Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indkøb af træpiller.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af søren ø » 03 apr 2011 18:56

Nu kan træ jo faktisk slet ikke brænde ...
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af TaagMan » 03 apr 2011 19:25

Ulrik » 03 Apr 2011, 18:22 skrev:Det lyder fair nok Martin.
Jeg har også googlet det både nu og tidligere.
Første gang fandt jeg kun noget om at brændværdien faldt ved udtørring da gasserne i træet også vil forsvinde.
Anden gang fandt jeg denne skrivelse om flisfyring hvor der står at forbræningen vil forløbe uregelmæssigt hvis vandindholdet kommer under 20%: http://www.videncenter.dk/Videnblade-dok/VB81.pdf første side.
Det er jo både noget og ingenting. Det er alt andet end lige videnskabelig... men ja, det giver da en højere temperatur, og hvis man har et dårligt anlæg fra 1994 er det da problematisk.

Synes det er noget ekstremt svagt materiale at bygge noget som helst op på... er det virkelig alt du har at diske op med?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af Ulrik » 03 apr 2011 19:53

Ja, og så logisk tankegang :)

Kan vi blive enige om at jo tørere træpiller er, jo hurtigere vil de brænde?
Dermed vil minimumseffekten på anlægget forøges. Når træpillerne brænder hurtigere, afgives der nemlig mere energi for en enhed tid.
Selvfølgelig kan et moderne anlæg til en vis grad kompensere for dette. Men forbrændingen vil altid være sværere at styre. Det er min påstand.

Jeg er blevet bedt at at finde dokumentation på min påstand. Det indrømmer jeg at det halter, dog er logikken forklaret.

Det kan være svært at finde dokumentation.
I vil sikkert selv have svært ved at finde domumentation på at jeres anlæg sagtens kan klare et brændsel med meget lille vandindhold.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af Fer » 03 apr 2011 20:10

Fakta er at effekten er liniær med røggas mængden (kompenseret for ilt overskud og vandindhold)

Dvs at du skal have mindre luft for at fyre den samme effekt hvis vi talte om en teoretisk træ uden vandindhold.

Du har en fin pointe i at det kan blive sværere at styre, men jeg vil påstå det er så godt som umuligt at tørre træpiller op. Husk at træpillerne bliver tørret på fabrikken med varme. Det vil være mange gange nemmere at få dem til at stige i fugt.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af TaagMan » 03 apr 2011 20:50

Ulrik » 03 Apr 2011, 19:53 skrev:Kan vi blive enige om at jo tørere træpiller er, jo hurtigere vil de brænde?
Nej, de brænder kun hurtigere hvis man ikke tilpasser luftmængden til det nye brændsel. Det vil ikke brænde hurtigere, men du vil få mere energi ud af den samme mængde piller du forbrænder.
Dermed vil minimumseffekten på anlægget forøges. Når træpillerne brænder hurtigere, afgives der nemlig mere energi for en enhed tid.
Det er jo ikke det der reelt sker. Ja, man får mere energi pr. enhed tid... MEN, der er også mere energi i brændslet, så det brænder altså ikke hurtigere.
Selvfølgelig kan et moderne anlæg til en vis grad kompensere for dette. Men forbrændingen vil altid være sværere at styre. Det er min påstand.
Minimumsydelsen og maximum ydelsen vil være højere, men jeg kan ikke rigtig se hvorfor det skal gøre det svære at styre. Det er da egentlig en glædelig begivenhed, for så får man mere for sine penge... det er jo godt.
Din påstand er selvfølgelig rigtig hvis man justerer anlægget ned, så den stadig yder den samme minimum og maksimum ydelse... men hvorfor skulle man dog det?
Det kan være svært at finde dokumentation.
I vil sikkert selv have svært ved at finde domumentation på at jeres anlæg sagtens kan klare et brændsel med meget lille vandindhold.
Fuldstændig enig... den eneste grund til at jeg ville se det, var fordi din udtalelse var fuldstændig ud over kanten arrogant... og så ber man selv om det.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af TaagMan » 03 apr 2011 21:07

