 3 drenge børn , bor i frederikssund og er gift .
Mit orlan gasogen fyr på 18 kw er næsten blevet to år , det har kørt fint i det meste af tiden med en røggas temperatur på 250 grader , ca 3 måneder siden begyndte det at være svært at få underforbrændingen til at køre , fyret er begyndt at ryge og brændet falder ikke ordentligt ned til dysen (samme type brænde alt tid ) jeg har renset blæser , røgvendere , skorstens rør , primær og sekundær luft kanaler , men intet hjælper , har nu lagt mærke til at min røggas temperatur kun er på 100-110 grader , er der nogle der kan hjælpe ? (dysen er udskiftet for 3 uger siden hjalp lidt)
mvh christian

levi

Re: orlan 18 kw

Indlæg af levi »

ctn » 04 Apr 2011, 21:15 skrev:Hej vil lige presentere mig , da jeg er ny her :) Jeg hedder christian og har 3 drenge børn , bor i frederikssund og er gift .
Mit orlan gasogen fyr på 18 kw er næsten blevet to år , det har kørt fint i det meste af tiden med en røggas temperatur på 250 grader , ca 3 måneder siden begyndte det at være svært at få underforbrændingen til at køre , fyret er begyndt at ryge og brændet falder ikke ordentligt ned til dysen (samme type brænde alt tid ) jeg har renset blæser , røgvendere , skorstens rør , primær og sekundær luft kanaler , men intet hjælper , har nu lagt mærke til at min røggas temperatur kun er på 100-110 grader , er der nogle der kan hjælpe ? (dysen er udskiftet for 3 uger siden hjalp lidt)
mvh christian
Har du efterset blæseren ?, - der sidder en klap der hvor blæseren sender luft ind i kedlen, - måske den har sat sig fast ?
ctn

Re: orlan 18 kw

Indlæg af ctn »

Hvis det er den som er bag blæser pladen åbner den når blæseren starter , har haft blæser pladen af , men syntes ikke at den lukker helt i når blæser ikke kører , men det kan vel kun få den til at koge hvis jeg ikke kan komme af med varmen ?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orlan 18 kw

Indlæg af Zarge »

Hvis du ikke har justeret på skrueerne til sekundær luft, så tænker jeg på om der kan være sket noget med styringen (eller blæseren) så den kører langsommere end normalt... Ikke at jeg har hørt om det før men bare en tanke... Nu er der vel ikke en fugl der har stoppet skorstenen til så trækket er væk...;-)
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: orlan 18 kw

Indlæg af Flemmingth »

Prøv at starte blæseren uden brænde i kedlen, og mærk efter om der kommer luft (nok) de steder hvor der skal komme luft.
HUSK ! at tømme og støvsuge kedlen inden du gør det, for ellers har du fint askestøv "all-over" (egen erfaring :oops: )
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

ctn

Re: orlan 18 kw

Indlæg af ctn »

Hej og tak for svarene , ingen fugl i skorstenen ( har faktisk haft en due helt nede i røgvenderen på mit gamle kombi fyr :-) )
og ingen aske ud i rummet når blæser kører , så tror at det er blæser der er problemet , har sat blæser på fuld styrke og det hjalp, så pt kører det rimeligt , så nu er elektriker tilkaldt , så når jeg får løst problemet skriver jeg tilbage , tusind tak for hjælpen mvh christian
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: orlan 18 kw

Indlæg af Flemmingth »

Det kan også være temperaturføleren som er defekt (den der giver input til styringen).
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
ctn

Re: orlan 18 kw

Indlæg af ctn »

prøver at lægge weberen`s termometer ind ved temperatur føleren og samenligner dem , tak

Besvar