Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Nannan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 mar 2011 21:49
Mit fyr: Baxi oliefyr
Areal: 210
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6855
Geografisk sted: Outrup

Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Nannan » 23 mar 2011 21:50

Efter at have læst forum igennem gennem længere tid og efter at have spurgt div. forhandlere er
jeg blevet enig med konen om at skifte vores oliefyr ud med træpillefyr og solvarme. Hun var lidt
tændt på jordvarme.

Grundet div. forskellige løsningsforslag føler jeg stadig vi har overset noget.

I dag har vi en Baxi oliefyr fra 2003 + hedtvandsbeholder på 450 ltr.
Vores olieforbrug ligger på 2500 - 3000 ltr om året. Elvarme ovenpå laves om til central varme til sommer i forbindelse med nyt tag.
I den kolde tid ligger elregningen på 2500 kr. om måneden. Noget mindre om sommeren
Vi bor på en ejendom hvor vi laver ungtyre som bierhverv. Når de kommer ind som spæd kræves der i en 5 ugers periode 80 ltr. varm vand morgen og aften (60Grader.) Jeg kan godt lide at jeg idag kan koble højtryksrenseren
direkte på varmtvandsbeholderen. Bruger det dog kun 4-5 gange om året.

Lige nu står vi med et løsningsforslag der hedder :

1 Scotte 10 KW (ca. 23000) og
90 rørs solfanger anlæg (ca. 35000)
Vi vil gerne kunne slukke for pillefyret om sommeren, den kan så tændes ved store belastninger.
Solvarmeanlægget skal kunne drive både brugsvand og periodevis gulvvarme om sommeren.

Vi vil købe det hele samlet hos en forhandler,

Hedtvandsbeholderens størrelse er vi meget i tvivl om, 300 ltr er standard til det sæt vi har set, men
overvejer en større.

Er der nogle der kender forskellen på en instant og ikke instant hedtvandsbeholder ?.
En anden bekymring er hvis solvarmeanlægget skulle koge. Kan der laves noget sikkerhed her ?.

Ville I med jeres indblik og den erfaring I har gøre det anderledes ?


levi

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af levi » 23 mar 2011 21:55

Nannan » 23 Mar 2011, 21:50 skrev:Efter at have læst forum igennem gennem længere tid og efter at have spurgt div. forhandlere er
jeg blevet enig med konen om at skifte vores oliefyr ud med træpillefyr og solvarme. Hun var lidt
tændt på jordvarme.

Grundet div. forskellige løsningsforslag føler jeg stadig vi har overset noget.

I dag har vi en Baxi oliefyr fra 2003 + hedtvandsbeholder på 450 ltr.
Vores olieforbrug ligger på 2500 - 3000 ltr om året. Elvarme ovenpå laves om til central varme til sommer i forbindelse med nyt tag.
I den kolde tid ligger elregningen på 2500 kr. om måneden. Noget mindre om sommeren
Vi bor på en ejendom hvor vi laver ungtyre som bierhverv. Når de kommer ind som spæd kræves der i en 5 ugers periode 80 ltr. varm vand morgen og aften (60Grader.) Jeg kan godt lide at jeg idag kan koble højtryksrenseren
direkte på varmtvandsbeholderen. Bruger det dog kun 4-5 gange om året.

Lige nu står vi med et løsningsforslag der hedder :

1 Scotte 10 KW (ca. 23000) og
90 rørs solfanger anlæg (ca. 35000)
Vi vil gerne kunne slukke for pillefyret om sommeren, den kan så tændes ved store belastninger.
Solvarmeanlægget skal kunne drive både brugsvand og periodevis gulvvarme om sommeren.

Vi vil købe det hele samlet hos en forhandler,

Hedtvandsbeholderens størrelse er vi meget i tvivl om, 300 ltr er standard til det sæt vi har set, men
overvejer en større.

Er der nogle der kender forskellen på en instant og ikke instant hedtvandsbeholder ?.
En anden bekymring er hvis solvarmeanlægget skulle koge. Kan der laves noget sikkerhed her ?.