Michael_lind » 03 Apr 2011, 11:08 skrev:Tager træpiller skade af at stå måske 1.5 år i tørt isoleret skur?
For at komme tilbage til det det egentlig drejer sig om... nej, du kan roligt have det stående 1.5 år i et tørt isoleret skur... det er der masser der gør :)

Personligt ville jeg også gerne vide hvornår man skulle købe træpiller hjem billigst.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Lindegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:49
Mit fyr: PH13-300
Areal: ca 200
Brændsel: Billige træpiller og korn
Fremviser gerne i postnummer: 5853
Årligt forbrug: 8-10 ton
Geografisk sted: Refsvindinge

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af Lindegaard » 03 apr 2011 21:34

TaagMan » 03 Apr 2011, 21:07 skrev: For at komme tilbage til det det egentlig drejer sig om... nej, du kan roligt have det stående 1.5 år i et tørt isoleret skur... det er der masser der gør :)

Personligt ville jeg også gerne vide hvornår man skulle købe træpiller hjem billigst.

Det var da rart at komme back on track - er helt enig her. Som tidligere skrevet sker der ikke noget ved det. Har selv haft flere tons til at stå i 2 år og der var absolut ikke nogen forandring at se/mærke! og det var heller ikke tørret væk :wink:

Så det er vist bare at få handlet ind, når du mener prisen er rigtig.

Hvornår den er det, er der vist ingen fast regel om, men det er vist som mad alt andet handel - når man mener man har den rigtige pris!! :?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af Ulrik » 03 apr 2011 21:52

Når udbuddet er størst og efterspørgslen mindst, er træpillerne billigst.
Altså om sommeren. Jeg har set prisstigninger sidst på sommeren. Derfor ville jeg vælge at købe tidlig sommer.

Der er forhandlere der har den samme pris hele året.
Men ofte er der nogle slagtilbud i en kort periode. Muligvis fordi sæsonens lager skal tømmes.
MvH Ulrik©

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af Albert » 04 apr 2011 10:08

Og nu til de praktiske erfaringer med vand og eksplotioner i træ?

Martin har fat i det rigtige med hensyn til fugtighed i træ.
Når man fyrer med træ får man en helt klar fornemmelse af forskellen på tørt,og meget tørt træ.
Der sker det som Martin skriver med meget tørt træ,at du meget hurtigere får temp.op end med træ med en smule fugt,og med en smule fugt menes 7 - 10 %.

Ulrik`s påstand om træ med 0% vand vil eksplodere,er på sin vis også rigtig.
Hvis man har et anlæg til knusning af træ som er 100 % tørt, vil der flyve små træfibre rundt i luften,og de svæver fordi vandprocenten er 0,eller meget tæt på.
Hvis blandingen af træfibre og ilt når den rette sammensætning skal der blot en lille gnist til så eksploderer det.
Jeg har set store siloer hvor hele toppen er blæst af på den konto.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Indkøb af træpiller.

Indlæg af TaagMan » 04 apr 2011 10:15

Albert » 04 Apr 2011, 10:08 skrev:Hvis man har et anlæg til knusning af træ som er 100 % tørt, vil der flyve små træfibre rundt i luften,og de svæver fordi vandprocenten er 0,eller meget tæt på.
Hvis blandingen af træfibre og ilt når den rette sammensætning skal der blot en lille gnist til så eksploderer det.
Jeg har set store siloer hvor hele toppen er blæst af på den konto.
Det er vel det man kalder en støv eksplosion... og det har jo altså ikke noget med fyring at gøre... og slet ikke når vi snakker om træpiller, da de er presset sammen... plus de kun doseres i små mængder, og til et bål der allerede er i gang.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar