Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er pillefyr realistisk for os?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
marlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24 mar 2011 10:42
Mit fyr: 25 år gammelt Juncker gasfyr
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 2200 m3
Geografisk sted: Tårnby, Amager

Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af marlar » 24 mar 2011 11:07

Hej Forum

Vores gamle Junckers gasfyr synger på allersidste vers og vi skal derfor snart have et nyt fyr. Jeg har i den forbindelse overvejet at få et pillefyr i stedet. Jeg har selvfølgelig researchet lidt og har på det grundlag lavet en række spørgsmål!

1. Hvor meget plads skal man bruge? Vi har et lille fyrrym på kun ca. 6 m2 og der er også en vaskemaskine og dybfryser derude. Det nuværende fyr hænger på væggen og fylder H x B x D = 85 x 45 x 40 cm og varmvandsbeholderen ca. det samme.

2. Er der lugtgener og støjgener fra fyret? Vi plejer at lukke døren til bryggerset om natten hvilket vil jo tage noget, og det er da heller ikke sådan at vores gasfyr er helt lydløst.

3. Og hvad med lugtgener fra skorstenen? Jeg tænker her på naboerne!

4. Hvor lang tid bruger man ca. om ugen på pillefyret? Både til påfyldning og til asketømning mm? Jeg er klar over at vi med vores pladsforhold nok skal have et med manuel påfyldning. Men hvor tit skal der fyldes på?

5. Hvad når vi er på ferie? Jeg er klar over at fyret så ikke vil være tændt når vi er hjemme, men sker der noget ved det? (Ud over at det kan blive koldt!)

6. Kan vi bruge de eksisterende rør og radiatorer?

7. Nogle fyr har pausefyring. Jeg har læst mig frem til at det ikke er velegnet til alm. parcelhuse, er det korrekt?

8. Har pillefyr ligesom gasfyret en sommerindstilling hvor det kun leverer varmt vand?

7. Hovedårsagen til at vi overvejer pillefyr er at det ser ud til at være væsentligt billigere, bl.a. fordi der ikke er CO2 afgift på. Men hvad med fremtiden? Bliver pillerne dyrere og dyrere i takt med at olie- og gaspriserne stiger fordi efterspørgslen stiger? Og kan man regne med at de vil være fritaget for afgifter fremover?

8. Er der andre ting vi børe tage hensyn til?

9. Endelig, findes der nogle steder man kan se pillefyr, fx udstillinger? Hvis det er muligt, er jeg også interesseret i at se pillefyr hos private, gerne her på Amager-kanten :-) Jeg aner nemlig ikke hvordan de ser ud i praksis!

Det var så hvad jeg lige havde på programmer. Jeg har sikkert flere spørgsmål senere.

Baggrundsinfo: Fyret skal opvarme 120 m2. Vores nuværende gasforbrug er på ca. 2200 m3.

Martin


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af MichaelK » 24 mar 2011 16:15

Hej



@1:
Der findes små pillefyr, men 6 kvm. er måske lige i underkanten. Piller er der i hvertfald ikke plads til.

@2:
Det er individuelt med støj og lugt. Mit pillefyr laver ingen af delene, bortset fra en smule støj når den
automatiske rensefunktion køre. Mit fyr larmer dog ikke nævneværdigt.

@3:
Rene træpiller laver ingen lugtgener.

@4:
Igen et svar, der afhænger af valgte pillefyr. jeg bruger max. 10 min., men det er fordi jeg har manuel
påfyldning. Hvis Du har mulighed for et pillelager i et tilstødende lokale, kan Du med fordel vælge et fyr
med automatisk påfyldning (Pillesug).

@5:
Der sker normalt ikke noget ved at slukke fyret. Vælges en model med pillesug, behøver Du ikke at
spekulerer på den problemstilling i ferierne.

@6:
Ja, det kan man i de fleste tilfælde. Dog skal man påregne, at der skal laves en smule om på rørføringen
omkring selve fyret.

@7:
Anlæg med pausefyring anbefales ikke, fordi det giver en dårlig fyringsøkonomi. Det har ikke rigtig noget
med hustypen at gøre. Rene pillefyr har dog normalt eltænder. Bliver sandsynligvis også et lovkrav inden længe.

@8:
Ja, visse modeller har den funktion.

@7: (??????)
På sigt må man regne med, at der kan bliver pålagt afgifter på biobrændsel. Det ligger måske 5-10-15, eller 20
år ude i fremtiden, eller endnu længere. Hvem ved? De sidste 5 år har pillepriserne dog været rimeligt stabile,
en svagt stigende tendens i priserne, skyldes primært inflationen. Alt efter kvalitet og mængde, ligger priserne
pt. fra ca. 1500,-/ton til 2500,-/tons.

@8: (??????)
Måske. Det kommer lidt an på det endelige valg.

@9:
Ja. Mange bruger her på forummet viser gerne deres anlæg frem.