Ville I med jeres indblik og den erfaring I har gøre det anderledes ?
Beholderen skal dimensioneres efter jeres behov (Hvor mange der er i husstanden) - der er er jo ingen grund til at have 500 liter varmt brugsvand, - hvis i kun er 4 personer i huset :)

Så ville jeg personligt hellere vælge en løsning med en evt. akkutank, - eller en overskudsveksler hvor overskudsvaremen fra solvarmen så sendes ud i husets centralvarmesystem :great:

Men igen, - har I meget gulvvarme, - så er det kanon at kunne sende lidt varme ind i gulvene (Hvis man nu har klinker)...

Når vi snakker solvarme er der ikke rigtigt noget rigtig/forkert, - det skal laves efter jeres behov, - så det passer til jeres behov :)

Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Modtaget likes: 7 gange

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Allan M » 23 mar 2011 22:09

Nannan » 23 Mar 2011, 21:50 skrev:Efter at have læst forum igennem gennem længere tid og efter at have spurgt div. forhandlere er
jeg blevet enig med konen om at skifte vores oliefyr ud med træpillefyr og solvarme. Hun var lidt
tændt på jordvarme.

Grundet div. forskellige løsningsforslag føler jeg stadig vi har overset noget.

I dag har vi en Baxi oliefyr fra 2003 + hedtvandsbeholder på 450 ltr.
Vores olieforbrug ligger på 2500 - 3000 ltr om året. Elvarme ovenpå laves om til central varme til sommer i forbindelse med nyt tag.
I den kolde tid ligger elregningen på 2500 kr. om måneden. Noget mindre om sommeren
Vi bor på en ejendom hvor vi laver ungtyre som bierhverv. Når de kommer ind som spæd kræves der i en 5 ugers periode 80 ltr. varm vand morgen og aften (60Grader.) Jeg kan godt lide at jeg idag kan koble højtryksrenseren
direkte på varmtvandsbeholderen. Bruger det dog kun 4-5 gange om året.

Lige nu står vi med et løsningsforslag der hedder :

1 Scotte 10 KW (ca. 23000) og
90 rørs solfanger anlæg (ca. 35000)
Vi vil gerne kunne slukke for pillefyret om sommeren, den kan så tændes ved store belastninger.
Solvarmeanlægget skal kunne drive både brugsvand og periodevis gulvvarme om sommeren.

Vi vil købe det hele samlet hos en forhandler,

Hedtvandsbeholderens størrelse er vi meget i tvivl om, 300 ltr er standard til det sæt vi har set, men
overvejer en større.

Er der nogle der kender forskellen på en instant og ikke instant hedtvandsbeholder ?.
En anden bekymring er hvis solvarmeanlægget skulle koge. Kan der laves noget sikkerhed her ?.

Ville I med jeres indblik og den erfaring I har gøre det anderledes ?
Hejsa
Jeg ville nok vælge en 16 Kw brænder til dit system, da den bedre kan følge med når du har brug for at lave det varmtvand du skal bruge, en 10 kW kan godt klare det men vil bruge noget ekstra tid til det hvis den også skal køre økonomisk, du skal også regne med at over etagen vil tage ekstra på forbruget når du klipper el-varmen af.

Du skriver ikke noget om hvor mange kvm det er du skal opvarme, så for at være helt sikker på størrelsen, vil det være en fordel om du kunne føre det på.

En instent beholder er en beholder med ekstra stor varmespiral i og funger på denne måde at man bare lukker koldt vand ind i den ene indgang og kan aftappe varmvand ud af den anden, såfremt beholderen er varm, du behøves således ikke en separat varmtvandsbeholder (smart) :P
Du vil også have 500/600 liter frem for 300 liter i buffer, så de sidste par kroner er givet godt ud.

Du kan gøre flere ting for at den ikke skal koge over, en køle slange ud i jorden, en radiator, en kalofer, eller i polen hvis man har sådan en.

