Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

blødt undertag....??????

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

blødt undertag....??????

Indlæg af leo-pol » 23 mar 2011 15:41

så skal jeg sku snart igan med at rive taget af den ene længe og klaske spær op på siden af de gamle så det kan klare en livstid igen...
jeg har tænkt mig at udnytte førstesalen og isoler det fuldt ud med tiden så jeg har tænkt mig at smide et "blødt" undertag på inden at vi ligger taget igen.....
men hvad skal jeg vælge.....
den ene siger dit og den anden dat.....
en af mine kammerrater har lagt undertag to gange og han sagde at det ene var noget tyndt lort og det skulle jeg ikke have.... men han kan selvfølig ikke huske hvad det hedder...
nu har jeg fundet frem til flere forskellige men det er jo på producentens hjemmesider og der roser de det jo bare helt i skyerne.....
idag ringede jeg så til den lokale tømmerhandel og pressede priser på spærtræ og div..og fik ham derned hvor jeg ville have priserne...
med undertag ville han klaret anbefale "TYVek" det var det som de solgte til alle tømmerne og jeg fik da også presset prisen ned så den lå på under en tusse pr rulle.....
men hvad mærke skal man gå efter....???
mvh leo-pol


Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af Kaptajn Krogh » 23 mar 2011 16:16

Hvordan skal dit tag lægges ? åndbart eller ikke åndbart og hvilken type tag skal du ligge ???


vh
Tømeren

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af bamse » 23 mar 2011 18:09

"med undertag ville han klaret anbefale "TYVek" det var det som de solgte til alle tømmerne"

Det lyder sku godt, det var den samme sang da Monarfol undertag var på sit højeste og det er sku nok noget at det ringeste der nogen sinde er blevet brugt.

Hold dig til gennemprøvede produkter der har noget erfaring på bagen. Kontakt evt. Byggeskadefonden de er altid flinke til at hjælpe med at fortælle om deres erfaringer som er meget bred.

og ja selvfølgelig lige afklare Kaptajn Kroghs spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jes

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af leo-pol » 23 mar 2011 19:44

tja.... jeg må jo nok erkende at jeg ikke kender en disse til tag....
men i bund og grund har jeg tænkt at pille det gamle asbest fyldte etanittag af..... smide spær op på siden af de gamle spær og rette det op...... på med et undertag og nye lægter og så smide de gamle dejlige asbestfyldte plader på igen...
og så er der nok nogle der vil sige at der ikke skal undertag på men jeg har så mange m2 tag at jeg næppe kommer rundt og tjekker for plader der er revnet....
med tiden hade jeg så tænkt at isoler og smide en gang gips op så jeg kan bruge tagrummet til noget fornuftigt.....
om det er åndebart eller ikke aner jeg ikke en disse om........ hvad er foreskellen....????

mvh leo-pol

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af viking48 » 23 mar 2011 20:32

leo-pol » 23 Mar 2011, 19:44 skrev:tja.... jeg må jo nok erkende at jeg ikke kender en disse til tag....
men i bund og grund har jeg tænkt at pille det gamle asbest fyldte etanittag af..... smide spær op på siden af de gamle spær og rette det op...... på med et undertag og nye lægter og så smide de gamle dejlige asbestfyldte plader på igen...
og så er der nok nogle der vil sige at der ikke skal undertag på men jeg har så mange m2 tag at jeg næppe kommer rundt og tjekker for plader der er revnet....
med tiden hade jeg så tænkt at isoler og smide en gang gips op så jeg kan bruge tagrummet til noget fornuftigt.....
om det er åndebart eller ikke aner jeg ikke en disse om........ hvad er foreskellen....????

mvh leo-pol
Hej leopol nu ved jeg ikke hvor stor din mulvarb er men det er ti at få b7 etenit til under en hund pr plade
så jeg ville da prøve at få et samlet tilbud på matrialer inden jeg ville tænke på at lægge gamle plader op igen


Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af Kaptajn Krogh » 23 mar 2011 20:38

Der skal ikke ligges undertag under et eternit tag. Og hvis du vælger at gøre det SKAL det være et undertag der er 'diffusions-åbent'(d.v.s et åndbart undertag).
Et eternittag(bølgeplade tag) er lavet, så der er cirkulation underpladerne. Så der kommer kun MEGET lidt kondens. Og den smule kondens der ligger, vil fordambe. Jeg ville ikke bruge tid på undertag.
Skriv hvis der er mere du vil vide :-)

johan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04 apr 2010 15:20
Mit fyr: woody comfort 16 kw
Areal: 150m2 +40m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Årligt forbrug: Forventet 4-5 Tons
Geografisk sted: Salling

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af johan » 25 mar 2011 20:25

:great: Hvis du alligevel vil have et eternit tag , så skal du spare pengene til undertag, og købe nye tagplader istedet. Det er begrænset hvor meget længere de gamle kan holde,de er jo mindst 25 år gamle,nye plader er jo også kønnere. Held og lykke med arbejdet.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af leo-pol » 26 mar 2011 15:03

arre .... nye plader kommer ikke på tale da jeg har godt 600m2 med tag ialt.... og hvis jeg skifter på denne længe kræver det jo så at jeg ogse med tiden tager de andre.. og det har jeg ikke lige mønter til....
men grunden til at jeg ville have undertag var mer for at sikre mig at hvis der med tiden skulle revne en og pisse ind med vand opdager man det vel først når alt inde under er rådnet væk,,,,,
jeg syntes at det er meget svært at se ude fra når der er en der er gået...... men nemt at se indefra... men det kniber hvis der bliver isoleret...... og derfor undertaget som en "sikkerhed".........
er jeg virkelig helt i skoven med det............?????
mvh leo-pol

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af abn » 26 mar 2011 16:25

jeg kan godt følge din ide. Men det er lige om du kan pille de gamle af uden de knækker. de er jo nok lidt skøre efter at have lagt der i mange år
Mvh Anders

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: blødt undertag....??????

Indlæg af leo-pol » 27 mar 2011 19:57

at pille dem af uden at de går itu er ikke noget problem.... jeg har haft fat i dem og de fejler intet.... desuden har jeg et mindre lager så det er det mindste problem med de tagplader......
det er mer det med undertaget der gnuer mig....... jeg vil meget gerne have det som "sikkerhed" hvis der skulle reven noogle med tiden og jeg ikke opdager det..... jeg kan jo tydeligt se skader der hvor der er nogle der er revnet og ikke skiftet gennem tid..... det har taget hårdt på nogle af de gamle lægter og spær,,,,,, det er derfor jeg vil have det....!!!
leo-pol


Besvar