Med et areal på 120 kvm, bør fyret maskimalt være på 10 kW.
Her er så anlæget, der kan alt det du efterspørger:
http://www.bvsmontage.dk/biolyt.html :great:

Bent (BVSMontage) henviser gerne til samarbejdspartnere på Sjælland.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af Ulrik » 24 mar 2011 17:59

Et fyr i en overkommelig prisklasse vil være en 10kw scotte.
Byg en pillebeholder uden på fyrrummet og lad sneglen gå gennem væggen. Så har du en løsning der fylder meget lidt.
MvH Ulrik©

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 24 mar 2011 20:15

Velkommen til!

Du kan læse om andres overvejelser i bl.a. viewforum.php?f=156


PS: Det helt afgørende spørgsmål: Hvad er budgettet?

PPS: Har ikke forstand på gasfyr...Er der en god skorsten til det nye pillefyr?
Senest rettet af Frank_Rasmussen 24 mar 2011 20:22, rettet i alt 1 gang.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af snubbi » 24 mar 2011 20:17

hej
du skal nok ud fylde din profil lid mere, der er helt sikker en i nærheden der gerne ville vis fyret
som ulrik siger er en 10kw scotte vil passe ,den fylder som et lille køleskab .du kunne stille pille tanken udenfor
inden du starter skal du lige snakke med skorsten fejeren da det er ham der skal godkende til slut. :great:


marlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24 mar 2011 10:42
Mit fyr: 25 år gammelt Juncker gasfyr
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 2200 m3
Geografisk sted: Tårnby, Amager

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af marlar » 24 mar 2011 21:37

Tak for de forskellige svar. Jeg kan se at jeg har fjumret noget med nummeringen, men MikaelK fandt alligevel ud af det :-)

Der spørges til budgettet. Op til 40k vil jeg sige, men selvfølgelig gerne billigere. 40k er hvad jeg regner med at skulle give for et nyt gasfyr.

Det med pillebeholderen udenfor skulle nok kunne lade sig gøre. Men hvor meget fylder den?

Vi har en fin skorsten, det skulle ikke være noget problem.

Jeg har udfyldt min profil med lidt mere info; specifikt bor jeg i Tårnby på Amager.

havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af havn » 24 mar 2011 21:48

hej du skal nok kontrollere om der er tilslutningspligt til gassen, og hvis der er om du kan undgå den !!! det er vigtigt!!!
jeg bor i hellerup og her var der ikke tilslutningspligt til det, da jeg skrottede mit gamle oliefyr..
til den størrelse af hus du har kan du sagtens nøjes med omkring 12-13kW dvs hvis du vælger en P&H vil den max kunne æde 8tons om året, så har du lidt til bugettet, mht magasin er der mange løsninger!!
du er velkommen og komme og få en sludder og se min installation og har en god ven som har netop en 12kW P&H med automat tænding "und der ganze"
mvh

marlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24 mar 2011 10:42
Mit fyr: 25 år gammelt Juncker gasfyr
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 2200 m3
Geografisk sted: Tårnby, Amager

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af marlar » 24 mar 2011 21:51

Frank_Rasmussen » 24 Mar 2011, 20:15 skrev: Du kan læse om andres overvejelser i bl.a. viewforum.php?f=156
Tak for linket, der står mange spændende ting. Jeg kan se at jeg nok skulle have oprettet mit indlæg i dét forum!

marlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24 mar 2011 10:42
Mit fyr: 25 år gammelt Juncker gasfyr
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 2200 m3
Geografisk sted: Tårnby, Amager

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af marlar » 24 mar 2011 21:53

havn » 24 Mar 2011, 21:48 skrev:hej du skal nok kontrollere om der er tilslutningspligt til gassen

...

du er velkommen og komme og få en sludder og se min installation og har en god ven som har netop en 12kW P&H med automat tænding "und der ganze"
mvh
Jeg tror ikke der er tilslutningspligt, men det er da en vigtig pointe og jeg vil undersøge det i morgen.

Hvis ikke der melder sig nogle tættere på end Hellerup, tager jeg gerne en tur derop :)

marlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24 mar 2011 10:42
Mit fyr: 25 år gammelt Juncker gasfyr
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 2200 m3
Geografisk sted: Tårnby, Amager

Re: Er pillefyr realistisk for os?

Indlæg af marlar » 24 mar 2011 22:36

MichaelK » 24 Mar 2011, 16:15 skrev: Med et areal på 120 kvm, bør fyret maskimalt være på 10 kW.
Her er så anlæget, der kan alt det du efterspørger:
http://www.bvsmontage.dk/biolyt.html :great:
Der står desværre ikke priser nogen steder. Det synes jeg i øvrigt gælder for mange forhandlere af pillefyr!

Men når der så står priser, er det generelt inkl. montering eller kommer det oveni? De steder jeg har fundet priser står det ikke anført - har faktisk slet ikke kunnet finde noget om montering.


Besvar