Mvh Allan
Hedestoker.dk

Brugeravatar
Nannan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 mar 2011 21:49
Mit fyr: Baxi oliefyr
Areal: 210
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6855
Geografisk sted: Outrup

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Nannan » 24 mar 2011 09:28

Hej
Tak for indlæg. :D

Stuehuset er 120 i grundplan og 90 i øverste etage.
Der er 30 kvadratmeter med klinker og gulvvarme.

Vi har idag kun 1 hedtvandsbeholder som står ved siden af fyret, så man kunne næsten tro den var
en instant. I praksis har det ihvertfald fungeret.
En lidt underlig tilkobling af vores hedtvandsbeholder, hvor meget der skal gå igennem hedtvandsbeholderen styres
af en thermostat på udgangen. Ellers bliver fremløbet efter fyret delt op i et T-stykke hvor den ene går til centralvarme og
den anden til hedtvandsbeholderen.

Jeg lagde lidt billeder op af nuværende installation, og taget hvorpå solfangerne skal være. Det er næsten ren syd.
Fyret står idag i den gamle malkerum, godt nok tæt på kalvene, så jeg skal nok tænke lidt sikkerhed ind i det her.


http://www.canonian.dk/photos/

Jeg føler mig allerede meget bedre klædt på. :great:

Mvh
PMP

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af pille bruger » 24 mar 2011 10:09

Du skal have fat på skorstens fejeren inden du går i gang med pille fyr i landbrugs bygninger.
Der er helt specielle regler på området, og da det er fejer der skal syne og godkende, er det en
rigtig god ide at få ham ud og rådgive inden du er færdig med at planlægge.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
Nannan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 mar 2011 21:49
Mit fyr: Baxi oliefyr
Areal: 210
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6855
Geografisk sted: Outrup

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Nannan » 24 mar 2011 12:16

Godt tænkt.
Han kigger forbi imorgen.
Forsikringen ved jeg vil have en selvstændig taksator ud.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Keld » 24 mar 2011 12:46

Søde kalve. efter dine fotos ser det ud til at du kun mangler en BD 30 dør til dit fyrrum. der er jo legabetondæk i loftet, måske der skal brandfuges omkring genneføringer vedrør og skorsten. Taget ser fint ud til en solfanger.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Keld » 24 mar 2011 12:53

Der er også det du nævner med bierverv ned kalveopdræt, er der ikke noget af drift og anlægsomkostningerne der kan afskrives/fratrækkes i driften. Der er jo næsten ingen driftomkostninger ved solfangere, så det vil nok blive svært at få økonomi idet, men det er jo også rart at kunne slukke helt for stokeren om sommeren + den viden at man gør noget for fremtiden og vores alle sammens klima.

Brugeravatar
Nannan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 mar 2011 21:49
Mit fyr: Baxi oliefyr
Areal: 210
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6855
Geografisk sted: Outrup

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af Nannan » 25 mar 2011 14:45

Så var skorstensfejeren her,
2 DB 30 branddøre og så fugning ved div. vandrør og loftet skulle laves ved skorstenen.
Han mente dog ikke jeg ville blive glad for stokeren alene, men skulle beholde oliefyret som back up.
Det kræver så lige en ekstra skorsten + div. tilslutninger.
Tænker lige indtrykket igennem.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Tanker omkring overgang fra olie til pille/solvarme

Indlæg af TaagMan » 25 mar 2011 14:59

Nannan » 25 Mar 2011, 14:45 skrev: Han mente dog ikke jeg ville blive glad for stokeren alene, men skulle beholde oliefyret som back up.
Det kræver så lige en ekstra skorsten + div. tilslutninger.
Sådan noget værre vrøvl. Det er minimalt hvad der kan gå i stykker på f.eks. sådan en Scotte. Fotosensor, eltænder eller måske en kondensator... det er lynhurtigt at skifte, og derfor har man altid en ekstra af hver...

Vi må lige have nogle Scotte/Woody folk ind over som har haft de i 3+ år, og lige fortælle hvad de har haft af problemer, og om de ikke er glade for dem?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar